Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukeren i gjenfinningsprosessen 2 Systemet Uke 10, 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukeren i gjenfinningsprosessen 2 Systemet Uke 10, 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukeren i gjenfinningsprosessen 2 Systemet Uke 10, 2012

2 Modellen til Buckland og Plaunt

3 Problemer Informasjonsbehovet er uklart Semantiske problemer – vanskeligheter med å uttrykke informasjonsbehovet Syntaktiske problemer – vanskeligheter med å uttrykke informasjonsbehovet i ’språket’ systemet forstår Problemer knyttet til brukervennlighet – svarene som kommer fra systemet, hvordan systemet skal brukes, hvordan en datamaskin skal brukes (programvare og/eller maskinvare)

4 Hva vil brukere? Informasjonssultne brukere Uklare kriterier for kvalitet Velge minste motstands vei Rutinemessig aktivitet basert på tidligere erfaringer Tar hensyn til en begrenset antall faktorer Søker tilfredsstillende, ikke optimale svar Basert på følelser av ”nytte/interesse”. Tid/besvær i forhold til forventet gevinst. Avhengig av situasjonen Umiddelbar tilgjengelighet Lynn Silipigni Connaway, OCLC Programs and Research

5 Hvordan søker brukerne? Korte spørsmål. 30 % bruker en term. Gjennomsnittet er 2,3 termer 85 % ser kun på den første resultatsiden Bruker ikke avanserte søkemuligheter Når avanserte muligheter først brukes, brukes de feil 77 % søkesesjoner består av kun ett søk Fra: Information Retrieval on the Web av Kiduk Yang i Annual Review of Information Science and Technology, vol. 39, 2005

6 Hva vil brukere fra systemet? Lett å lære Effektivt å bruke Lett å huske Få feil Hyggelig å bruke

7 Generelle krav til systemet Informasjon fra systemet om hva som skjer Muligheter for å gå tilbake Hold oversikt over hva brukeren har gjort Brukeren har kontroll – forstålige resultater ”Limited working memory load” Ulike muligheter for eksperter og nybegynnere

8 Brukerens forventninger skapes av …

9 Stickyness eller

10 4 trinn: 1.Formulation 2.Action 3.Review 4.Refinement Shneiderman, Byrd og Croft. Sorting Out Searching: a user-interface framework for text searches, 1998

11 1. Formulering

12 Formulering tar utgangspunktet i et informasjonsbehov Avgjørelser angående: Kilder Felt Søketermer

13 Mange kilder

14 Et grensesnitt mot mange kilder 2 modeller: Samsøk (federated search). Søket sendes ut mot mange kilder. Bruker protokoller som Z39.50 og SRU Eksempler: Østfold samsøk (http://ostfold.samsok.no/cgi-bin/samsok-ostfold) Innhøsting. Data fra kildene samles inn. Bruker protokoller som OAI PMH (Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting). Eksempler: Google Samkataloger (WorldCat)

15

16

17

18

19 ann_korg2012.pdf Mer informasjon om Ting

20 Søk og navigering

21 Søk Valg av felt Hva betyr de ulike felt Hvordan skal søkeuttrykket utformes Hvis brukeren skriver flere termer hvordan skal de behandles? Kombineres med OG eller ELLER. Oppfattes som en frase.

22

23

24 Fra kollega Jan Szczepanski i Sverige er vi blitt tipset om en studie om hvordan brukere opplever bibliotekterminologi. Selv om den handler om engelsk terminologi, så er den meget aktuell her også, blant ord brukere har problemer med er for eksempel: Databases Catalog og der er det jo en viss overføringsverdi. Even Flood, Biblioteknorge,

25 Hjelp til utforming av søkeuttrykk - autofullføring

26

27 Hjelp til utforming av søkeuttrykk - stavekontroll

28

29

30 Did you mean? Google uses spell checking software to check queries against the most common spelling of each word. When we calculate a greater number of relevant search results with an alternative spelling, you'll see "did you mean: (more common spelling)" at the top of your search results page. For example, a search for [ google bot ] returns approximately 1,620,000 search results. At the top of the search results page, you'll see "did you mean: googlebot." Clicking on "googlebot," the correct spelling of our web crawler, yields a search with nearly a million more results. Fra:

31

32

33

34 Naviger https://ask.bibsys.no/ask2/html/

35

36

37

38

39

40

41

42

43 2. Utførelse

44 Må brukeren klikker på knapp eller fungerer ENTER. Hva skjer mens søket pågår? Viser systemet at systemet arbeider? Mennesker legger merke til forsinkelse på 0,1 sekunder, begynner å være utålmodig etter 1 sekund og gi opp etter 5 sekunder.

45 3. Resultater

46 Resultatlister Vis antall dokumenter som var funnet av søket Vis hvorfor dokumentet kom med på resultatlisten Gi muligheten for å søke på nytt uten å skrive inn søkeuttrykket en gang til Hvor mange dokumenter skal vises pr. side i resultatlisten? Hvilke elementer fra dokumentbeskrivelsen skal vises i resultatlisten? Hvordan skal listen sorteres? Dato, tittel, forfatter? Rangering?

47 2009

48 2011

49

50

51 Rangerende versus frembringende Er treff nummer 232 mer relevante enn treff nummer 6?

52 Rangering av resultater i bibliotekkatalog Noen muligheter: Vekting av ulike felt i MARC-posten, for eksempel 245 foran 500 Popularitet – antall ganger den har vårt utlånt, reservert Anbefalinger fra brukere Tilgang til andre tekster som er knyttet til dokumentet, for eksempel innholdsfortegnelser, baksidetekst, anmeldelser, fulltekst

53 FRBR

54

55

56

57

58 4. Forbedring

59 Fasetter Bibliofil Deichmanske bibliotek Bibsys Ask 2

60 Finn lignende

61 Anbefalinger

62

63 Ingen treff

64 Berrypicking i biblioteksystem

65 Søk over tid - RSS SDI (Selective Dissemination of Information)

66 Foto: Pensioners Green post box Britney Spears Library shelves Old book Card catalog Timer Book person Copenhagen Juggling


Laste ned ppt "Brukeren i gjenfinningsprosessen 2 Systemet Uke 10, 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google