Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004. vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004. vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004

2 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir Atle Hegsvold Vu Mai Sara Rana

3 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 3 Oppgave "Hvordan variasjon i bruk av medier kan føre til bedre formidling av informasjon, og på den måten forbedre museumsopplevelsen” Utgangspunkt: Vikingskipshuset

4 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 4 Vikingskipshuset Bygget i perioden 1926-1957 Vikingskipshuset på Bygdøy er en av de to bygningene som rommer Kulturhistorisk museum. I Vikingskipshuset finnes gravfunnene fra Tune, Gokstad, Oseberg og Borre. Arkitekt: Arnstein Arneberg

5 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 5 Prosjektets framgang Prosjektets varighet: 5 uker Brainstorming for å finne oppgavetekst Idémyldring til hva vi skulle gjøre Ekskursjon Diskusjon av ideer Laget modell og dokumentasjon

6 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 6 Før vi dro på museet Ideer fra gule lapper Hva vi kunne lage av løsninger Mange ideer med mye teknologi ”Teknoteket”-inspirerte

7 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 7 Museumsopplevelser Negativt:  Minner om en kirke – bryter med vikingstilen  Statisk  Lite informasjon Positivt:  Interessant historisk utstilling om utgravinger i andre etasje

8 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 8 Hva vi vil forandre etter besøket Ikke lenger så viktig å innføre teknologi Må passe inn på museet Stemningen – mer levende og autentisk Ikke bare tekstinformasjon Ha mulighet til å ta på tingene Mer underholdende Lyst til å komme tilbake Rekkefølgen på utstillingen

9 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 9 De nye løsningene Scenario 1:  Demobåt  Prosjektører  ”Stasjoner” langs veggene  Audioguide  Bluetooth Scenario 2:  Uteverden

10 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 10 Demobåten Muligheten for å prøve en ekte vikingbåt  Ta og føle på Simulator  Oppleve hvordan det er å sitte i en båt

11 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 11 Prosjektører Endeveggene i de to midtfløyene kan bli utstyrt med prosjektører Muligheten for visning av kortfilmer, informasjonsvideo, m.m.

12 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 12 ”Stasjoner” langs veggene Fysiske modeller Touch screen- flatskjermer med informasjon Bluetooth-noder for dataoverføring til mobile audio guider

13 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 13 Audioguide Informasjon om objekter underveis Praktisk ved mange besøkende

14 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 14 Bluetooth Mulighet for kobling mot de forskjellige stasjonene Praktisk ved mange besøkende

15 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 15 Uteverden Sightseeing rundt museet Museet Stasjoner Båter i spor

16 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 16 Uteverden (fortsetter) Vikingomgivelser  Følelse av å være i vikingtiden fra første stund  Guider kan være utkledd som vikinger  Få oppleve hvordan man laget mat og smykker i vikingtiden Samarbeid med Folkemuseet  Flere vikingstatister

17 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 17 Oppsummering Lærerik prosess Uklarheter Avgrensninger  Tid  Ressurser Nytt fagområde

18 vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 18 Konklusjon Hva vi har lært?  Viktig å ikke begrense seg i designfasen før mulighetene er utforsket Hvilke medier øker ”museumsopplevelsen” og hvordan?  Ting som kan tas og føles på øker attraktiviteten for besøkende  Lyd- og bildeinformasjon gir variert og mer spennende informasjonsformidling enn kun tekst


Laste ned ppt "Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004. vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google