Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004. vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004. vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004

2 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir Atle Hegsvold Vu Mai Sara Rana

3 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 3 Oppgave "Hvordan variasjon i bruk av medier kan føre til bedre formidling av informasjon, og på den måten forbedre museumsopplevelsen” Utgangspunkt: Vikingskipshuset

4 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 4 Vikingskipshuset Bygget i perioden Vikingskipshuset på Bygdøy er en av de to bygningene som rommer Kulturhistorisk museum. I Vikingskipshuset finnes gravfunnene fra Tune, Gokstad, Oseberg og Borre. Arkitekt: Arnstein Arneberg

5 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 5 Prosjektets framgang Prosjektets varighet: 5 uker Brainstorming for å finne oppgavetekst Idémyldring til hva vi skulle gjøre Ekskursjon Diskusjon av ideer Laget modell og dokumentasjon

6 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 6 Før vi dro på museet Ideer fra gule lapper Hva vi kunne lage av løsninger Mange ideer med mye teknologi ”Teknoteket”-inspirerte

7 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 7 Museumsopplevelser Negativt:  Minner om en kirke – bryter med vikingstilen  Statisk  Lite informasjon Positivt:  Interessant historisk utstilling om utgravinger i andre etasje

8 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 8 Hva vi vil forandre etter besøket Ikke lenger så viktig å innføre teknologi Må passe inn på museet Stemningen – mer levende og autentisk Ikke bare tekstinformasjon Ha mulighet til å ta på tingene Mer underholdende Lyst til å komme tilbake Rekkefølgen på utstillingen

9 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 9 De nye løsningene Scenario 1:  Demobåt  Prosjektører  ”Stasjoner” langs veggene  Audioguide  Bluetooth Scenario 2:  Uteverden

10 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 10 Demobåten Muligheten for å prøve en ekte vikingbåt  Ta og føle på Simulator  Oppleve hvordan det er å sitte i en båt

11 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 11 Prosjektører Endeveggene i de to midtfløyene kan bli utstyrt med prosjektører Muligheten for visning av kortfilmer, informasjonsvideo, m.m.

12 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 12 ”Stasjoner” langs veggene Fysiske modeller Touch screen- flatskjermer med informasjon Bluetooth-noder for dataoverføring til mobile audio guider

13 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 13 Audioguide Informasjon om objekter underveis Praktisk ved mange besøkende

14 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 14 Bluetooth Mulighet for kobling mot de forskjellige stasjonene Praktisk ved mange besøkende

15 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 15 Uteverden Sightseeing rundt museet Museet Stasjoner Båter i spor

16 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 16 Uteverden (fortsetter) Vikingomgivelser  Følelse av å være i vikingtiden fra første stund  Guider kan være utkledd som vikinger  Få oppleve hvordan man laget mat og smykker i vikingtiden Samarbeid med Folkemuseet  Flere vikingstatister

17 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 17 Oppsummering Lærerik prosess Uklarheter Avgrensninger  Tid  Ressurser Nytt fagområde

18 vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 18 Konklusjon Hva vi har lært?  Viktig å ikke begrense seg i designfasen før mulighetene er utforsket Hvilke medier øker ”museumsopplevelsen” og hvordan?  Ting som kan tas og føles på øker attraktiviteten for besøkende  Lyd- og bildeinformasjon gir variert og mer spennende informasjonsformidling enn kun tekst


Laste ned ppt "Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004. vikingskipshusetvikingskipshuset 2004.11.12 INF5720 - Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google