Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til 10,5%) Sykkeltrafikken i Norge minst 8% av alle reiser 50% av alle reiser er kortere enn 5 km

2 Økonomi SVV: 24 mill 2006 - 2009 Fylkesvegplan BuTeVe: - 2.5 mill/år i 2007-2009 (tils.7.5 mill) til Sykkelby Sfj - Trafikksikkerhet i Vestfold: 5.4 mill/år 2006- 09 (samlet 21.6 mill) Sfj. Kommune: - egeninnsats, prosjektleder - g/s-veier/trafikk (tils. 4,8 mill)

3 Mål for sykkelbyen Sandefjord Mer sykling Mindre ulykker

4

5 Reisevaneundersøkelse Sandefjord 2002 Reisemåte: Bilfører63,2 Bilpassasjer10,0 Til fots14,3 Sykkel 7,6 Buss 2,2 Tog 0,8 Annet 1,9

6 Arbeidsreiser Bilfører70,2 Bilpassasjer 8,2 Sykkel10,0 Til fots 6,8 Buss 1,5 Annet 1,3

7 Sykkelbruken iflg. RVU 74 % bruker aldri sykkel som transportmiddel Gjennomsnittlig tidsforbruk med sykkel som reisemiddel er 15 min. Det vil si i snitt ca 4 km syklet distanse. Økning fra mars til mai/juni

8 Målgruppe(r) Transportsyklisten Barn/unge Fritidssyklisten

9 Vi vil ha transportsykling

10 Men vil vi ha transportsyklister?

11

12

13 Ja, men du kan jo fortsatt bruke kjørebanen……

14 Hold dere på fortau, gå med sykkel i handa og bruk hjelm!! Norsk sykkel opplæring

15 1.Sykkel er et kjøretøy og ikke en gående…

16 En syklist er ikke en gående med en sykkel !!!

17 Trenger FART for å være stabil  langt større krav til siktsforhold Har ikke revers Muskeldrevet  tungt i motbakker  tungt å gå fra sykkel  tungt å sette i gang igjen !!! Sårbar for ujevnheter

18 Et kjøremønster er ikke det samme som et gangmønster !!!!!

19 Gode systemoverganger……

20

21

22 Bilde fra ”tråkk”

23 Sykling på feil side av veien er livsfarlig Sykling på feil side av veien er livsfarlig Bilde fra ”Tråkk”

24 Hva satser vi på? Overordnet sykkelvegnett Utbedre enkeltpunkter Motivasjonskampanjer Motiverende enkelttiltak

25

26

27

28

29

30

31

32

33 Takk for meg! Takk for meg!


Laste ned ppt "Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google