Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen."— Utskrift av presentasjonen:

1 E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen 2002. 17.04.2002

2 17.04.2002Geolokkonferansen 20022 Mitt tema for dagen Presentere en begrepsramme rundt forretningsprosesser i en IKT-verden Presentere en begrepsramme rundt forretningsprosesser i en IKT-verden Betydning og innhold i enkelte sentrale begreper Betydning og innhold i enkelte sentrale begreper E-business (e-forretning) E-business (e-forretning) E-handel E-handel E-innkjøp E-innkjøp E-markedsplass E-markedsplass Men jeg har ikke til hensikt å komme med fasiten

3 17.04.2002Geolokkonferansen 20023 E-business (e-forretning) All forretningsmessig utnyttelse av internet-teknologien til å effektivisere/forbedre eller forandre virksomheten og organisasjonen All forretningsmessig utnyttelse av internet-teknologien til å effektivisere/forbedre eller forandre virksomheten og organisasjonen

4 17.04.2002Geolokkonferansen 20024 E-forretnings strategimatrise E-transformasjon Ny organisasjon Ny forretningsmodell Nettverksorganisasjon Nettverksorganisasjon Business process Outsorcing Business process Outsorcing Lærende organisation Lærende organisation Ny organisasjon og/eller medarbeidere Ny organisasjon og/eller medarbeidere Utvikling av nye produkter/tjeneste Utvikling av nye produkter/tjeneste Ny inntjeningsmodell Ny inntjeningsmodell Nye kundesegmenter Nye kundesegmenter Nytt image og brand Nytt image og brand Nye partnere/allianser Nye partnere/allianser E-engineering Effektivisering: Besparelser Effektivisering: Meromsetning Intranett Intranett E-innkjøp E-innkjøp E-HMR E-HMR E-opplæring E-opplæring E-rekruttering E-rekruttering E-distribusjon E-distribusjon Ekstranett Ekstranett E-handel E-handel E-rm (e-crm) E-rm (e-crm) E-marketing E-marketing E-service E-service Internt retta aktiviteter og forretningsprosesser Eksternt retta aktiviteter og forretningsprosesser Forandring Forbedring

5 17.04.2002Geolokkonferansen 20025 En begrepsramme E-business E-business E-produktutviklingE-rmE-distribusjon E-handelEkstranettIntranettE-innkjøp E-marketingE-serviceE-HRM

6 17.04.2002Geolokkonferansen 20026 Kort om de ulike begrepene E-produktutvikling E-produktutvikling E-rm E-rm E-distribusjon E-distribusjon E-handel E-handel Ekstranett/intranett Ekstranett/intranett E-innkjøp E-innkjøp E-marketing E-marketing E-service E-service E-HRM E-HRM

7 17.04.2002Geolokkonferansen 20027 E-handel Flytte hele eller deler av salgsprosessen (prosessen rundt en handel) til internetteknologi Flytte hele eller deler av salgsprosessen (prosessen rundt en handel) til internetteknologi Dagens teknologi gjør at bare deler av prosessen kan foregå på nettet Dagens teknologi gjør at bare deler av prosessen kan foregå på nettet ”web-assisted buying” ”web-assisted buying”

8 17.04.2002Geolokkonferansen 20028 E-handel Sentralt: Sentralt: Forstå varen/tjenestens naturlige salgsprosess Forstå varen/tjenestens naturlige salgsprosess Forstå hva som gir merverdi for kunder Forstå hva som gir merverdi for kunder Forstå hva som gir lavere salgskostnad for selger Forstå hva som gir lavere salgskostnad for selger

9 17.04.2002Geolokkonferansen 20029 E-innkjøp Handler om å forenkle eller automatisere innkjøpsprosesser i virksomheten Handler om å forenkle eller automatisere innkjøpsprosesser i virksomheten Både for strategiske og ikke strategiske innkjøp Både for strategiske og ikke strategiske innkjøp Gevinster Gevinster Transaksjonsomkostnings- besparelser Transaksjonsomkostnings- besparelser Reduksjon i priser Reduksjon i priser

10 17.04.2002Geolokkonferansen 200210 E-innkjøp - eksempler Hentet fra boken E-business, Digitale forretningsstrategier

11 17.04.2002Geolokkonferansen 200211 E-innkjøp - eksempler Hentet fra boken E-business, Digitale forretningsstrategier

12 17.04.2002Geolokkonferansen 200212 E-markedsplass Markedsplass Markedsplass Møtested for kjøpere og selgere Møtested for kjøpere og selgere Historisk tradisjon Historisk tradisjon Ga mulighet for selgere til å informere om sine varer, og kjøpere å få informasjon, og dermed velge varer Ga mulighet for selgere til å informere om sine varer, og kjøpere å få informasjon, og dermed velge varer Nye markedsplasser Nye markedsplasser Kjøpesenter Kjøpesenter Råvarebørser Råvarebørser

13 17.04.2002Geolokkonferansen 200213 E-markedsplass E-markedsplass er bare prinsippene for markedsplass slik de har vært i 1000 år overført til moderne teknologi. E-markedsplass er bare prinsippene for markedsplass slik de har vært i 1000 år overført til moderne teknologi.

14 17.04.2002Geolokkonferansen 200214 Til ettertanke E-handel, e-innkjøp, e-; er i hovedsak spørsmålet om å bruke internetteknologi til å forbedre/forandre tradisjonelle forretningsprosesser. E-handel, e-innkjøp, e-; er i hovedsak spørsmålet om å bruke internetteknologi til å forbedre/forandre tradisjonelle forretningsprosesser. E-handel redder ikke en virksomhet med feil produkter/tjenester E-handel redder ikke en virksomhet med feil produkter/tjenester


Laste ned ppt "E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google