Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLars Sørensen Endret for 8 år siden
1
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014
2
2 Dekker dagens skole den kompetanse og de grunnleggende ferdigheter man vil trenge i et framtidig samfunns- og arbeidsliv? ?
3
PERSONLIG ØKONOMI MÅ INN I LÆREPLANENE - VÅRE FORSLAG:
4
Barnetrinnet: –Finans Norge foreslår at personlig økonomi knyttes til kompetansemålene for forbrukerlære, på 4. og 7 trinn. Aktuelle temaer: sparing, lån, fornuftig pengebruk og enkel budsjettering. Ungdomstrinnet: –Finans Norge foreslår et eget fag; Praktisk personlig økonomi. Det nye faget knyttes til matematikk og samfunnskunnskap, samt trekker inn elementer fra filosofi og etikk samt fra norskfaget. Faget må sees i sammenheng med Utdanningsvalg. Videregående skole: –Finans Norge mener at antall timer med personlig økonomi bør utvides. Kompetansemål om personlig økonomi må inn på alle trinn, både i yrkesfag og i studiespesialiserende fag. 4 Personlig økonomi i skolen
5
Mål for det nye faget i ungdomsskolen: Gi de unge en god basiskunnskap slik at de unngår fallgruver og lærer å styre sine penger på en fornuftig måte. Faget må være: Motiverende Praktisk og variert Utfordrende Relevant 5 Nytt fag: Praktisk personlig økonomi
6
Innhold: –Finansiell terminologi –Informasjonskilder –Konsekvenser av ulike valg –Strategi: Finne alternative løsninger for å bedre økonomisk situasjon Omfang: 57 årstimer, totalt 171 timer over tre år, tilsvarende de nye valgfagene i ungdomsskolen. Det bør være mulig å ”hente timer” fra andre fag til det nye faget uten å øke totalt antall undervisningstimer. 6 Innhold og omfang i det nye faget
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.