Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland

2 Statistikk - dagens bruk av Trafikantens tjenester Internett: ca pr år ( pr dag) – pålogginger på en dag under det verste snøfalletInternett: ca pr år ( pr dag) – pålogginger på en dag under det verste snøfallet WAP: brukere på WAP pr dag (ikke mye sett i sammenheng med at en buss tar ca 50 passasjerer (POTENSIALE!)WAP: brukere på WAP pr dag (ikke mye sett i sammenheng med at en buss tar ca 50 passasjerer (POTENSIALE!) SMS: Foreløpig ikke i bruk (POTENSIALE!)SMS: Foreløpig ikke i bruk (POTENSIALE!)

3 Sanntidsinformasjon vs. Avviksinformasjon I dag finnes en løsning for sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). Skiltene viser løpende oppdaterte avgangstider basert på avstandmåling og satelittnavigasjon.I dag finnes en løsning for sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). Skiltene viser løpende oppdaterte avgangstider basert på avstandmåling og satelittnavigasjon.sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). En løsning for avviksinformasjon er under implementering (HOGIA). Det skilles mellom planlagte avvik og spontane avvik. En løsning for avviksinformasjon er under implementering (HOGIA). Det skilles mellom planlagte avvik og spontane avvik.

4 Kunder (telefon/skranke/SMS/WAP Aktøreri et avvikssystem Aktører i et avvikssystem

5 Målgrupper for avviksinformasjon PendlerePendlere UngdomUngdom AndreAndre

6 Dagens avviksinformasjon

7 System for å håndtere avviksinformasjonSystem for å håndtere avviksinformasjon Mulighet for distribusjon pr. Web, E-post og SMS til abonnenterMulighet for distribusjon pr. Web, E-post og SMS til abonnenter Systemet har to hovedgrensesnitt.Systemet har to hovedgrensesnitt. –Tegne/ registrere abonnement –Innlegging av avviksinformasjon. Mulighet til å velge varigheten på abonnement (standard 1. år).Mulighet til å velge varigheten på abonnement (standard 1. år). Brukeren kan velge en spesiell linje/rute eller holdeplass.Brukeren kan velge en spesiell linje/rute eller holdeplass. Kan begrense abonnementet til en spesifikk tid på døgnetKan begrense abonnementet til en spesifikk tid på døgnet Kan velge flere linjer/ruter med intervaller.Kan velge flere linjer/ruter med intervaller. Hogia traffic message 2.0

8 Eksempel på avviksmelding til trafikant via e-post

9 Eksempel på administratorgrensesnitt

10 Eksempler på tilsvarende løsninger SkånetrafikkenSkånetrafikken VästragötalandVästragötaland NordjyllandNordjylland London Metro (annen leverandør)London Metro (annen leverandør)

11 Problemstilling Jarl Eliassen (IT-sjef Trafikanten) : ”Et problem med Trafikantens eksisterende tjenester er at de krever for mye forkunnskap for å kunne brukes. Tjenestene trenger forbedret grensesnitt. Internett har mange brukere, mens det er dårlig brukermasse på mobil. Trafikanten er derfor opptatt av å redusere inngangsterskelen for bruken av tjenestene”

12 Utfordringer BrukergrensesnittBrukergrensesnitt Avhengig av at operatører gir tilbakemeldingerAvhengig av at operatører gir tilbakemeldinger Stimulere til bruk av systemetStimulere til bruk av systemet Hvilke informasjon skal man distribuere og på hvilken måte (WAP, SMS, , WEB er dagens muligheter)Hvilke informasjon skal man distribuere og på hvilken måte (WAP, SMS, , WEB er dagens muligheter) Hva er en trafikants smerteterskel når det gjelder venting (5-10 min?)Hva er en trafikants smerteterskel når det gjelder venting (5-10 min?)

13 Dette jobber Trafikantgruppa med Evaluere med hensyn på brukervennlighet. Forslag til forbedringer :Evaluere med hensyn på brukervennlighet. Forslag til forbedringer : –administratorside –brukerside Vurdere, og sammenligne med tilsvarende systemer i andre deler av EuropaVurdere, og sammenligne med tilsvarende systemer i andre deler av Europa Spørreundersøkelse –Spørreundersøkelse –Spørreundersøkelse –avdekke brukere (målgruppe) behov/ønsker

14 Fjærlett Hva med å la publikum, altså trafikantene bidra til å gi avviksinformasjon. For å stimulere til dette kan man trekke ut månedens trafikant som får for eksempel et gratis månedskort.Hva med å la publikum, altså trafikantene bidra til å gi avviksinformasjon. For å stimulere til dette kan man trekke ut månedens trafikant som får for eksempel et gratis månedskort. Sendere på stasjonene som gir trafikantene melding pr. mobil (SMS) om linjene/bussen som er forsinket (første gang får de spørsmål om de vil aktivere denne tjenesten).Sendere på stasjonene som gir trafikantene melding pr. mobil (SMS) om linjene/bussen som er forsinket (første gang får de spørsmål om de vil aktivere denne tjenesten).


Laste ned ppt "Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google