Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Psykisk helse UndervisningsprogramFlyktningehelsetjenesten15.6.11.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Psykisk helse UndervisningsprogramFlyktningehelsetjenesten15.6.11."— Utskrift av presentasjonen:

1 Psykisk helse UndervisningsprogramFlyktningehelsetjenesten

2 Hva er psykisk helse? ALLE har en psykisk helse. ALLE har en psykisk helse. Følelser og tanker Følelser og tanker

3 Alle mennesker opplever vanskelige perioder i livet. Alle mennesker opplever vanskelige perioder i livet. Sorg, tap, frykt og usikkerhet. Sorg, tap, frykt og usikkerhet. Dette er en del av det å være et menneske. Dette er en del av det å være et menneske.

4 Psykiske reaksjoner Psykiske reaksjoner Mange flyktninger har opplevd alvorlige traumer som forfølgelse, krig, vold. Mange flyktninger har opplevd alvorlige traumer som forfølgelse, krig, vold. Mange har opplevd en vanskelig og farefull reise til Norge. Mange har opplevd en vanskelig og farefull reise til Norge. Mange får psykiske reaksjoner etter å ha vært utsatt for vonde ting. Mange får psykiske reaksjoner etter å ha vært utsatt for vonde ting. Å leve i et nytt land kan i seg selv være en stor utfordring som forsterker følelsen. Å leve i et nytt land kan i seg selv være en stor utfordring som forsterker følelsen.

5 Å reagere er normalt Reaksjoner etter ankomst til Norge kan ofte være en blanding av lettelse, utmattelse og usikkerhet. Reaksjoner etter ankomst til Norge kan ofte være en blanding av lettelse, utmattelse og usikkerhet. Mange sliter med vanskelige tanker, Mange sliter med vanskelige tanker, sorg og savn. Følelse av å miste kontroll over eget liv. Følelse av å miste kontroll over eget liv.

6 Vanlige reaksjoner Sorg Sorg Irritasjon/ sinne Irritasjon/ sinne Depresjon Depresjon Søvnløshet Søvnløshet Rastløshet Rastløshet Konsentrasjonsproblemer Konsentrasjonsproblemer Isolasjon Isolasjon Vansker med å huske ting Vansker med å huske ting Vanskelig for å ta beslutninger Vanskelig for å ta beslutninger Skyldfølelse Skyldfølelse Gjenopplevning av det vonde (flashback) Gjenopplevning av det vonde (flashback)

7 Fysiske plager er vanlige Tretthet Tretthet Skjelvinger Skjelvinger Kvalme Kvalme Svetting Svetting Svimmelhet Svimmelhet Hjerteklapp Hjerteklapp Nedsatt matlyst Nedsatt matlyst Press i brystet Press i brystet Vondt i magen Vondt i magen Smerter i kroppen Smerter i kroppen Hodepine Hodepine

8 Hva kan du gjøre for deg selv? Det finnes ingen enkel oppskrift på hva som er best for den enkelte. Du må ta utgangspunkt i deg selv, dine behov, og den situasjonen du er i. Det finnes ingen enkel oppskrift på hva som er best for den enkelte. Du må ta utgangspunkt i deg selv, dine behov, og den situasjonen du er i. Men det finnes enkle Men det finnes enkle råd som hjelper mange.

9 Hva hjelper? Snakk med noen du har tillit til. Skriv ned tanker, minner. Snakk med noen du har tillit til. Skriv ned tanker, minner. Gråt. Gråt renser kroppen og gir deg ny energi. Gråt. Gråt renser kroppen og gir deg ny energi. Sørg for å ha rett døgnrytme og struktur på dagen. Sørg for å ha rett døgnrytme og struktur på dagen. Fysisk aktivitet gir overskudd. Fysisk aktivitet gir overskudd. Å spise sunt og regelmessig er viktig for en god psykisk helse. Å spise sunt og regelmessig er viktig for en god psykisk helse. Misbruk av alkohol kan forsterke og utløse psykiske vansker. Misbruk av alkohol kan forsterke og utløse psykiske vansker.

10 Ta kontakt med de gode minnene. Ta kontakt med de gode minnene. Rydd gode steder i deg selv, der du kan hvile, søke trøst, oppmuntring og finne styrke. Rydd gode steder i deg selv, der du kan hvile, søke trøst, oppmuntring og finne styrke. Gi slipp, legg fra deg Gi slipp, legg fra deg det du bærer på. Pust, trekk gardinene Pust, trekk gardinene fra og slipp lys inn. Gi deg selv TID. Gi deg selv TID.

11 Betydningen av å hente krefter Gode minner og positive tanker er medisin for kroppen. Gode minner og positive tanker er medisin for kroppen. Hent krefter, bestem deg for det. Ta kontrollen i ditt liv. Få lyset fram, så forsvinner mørket. Hent krefter, bestem deg for det. Ta kontrollen i ditt liv. Få lyset fram, så forsvinner mørket. Gjør noe hyggelig for deg selv hver dag. Gjør noe hyggelig for deg selv hver dag. Vit om ditt indre rom der tanken er fri og hemmeligheter er trygge. Gå dit ofte. Vit om ditt indre rom der tanken er fri og hemmeligheter er trygge. Gå dit ofte.

12 Hvordan kan jeg hente krefter Gå på tur, sykle eller jogge. Gå på tur, sykle eller jogge. Være i sola. Være i sola. Ta en dusj, et bad, Ta en dusj, et bad, eller gå i bassenget. Høre på musikk, eller Høre på musikk, eller lese en bok. Drikke en kopp te eller varm sjokolade. Drikke en kopp te eller varm sjokolade. Lage planer for en ny dag. Tenk positivt. Lage planer for en ny dag. Tenk positivt. Finne en hobby, sy, snekre, male Finne en hobby, sy, snekre, male

13 Hvordan kan jeg slappe bedre av. Lær deg å kontrollere pusten. Pust dypt med magen. Lær deg å kontrollere pusten. Pust dypt med magen. Finn ut hva som stresser deg. Finn ut hva som stresser deg. Oppsøk et trygt sted i tankene Oppsøk et trygt sted i tankene dine der du har gode minner. Skriv, mal, tegn det som Skriv, mal, tegn det som bekymrer deg. Gå en tur. Gå en tur.

14 Tankerydding Bli klar over og bevisst på tankene Bli klar over og bevisst på tankene Noen tanker er positive og bygger deg opp, andre tanker er negative og bryter deg ned. Noen tanker er positive og bygger deg opp, andre tanker er negative og bryter deg ned. Ta imot de positive tankene og søk støtte i dem, la de negative få seile videre uten å la deg styre av dem. Ta imot de positive tankene og søk støtte i dem, la de negative få seile videre uten å la deg styre av dem.

15 Gode ting å si Jeg vil lykkes i livet Jeg vil lykkes i livet Jeg er god nok som jeg er Jeg er god nok som jeg er Jeg er verd noe Jeg er verd noe Jeg betyr noe Jeg betyr noe Jeg er ok Jeg er ok Jeg er sterk nok Jeg er sterk nok Jeg klarer mye Jeg klarer mye Jeg gjør det på min måte Jeg gjør det på min måte og det er bra nok og det er bra nok

16 Hva er psykiske problemer? Når tankene og følelsene dine styrer deg så mye at det blir vanskelig å gjøre vanlige oppgaver som jobb, skole og fritidsaktiviteter. Når tankene og følelsene dine styrer deg så mye at det blir vanskelig å gjøre vanlige oppgaver som jobb, skole og fritidsaktiviteter. Du fungerer dårlig sammen med andre Du fungerer dårlig sammen med andre Problemene varer over lengre tid Problemene varer over lengre tid Du kanskje også får vondt fysisk Du kanskje også får vondt fysisk

17 Hvordan få hjelp? Hvis du har sterke plager bør du søke hjelp hos lege eller helsesøster. Hvis du har sterke plager bør du søke hjelp hos lege eller helsesøster. Legen vil snakke med deg for å finne ut hvilke problemer du har og kanskje gi deg noen medisiner. Legen vil snakke med deg for å finne ut hvilke problemer du har og kanskje gi deg noen medisiner. Legen kan også henvise deg til spesialist Legen kan også henvise deg til spesialist (lege eller psykolog.) Her får du hjelp ved samtaleterapi og evt. medisinering.

18 Søvn Regelmessig døgnrytme. Regelmessig døgnrytme. Daglig fysisk aktivitet. Frisk luft. Daglig fysisk aktivitet. Frisk luft. Unngå å drikke kaffe om kvelden. Unngå å drikke kaffe om kvelden. Store måltider før sengetid Store måltider før sengetid kan forstyrre søvnen. kan forstyrre søvnen. Kroppen liker rutine. Kroppen liker rutine. Gjør det samme hver kveld før du skal sove.

19 Når du ikke får sove Pust rolig og legg fra deg Pust rolig og legg fra deg dagens problemer. Hent fram et godt sted i tankene dine, dra dit og finn et godt sted å hvile. Hent fram et godt sted i tankene dine, dra dit og finn et godt sted å hvile. Rolig musikk eller et varmt bad før sengetid kan være bra. Rolig musikk eller et varmt bad før sengetid kan være bra. Ikke anstreng deg for å få sove. Ikke anstreng deg for å få sove.

20 Mareritt Mareritt er svært vanlig dersom man har levd i fare, man vil være på vakt. Mareritt er svært vanlig dersom man har levd i fare, man vil være på vakt. Forbered deg til natten ved å ha en rolig nedtrapping på kvelden. Forbered deg til natten ved å ha en rolig nedtrapping på kvelden. Fokuser på dyp pust og det trygge rommet. Fokuser på dyp pust og det trygge rommet. Sov med nattlys eller radio hvis det gjør deg rolig. Sov med nattlys eller radio hvis det gjør deg rolig. Stå opp. Forsøk å ”riste av seg” marerittet. Stå opp. Forsøk å ”riste av seg” marerittet. Minn deg selv på at du er trygg. Minn deg selv på at du er trygg.

21 Rus Alkohol Alkohol Narkotiske stoffer: Hasj, Amfetamin, Heroin, Ecstasy, GHB, Khat. Narkotiske stoffer: Hasj, Amfetamin, Heroin, Ecstasy, GHB, Khat. Sniffing Sniffing Medikamenter. Medikamenter.

22 Alkohol Forandrer humøret og forsterker følelsene. Forandrer humøret og forsterker følelsene. Nedsatt Konsentrasjon og hukommelse. Nedsatt Konsentrasjon og hukommelse. Tap av kontroll. Tap av kontroll. Svekket dømmekraft. Svekket dømmekraft. Tar større sjanser. Tar større sjanser. Gjøre ting en angrer på i ettertid. Gjøre ting en angrer på i ettertid. Søvndyssende effekt. Søvndyssende effekt. Tap av kontroll over kroppens funksjoner. Tap av kontroll over kroppens funksjoner. Forgiftning. Forgiftning. Bevisstløshet. Bevisstløshet.

23 Langtids effekt Avhengighet Avhengighet Bryter ned kroppen Bryter ned kroppen Personlighetsforandringer Personlighetsforandringer Sosiale problemer Sosiale problemer Irritabilitet/aggresjon Irritabilitet/aggresjon Nedsatt konsentrasjon Nedsatt konsentrasjon Likegyldighet, sløvhet Likegyldighet, sløvhet

24 Bruk av alkohol og rusmidler kan forsterke og utløse psykiske vansker. Angst Angst Depresjon Depresjon Psykose Psykose Selvmordstanker Selvmordstanker

25 Dont give up!

26 Barn og psykisk helse Barn som har opplevd krig eller overgrep er spesielt sårbare, og har et stort behov for trygghet og omsorg. Barn som har opplevd krig eller overgrep er spesielt sårbare, og har et stort behov for trygghet og omsorg. Barn legger merke Barn legger merke til det som skjer rundt dem.

27 Hva trenger barna? Barn som har hatt vonde opplevelser trenger nærhet og fysisk kontakt Barn som har hatt vonde opplevelser trenger nærhet og fysisk kontakt med foreldrene. Barn trenger ord. Å forstå, og Barn trenger ord. Å forstå, og få satt ord på sine følelser. Barn trenger faste rutiner, Barn trenger faste rutiner, trygghet og forutsigbarhet. Noen som lytter. Noen som lytter. Klare grenser, ikke straff. Klare grenser, ikke straff.

28 Barn og psykisk helse Snakk med barna om det som skjer. Samtidig må barn få være barn lengst mulig uten å måtte bære voksnes ansvar og bekymringer.

29 Tegne Tegne Lek med barnet Lek med barnet Skrive dagbok Skrive dagbok Fortellinger og eventyr Fortellinger og eventyr Sang Sang

30 Resilience Evne til å vende tilbake til utgangspunktet etter å ha vært strukket eller bøyd. Evne til å vende tilbake til utgangspunktet etter å ha vært strukket eller bøyd. Å komme seg igjen, og mestre livet på tross av vonde opplevelser. Å komme seg igjen, og mestre livet på tross av vonde opplevelser.

31 Kilder: Sommerfuglkvinnen Judith van der Weele. Sommerfuglkvinnen Judith van der Weele. RVTS.no RVTS.no Flyktningbarn.no Flyktningbarn.no Helsedirektoratet.no Helsedirektoratet.no


Laste ned ppt "Psykisk helse UndervisningsprogramFlyktningehelsetjenesten15.6.11."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google