Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FINANSNÆRINGENS ROLLE I BÆREKRAFTIG BY- OG SAMFUNNSUTVIKLING Bystrategikonferansen 2014, Tønsberg Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FINANSNÆRINGENS ROLLE I BÆREKRAFTIG BY- OG SAMFUNNSUTVIKLING Bystrategikonferansen 2014, Tønsberg Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge."— Utskrift av presentasjonen:

1 FINANSNÆRINGENS ROLLE I BÆREKRAFTIG BY- OG SAMFUNNSUTVIKLING Bystrategikonferansen 2014, Tønsberg Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge

2 Verdens befolkning vokser og bor i byer Global population by type of area and by region – 1950-2050 Source: UN Population Division, World Population Prospects: The 2008 Revision, 2008 2

3 About 800 million people will join the middle class in low and middle income contries Middelklassen vokser 3

4 Verdens ressursutnyttelse er ikke bærekraftig Vision 2050 ecological footprint against business-as-usual How many Earths do we use? Source: Global Footprint Network and WBCSD Vision 2050, 2010 4

5 ”Those companies that wait to be forced into action or who see it solely in terms of reputation management or CSR, will do too little too late and may not even survive.” Paul Polman, CEO Unilever Increasing complexity of risk Changing consumer behavior Business Evolving framework conditions Rising cost of capital Fluctuating prices and availability of raw materials Source: World Business Council for Sustainable Development, Vision 2050 Strategisk konsekvenser 5

6 Environment Economy Society Sustainable value creation Bærekraftig verdiskaping 6

7 Energieffektivisering og fornybar Vision for 2050 Secure and sufficient supply of low-carbon Turbulent teens Tilting and leveling the playing field for energy Transformation time Greenhouse gas emissions peak and decline Kilde: International Energy Agency, World Energy Outlook 2009, © OECD/IEA 2009 World abatement of energy-related CO2 emissions in the 450 scenario A new energy mix to reduce CO 2 emissions 7

8 Økt materialeffektivitet og gjenvinning Vision for 2050 Not a particle of waste Turbulent teens Doing more with less Transformation time Closing the loop Kilde: WBCSD An alternative material life cycle Eliminating waste by closing the material loop 8

9 Bærekraftige bygg og effektive prosesser Vision for 2050 Close to zero net energy buildings Turbulent teens Turning the market toward energy efficiency Transformation time Smarter buildings, wiser users Kilde: WBCSD, Energy Efficiency in Buildings, 2008 Players and practices in the building market System integration is key to achieving energy efficiency in buildings 9

10 Estimates suggest that by 2030 US$ 40 trillion will need to be invested in urban infrastructure worldwide Byutvikling – et stort vekstområde 10

11 Fire typer byer Brown (e.g. London, Seoul) Green (e.g. Masdar, Dongtang) Red (e.g. Mumbai, Soweto) Blue (e.g. Dhaka, New Orleans) 11

12 Infrastruktur - transport: 12 Kilde: European Telecommunications Standards Institute (www.wtsi.org) Intelligent transportation systems (ITS)

13 Erfaringsgrunnlaget forbedres Nytteverdien av bærekraftige bygg Leietaker og brukere har nytte av bedre funksjonalitet, helse og trivsel, med markerte effektutfall Eiendommens salgsverdi øker mye, som følge av økt “fyllingsgrad”, økt betalingsvilje og lavere driftkost. Kostnader knyttet til bærekraft er mindre enn 50% av det som er gjengs oppfatning Flere banker tar en aktiv rolle - krever miljøsertifisering ved lån til oppføring av næringsbygg Kilde: Norwegian Green Building Council Nytteverdien av bærekraftige bygg – en unik sammenstilling av kjent kunnskap 2013-11-08 11:34 World GBC har lansert en sammenstilling av bærekraftens samlede resultatbidrag, med sterke bevis på at: Leietaker og brukere har nytte av bedre funksjonalitet, helse og trivsel, med markerte effektutfall Eiendommens salgsverdi øker mye, som følge av økt “fyllingsgrad”, økt betalingsvilje og lavere drift kost. Kostnader knyttet til bærekraft er mindre enn 50% av det som er gjengs oppfatning, og noen ganger være billigere. Rapporten anbefales! Trykk herher 13

14 BREEAM-NOR kjennetegn: Godt innemiljø og andre leietakerfortrinn Lavt energibruk og bruk av lokale fornybare energikilder Bærekraftig materialbruk God kollektivtilknytning Robuste løsninger med redusert behov for vedlikehold I Oslo breeames 50% av nye kontorbygg Innen sommeren 2016 vil Norge ha 1,4 millioner m2 miljøsertifiserte bygg etter BREEAM-NOR (kilde: NGBC) Ferdigstilte nye bygg og rehabiliterte arealer med BREEAM-NOR sertifikat (kilde: registrerte BREEAM-NOR prosjekt – NGBC) tusen m2 Sterk vekst for miljøbygg

15 Powerhouse - constructing Norway’s first energy positive building ”If you want to succeed, you need restrictions that make things difficult. Limitations make you think.” Verdiskapende partnerskap

16 Pensjonsmidler som mulig finansieringskilde Forsikringsselskaper er Europas største, institusjonelle investorerForvaltningskapital i norske pensjonsinnretninger (milliarder kroner) Kilde: Oliver Wyman ”Funding the future” 2012

17 17 Aktiv bruk av pensjonskapitalen Infrastruktur Vedlikeholdsetterslep Utbyggingsbehov Offentlig eierskap Politisk følsomt Begrensninger i virksomhetsreglene for forsikring Pensjonsmidler InvesteringsmuligheterStabil inntjening A good match Langsiktighet Suksesskriterier Politiske valg Strukturering av prosjekter

18 Bærekraftig lederskap Sustainability is the single biggest business opportunity of the 21st century The most important thing I have learned since becoming CEO is context. It’s how your company fits with the world and how you respond to it. Jeff Immelt, CEO The General Electric Company Harold Lee Scott, Jr, former CEO Wal-Mart 18

19 Næringslivets vinnere Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD 19


Laste ned ppt "FINANSNÆRINGENS ROLLE I BÆREKRAFTIG BY- OG SAMFUNNSUTVIKLING Bystrategikonferansen 2014, Tønsberg Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google