Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSander Brynjulf Endresen Endret for 8 år siden
1
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske basalfag Seminar om læringsutbytte 17.04.08
2
Hva gjorde vi? Hvorfor gjorde vi det? Hvordan gjorde vi det? Hvordan gikk det? 2 Per Brodal 2008
3
Hva vi gjorde: 1996: Innførte ny studieplan etter 6 års forberedelser Fagintegrasjon - på tvers og på langs Læringsmetoder som fremmer integrasjon og er studentaktiverende Rom for refleksjon og fordypning 3 Per Brodal 2008
4
Hva vi gjorde: utarbeidelse av målbeskrivelser Overordnet for hele studiet Overordnet for hvert semester Mer detaljerte mål for hvert tema innen hvert semester 4 Per Brodal 2008
5
Hvorfor målbeskrivelser… Viktig verktøy for oss i arbeidet med utformingen av studieplanen Målbeskrivelsene skal være til hjelp for studentene i deres læringsprosess. 5 Per Brodal 2008
6
Hvorfor målbeskrivelser? Flytte fokus fra (min) undervisning til (studentens) læring Klargjøre hva vi forventer at studentene arbeider mot Tydeliggjør faglige prioriteringer Kontrakt mellom universitet og student Sikre kontinuitet og konsistens i undervisning og eksamen Utgangspunkt for endring og forbedring Kontrakt med samfunnet Kompetansebeskrivelse særlig viktig? 6 Per Brodal 2008
7
Hvordan gjorde vi det? Tverrfaglige semesterutvalg – 5 -15 fag inne i et semester En av oppgavene å lage Overordnete mål for semesteret Mer spesifikke mål for tematiske deler av semesteret Arbeidet i dialog med en overordnet studieplankomité Hjelp fra Fagområdet for universitetspedagogikk Veiledninger, møter, seminarer Ett års arbeidstid (++) 7 Per Brodal 2008
8
Fem siders veiledning… Per Brodal 2008 8 Studieplankomiteen Det medisinske fakultet Universitetet i Oslo Januar 1994 Veiledning for semesterutvalgene OM Å LAGE MÅLBESKRIVELSER En sentral oppgave for semesterutvalgene er å sørge for utarbeidelse av målformuleringer/ målbeskrivelser for semestrene og deler av semestrene. Det er foreløpig bare
9
Eksempel på mål fra veiledningen Forslag til mål for blokken ”Humanbiologi” i 1. semester Oslo 96 "Studenten skal etter blokken kunne redegjøre for hovedtrekk av menneskekroppens bygning og funksjon. Han/hun skal kunne forklare med enkle ord (for eksempel til en pasient) hva som er de viktigste oppgavene til organsystemene … Det forventes ikke detaljkunnskaper med hensyn til anatomiske navn og fysiologiske prosesser. 9 Per Brodal 2008
10
Eksempel på mål Etter læringsperioden skal studenten kunne 1. Demonstrere bruk av "Helsekort for gravide" 2. Utføre en vanlig svangerskapskontroll, og redegjøre for gangen i et kontrollopplegg 3. Redegjøre for de viktigste fysiologiske forandringer i svangerskapet… 4. Redegjøre for de patofysiologiske mekanismene ved preeklampsi og deres sammenheng med de symptomer og tegn som opptrer 10 Per Brodal 2008
11
Hvordan det gikk Læringsmål for alle semestre – to- tre nivåer (men betydelige forskjeller) Publiseres i semesterboken (og på nett) 11 Per Brodal 2008
12
Hvordan det gikk, fortsatt Gjenstand for forbedringer (arbeidsseminarer, prosesser delvis utløst fra semesterledelsen, delvis fra studiedekanen) Studentevalueringer: ”Har læringsmålene hjulpet deg i studiearbeidet?” 2,3 -3,6 på en 5-trinnsskala 12 Per Brodal 2008
13
Lærdom.. Prosessen med å lage læringsmål i alle fall viktig Resultatet er ufullkomment (for å si det mildt) Varierende brukbarhet, mye kritikk Fallgruver: for generelle, vage, hjelper ikke studentene i deres arbeid for detaljerte, formalistiske: tvangstrøye, pugging, falskt kunnskapssyn… 13 Per Brodal 2008
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.