Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRoy Kristiansen Endret for 8 år siden
1
Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004
2
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir Atle Hegsvold Vu Mai Sara Rana
3
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 3 Oppgave "Hvordan variasjon i bruk av medier kan føre til bedre formidling av informasjon, og på den måten forbedre museumsopplevelsen” Utgangspunkt: Vikingskipshuset
4
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 4 Vikingskipshuset Bygget i perioden 1926-1957 Vikingskipshuset på Bygdøy er en av de to bygningene som rommer Kulturhistorisk museum. I Vikingskipshuset finnes gravfunnene fra Tune, Gokstad, Oseberg og Borre. Arkitekt: Arnstein Arneberg
5
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 5 Prosjektets framgang Prosjektets varighet: 5 uker Brainstorming for å finne oppgavetekst Idémyldring til hva vi skulle gjøre Ekskursjon Diskusjon av ideer Laget modell og dokumentasjon
6
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 6 Før vi dro på museet Ideer fra gule lapper Hva vi kunne lage av løsninger Mange ideer med mye teknologi ”Teknoteket”-inspirerte
7
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 7 Museumsopplevelser Negativt: Minner om en kirke – bryter med vikingstilen Statisk Lite informasjon Positivt: Interessant historisk utstilling om utgravinger i andre etasje
8
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 8 Hva vi vil forandre etter besøket Ikke lenger så viktig å innføre teknologi Må passe inn på museet Stemningen – mer levende og autentisk Ikke bare tekstinformasjon Ha mulighet til å ta på tingene Mer underholdende Lyst til å komme tilbake Rekkefølgen på utstillingen
9
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 9 De nye løsningene Scenario 1: Demobåt Prosjektører ”Stasjoner” langs veggene Audioguide Bluetooth Scenario 2: Uteverden
10
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 10 Demobåten Muligheten for å prøve en ekte vikingbåt Ta og føle på Simulator Oppleve hvordan det er å sitte i en båt
11
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 11 Prosjektører Endeveggene i de to midtfløyene kan bli utstyrt med prosjektører Muligheten for visning av kortfilmer, informasjonsvideo, m.m.
12
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 12 ”Stasjoner” langs veggene Fysiske modeller Touch screen- flatskjermer med informasjon Bluetooth-noder for dataoverføring til mobile audio guider
13
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 13 Audioguide Informasjon om objekter underveis Praktisk ved mange besøkende
14
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 14 Bluetooth Mulighet for kobling mot de forskjellige stasjonene Praktisk ved mange besøkende
15
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 15 Uteverden Sightseeing rundt museet Museet Stasjoner Båter i spor
16
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 16 Uteverden (fortsetter) Vikingomgivelser Følelse av å være i vikingtiden fra første stund Guider kan være utkledd som vikinger Få oppleve hvordan man laget mat og smykker i vikingtiden Samarbeid med Folkemuseet Flere vikingstatister
17
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 17 Oppsummering Lærerik prosess Uklarheter Avgrensninger Tid Ressurser Nytt fagområde
18
vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 18 Konklusjon Hva vi har lært? Viktig å ikke begrense seg i designfasen før mulighetene er utforsket Hvilke medier øker ”museumsopplevelsen” og hvordan? Ting som kan tas og føles på øker attraktiviteten for besøkende Lyd- og bildeinformasjon gir variert og mer spennende informasjonsformidling enn kun tekst
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.