Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Statuskonferanse 2. juni kl.09-14 i storsalen i Kulturhuset Statusbeskrivelse av omstillingene og endringer i tjenestene i Helse og velferd Nes kommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Statuskonferanse 2. juni kl.09-14 i storsalen i Kulturhuset Statusbeskrivelse av omstillingene og endringer i tjenestene i Helse og velferd Nes kommune."— Utskrift av presentasjonen:

1 Statuskonferanse 2. juni kl i storsalen i Kulturhuset Statusbeskrivelse av omstillingene og endringer i tjenestene i Helse og velferd Nes kommune

2 Program for statuskonferansen 2. juni 08:30-08:45 Velkommen ved prosjektleder 08:45-11:30Presentasjon av status for de 10 hovedområdene inkl. pause 11:30-12:00Lunch 12:00-12:45Hvordan skal og kan tjenestene følge opp kommunens satsing på mestring og brukermedvirkning? Innledning ved Ellen Udness, Nasjonalt Kunnskapssenter 12:45-13:30Workshop om temaet – hvordan får vi til dette i Nes og hva er det viktigste vi tar med oss videre? 13:30-14:00Oppsummering av innspill og videre fremdrift ved kommunalsjef Erfaringer og innspill fra møtet vil bli referatført og vurdert i oppfølgingen av omstillingene. Informasjonen som fremkommer vil bli publisert på kommunens nettsider.

3 Workshop – hvordan får vi til dette i Nes og hva er det viktigste vi tar med oss videre? GrupperBordvertReferent Gruppe 1KjerstiMartin Gruppe 2Reidun/Tor AxelKristin Gruppe 3Elin M.Bente Gruppe 4GeirMonica W.K Gruppe 5TheaBodil Gruppe 6BorghildAn-Magritt Gruppe 7MereteMona D. Gruppe 8Hilde H.Kari Mette Gruppe 9Hanne/MetteNina S. Gruppe 10LisbetHelle

4 Nes kommune Bakgrunn for konferansen D et pågående omstillings- og utviklingsprosjektet i helse og velferd – «Våg å tenke nytt om rett hjelp til rett tid» Prosjektarbeidet er i full gang, og skal innrettes mot statlige intensjoner, Nes kommunes omsorgsplan og dreiningen i tjenestetilbudet. I nær fremtid vil Nes kommune møte en betydelig vekst i antall eldre, og dermed også en økning i behov for helse- og omsorgstjenester. Gjennom 2014 er det gjort et omfattende analysearbeid som viser utfordringsbildet, og som forutsetter at helse- og omsorgstjenestene må innrettes på en annen måte enn i dag, for at flere skal kunne få dekket sine behov når veksten kommer for fullt. I den forbindelse har helse og velferds ledelse et ønske om å komme i dialog med politisk ledelse, interesseorganisasjoner og sentrale aktører i kommunens tjenester. Det er planlagt to statuskonferanser, samt sluttkonferanse i prosjektet for både å gi løpende informasjon, men viktigst for å etablere en felles møtearena i det pågående omstillings- og utviklingsarbeidet der interessentene gis mulighet til å medvirke i dette arbeidet.

5 Nes kommune Hovedgrep i omstillingene 1.Vri ressursene fra institusjonsomsorg til hjemmebaserte tjenester med fokus på egenmestring 2.Samlokaliseringstiltak og stordriftsløsninger 3.Opprettholde dagens dekningsgrad ved å utvikle en boligstrategi som ser framtidig behov for langtidsopphold og heldøgns bemannede boliger samlet for innbyggere over 80 år 4.Avklare forventet tjenestenivå for innbyggerne i Nes kommune 5.Utvikle bemanningsløsninger og turnusplaner som er tilpasset robuste fagmiljøer og stordriftsløsninger, samt møte behovet for brukerorienterte tjenester

6 Nes kommune Hovedområdene i omstillingsprosjektet  Ledelse og strategisk fokus – Hege og Lisbet  Personal og organisasjon - Martin  Kompetanse og LEAN-arbeidet - Jorunn  Tildelingsenheten - Lisbet  Institusjonstjenesten - Reidun  Hjemmetjenesten - Kjersti  Miljøarbeidertjenesten - Thea  Ergo- og fysioterapitjenesten - Elin  Psykiatri- og rustjenesten - Geir  Legetjenesten og legevakt – Borghild og Unni Berit

7 Nes kommune Presentasjon av status for de 10 hovedområdene 1.Presentere hovedgrepene i virksomheten – hva er de viktigste tiltakene? 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak?

8 Nes kommune Ledelse og strategisk fokus

9 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? Strategisk fokus og fellesfunksjoner - dekningsgrad for heldøgns tilbud Heldøgns bemannende plasser/boliger styres etter en dekningsgrad på 17 % Botilbud totalt til innbyggere over 80 år styres etter en dekningsgrad på 25 % - pleiefaktor i institusjonstjenesten – fra 0,95 – 1,22 Rapportering og styringsdialoger – månedlig oppfølging med kommunalsjef Investeringer, nybygg, samlokaliseringstiltak og stordrift – herunder nytt helse og velferdssenter Ledelse og organisering IKT, herunder effektiv utnyttelse av fagsystemene, styringsdata og analyse, kompetansebehov

10 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? Det er jobbet med: - dekningsgrader, pleiefaktor, organisering av Tildelingsenheten, ulike funksjoner i enkelte tjenester - utprøving av styringsdata og rapportering - styringsdialoger - vedtak i kommunestyret vedr. forprosjekt på konkurranseutsetting - informasjonstiltak - åpne møter for innbyggere

11 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? - Boligprogram – herunder prosjektering av nytt helse og velferdssenter, bestående av botilbud, samlokaliserte tjenester, dagtilbud, servicefunksjoner osv. -IKT – planmessig utvikling og styring -Tildelingskriterier til politisk behandling høsten Koble omstillings- og utviklingstiltakene til økonomiplan -System for å styre også etter enhetskostnader -Rullering av omsorgsplanen

12 Nes kommune

13 Personal og organisasjon

14 Nes kommune Personal og organisasjon Bemanningskabalen ved Nes sykehjem 1.Heltidskultur 2.Sykepleierrekruttering 3.Ny bemanningsløsning (endret pleiefaktor, endret hjelpepleierandel m.m) 4.Nedbemanning (som følge av omorganisering/reduksjon i antall plasser).

15 Nes kommune Heltidskultur  70 % stillingsstørrelse på fast ansatte Sykepleierrekruttering  7 sykepleiere rekruttert

16 Nes kommune Nedbemanning – litt om prosessen Kartleggingssamtaler Møter! Informasjonsutfordring Formelle drøftinger Nedbemanning – hovedgrepene: Overføre ansatte til en overtallighetspool, Omplassere til Hjemmetjenesten, Leirvegen og Innplassering i avdelinger som har pensjonsavgang i 2015 Nedbemanning – litt om overtallighetspool

17 Nes kommune Tildelingsenheten

18 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? Utarbeide tildelingskriterier for samtlige tjenester og sikre avklaring av forventet tjenestenivå Utvikle styringsdata og tjenestestatistikk for styring Avvikle restanser Etablere tildelingsutvalg Oppfølging og revurdering av vedtak Organisering av fagressursene i Tildelingsenheten

19 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? Ferdigstillelse av tildelingskriterier – til politisk behandling høsten 2015 I ferd med å avvikle restanser Styringsinformasjon og tjenestestatistikk Møtestruktur med utfører – tildelingsutvalg Vedtaksmøter

20 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? Organisering av fagressursene i enheten Gjennomgang og vurdering av tildelingspraksis BEON-prinsippet i praksis? Internkontroll Måling og oppfølging av gjennomstrømning på korttidsoppholdene Styringsinformasjon på saksbehandling Styring også ved hjelp av enhetskostnader IKT – effektiv utnyttelse og rapportuttak

21 Nes kommune Legetjenesten og legevakt

22 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? KAD Oppsigelse av KAD-plasser på Kongsvinger Forberede for innføring av KAD-senger på Nes sykehjem, et ledd i omstillingsprosessen ved korttidsavdelingen Nes legevakt Forberede for krav i ny Akuttforskrift, nytt nasjonalt legevaktsnummer Økt bemanning på Nes legevakt

23 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? Oppsigelse av KAD Kongsvinger sendt mai 2015 Innføring av KAD på Nes sykehjem – mål om gjennomføring høsten 2016 Møteplan og prosjektgruppe for KAD-prosjekt rigges sommer 2015 Økt bemanning på legevakt Mellomvakter fra september 2015 Skape flere møtearenaer med fastlegene – helhetlig pasientforløp

24 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? KAD-prosjekt Se på legedekning mtp innføring av KAD - sett i sammenheng med de øvrige omstillingene i helse og velferd Planlegge for hvordan man organiserer KAD inne på korttid på Nes sykehjem Se på bemanningsplaner og samarbeid som sikrer god utnyttelse av ressursene Sikre involvering fra fastleger og legevaktsleger Legevakt Utrede mulighet for å motta trygghetsalarmer Utrede mulig endring av laboratorietjenester for sykehjem/KAD

25 Nes kommune Hjemmetjenesten

26 Nes kommune 1.Hjemmetjenesten. Våre viktigste tiltak: Delprosjekt: Helhetlig pasientforløp – «Rett hjelp til rett tid» Samlokalisering Informasjon ut i avdelingene til alle ansatte Dagtilbud – «Aktiv omsorg» Kreftkoordinator Videreutvikling av demensteam Leirvegen Bo-senter

27 Del-prosjekt: Helhetlig pasientforløp fra hjem til hjem

28 saf

29  Helhetlig pasientforløp er utviklet, tilpasset og implementert på tvers av tjenestene.  Redusert behov for varige institusjonsplasser.  Hjemmetjenesten er styrket og differensiert for å kunne ivareta sine oppgaver.  Økt hjemmebehandling.  Ansatte opplever at de har kompetanse til å møte behovene i brukernes hjem.  Mer fleksibel og differensiert omsorgstjeneste, bedre ressursutnyttelse. Prosjektets resultatmål:

30 Nes kommune Fase 3: Utføre Team (primær-system) Sjekk-lister Kartleggingsverktøy Forslag til samarbeidsrutine fastleger Fase 1 og 2: Tidkrevende; stor virksomhet! Prosjekt-gruppe Informasjon Undervisning Rollebeskrivelser Deltagelse Nasjonalt læringsnettverk Fase 4: Evaluere Måling av pasientforløp HT

31 Flere hjemmeboende personer med demens  Kompleksitet  Kompetanse  Geriatrisk team  Frivillige  Dagsentertilbud  Fysisk kapasitet vs kognitiv/mental kapasitet  Velferdsteknologi Demensteam

32  Etablering av heldøgns-bemannede omsorgsboliger for eldre mennesker.  Oppstart 27. juli plasser.  Egen avdeling i Hjemmetjenesten.  Målrettet miljøarbeid og mestringsperspektivet. Leirvegen Bo-senter

33 Nes kommune Institusjonstjenesten

34 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? - Avvikling av plasser -Bemanningsplaner -Vikarpool/omplasseringer -Rekruttering -Informasjon/info skjermer -Lean, korttidsforløp

35 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? -Avvikling av plasser: Pr. 1/1-15 hadde inst. tjenesten 128 plasser. Pr. 1/6-15 har inst. Tjenesten 114 plasser i drift. Følgende fordeling av sykehjemsplasser: - Korttid/rehab 37/37 plasser - 2A 29/26 plasser - 3b 29/21 plasser -2cde 30/30 plasser - NBSS 3/0 plasser

36 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? Bemanningsplaner – I samarbeid Agenda Kaupang har inst. Tjenesten jobbet frem nye bemanningsplaner på avdelingene. - Her har en sett på muligheter for samarbeid på tvers av avdelingene og bruk av kompetanse på tvers av avdelingene. AvdÅrsverk totaltpleiefaktorsykepleierandelkostnader pr. bruker Antall plasser 3B20,491,030, A31,671,230, cde30,8510, korttid/rehab33,181,050, Sum116,191,080,

37 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? -Vikarpool/omplassering – totalt har 128 faste hjelpepleiere/ufaglærte blitt berørt av omstillingen. -10 ansatte har byttet avdeling -12 ansatte overført til vikarpool, tot. 9,17 årsverk av disse går 6,92 årsverk i ledige stillinger. 2,25 årsverk går inn å dekker korttidsfravær. -7 ansatte går av med pensjon i løpet av ansatte overføres til Leirveien, tot. 3,31 årsverk -1 ansatt overført til bygg og eiendom -1 ansatt overført miljøarbeidertjenesten -2 ansatt sagt opp stilling i omstillingsperioden

38 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? -Rekruttering av sykepleiere – I forbindelse med omstillingsarbeidet ble det lyst ut ledige sykepleiestillinger i % stillinger. Ved søknadsfristen utløp var det kommet 17 søknader. -Nes kommune har rekruttert 7 nye sykepleiere i faste stillinger -1 2A -1 2cde -1 3b -4 korttid/rehab

39 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? -informasjon/infoskjermer – Det er gjennomført ett (to møter) informasjonsmøte den 22. jan om omstillingsprosessen hvor kommunalsjef, personalsjef og institusjonssjef inviterte til møte for alle ansatte. -Informasjonsmøte til gruppeledere hvor kommunalsjef, personalsjef og institusjonsleder inviterte til møte. -Avdelingene har hatt jevnlig avdelingsmøter og gruppemøter -Det er satt opp 5 infotavler i tilknyttet avdelingene hvor det jevnlig er lagt ut oppdateringer om status i omstillingsprosessen, tilgjengelig for alle som er innom Nes sykehjem. -Personal avdeling har i mai sendt ut brev til ansatte som har blitt berørt av omstillingen ved at den ansatte har byttet avdeling. I forbindelse med dette har en gjennomført 7 drøftningsmøter med enkelt ansatte.

40 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? -LEAN/korttidsforløp – Kortidsforløp er utarbeidet i samarbeid med Agenda Kaupang, institusjonstjenesten, hjemmetjenesten, Fysio/ergo tjenesten, tildelingsenheten. Tjenestene har vært representert ved ledere, lean agenter og andre ansatte. -Rutiner kortidsforløpet forankres i ledergruppe og informeres ut til personalet i løpet av juni Kick off 17/8-15

41 Ny rutine for korttidsopphold i Nes Rutine korttidsopphold i institusjon Nes kommune, versjon 3- mai 2015 Ansvarlig Dokumentasjon Navn på dokument Før innleggelse Krav til hva som skal være tilstede før innleggelse og med pasienten; IPLOS vurdering, opplysninger fra fastlege, avklare transport inn, oppdatert medikamentoversikt, oppdatert info om nærmeste pårørende, ajourhold av diagnose TE/Lill Monica Vedtak i CosDoc med klart formål, IPLOS Tildelingsenheten varsler om ny pasient, skriftlig i CosDoc (internmelding) og pr. telefonTEInternmelding Innkomstdagen (dag 0) Mottak (ta i mot bruker, bruker på plass i avdelingen), informasjonsbrosjyre deles utSyk.pl./hj.plInfo. brosjyre Innkomststatus/Klinisk vurdering; Starte kartlegging av grunnleggende behov, inkludert vurdering av behov for aktuelle samarbeidspartnere - benytte felles prosedyre, Sykepleier Innkomststatus – del 1 Få oppgavene knyttet til korttidsopphold ihht prosedyre opp på LEAN-tavle (erstatter «svartboka»), inkl. melde pas. til legetilsyn (kvittere for utført med initialer) Sykepleier Tavle (evt. elekt. sjekkliste/IPAD) Dag 1 Innkomstsamtale og forventningsavklaring basert på vedtaket/formålet/brosjyren ; innhold i oppholdet, hva må på plass før hjemreise, påbegynne tiltaksplan, innhente eventuelt samtykke ift pårørendedialog/hjemmebesøk IPLOS-vurdering ved inn- og utreise ( vurdere om IPLOS kan gjøres tverrfaglig på tavlemøte?) Koordinator/ sykepleier Innkomststatus – del 2, evt samtykke IPLOS Oppstartsamtale felles med fysio-/ergo for vurdering av behov for trening/ oppfølging (anamnese) (første virkedag) Fysio/ergo Sjekkliste for førstegangs- vurdering Pasient tilsett av lege (første virkedag), lege deltar daglig på tavlemøteInstit. lege Innkomstnotat i legejournal Dag 2 Oppstart tiltaksplan sammen med pasienten, grundig funksjonsvurdering/beskrivelse, gjøre vedtak og tiltak kjent den dagen for aktuelle ansatte Syk.pl./hj.plTiltaksplan Videre funksjonsvurdering og tiltak ved fysioFysio Fysioterapeutisk funksjonsvurdering Videre vurdering og tiltak ved ergoErgoEgen mal ergo Dag 3 Aktivitetsplan fra ergo/fysio skal foreligge (Trening med ergo/fysio med forslag til aktiviteter på avdelingen, timer/uke) Ergo/fysio Melde eventuelt behov for trygghetsalarm, koordinator bistår eventuelt med søknadKoordinatorSøknad om trygghetsalarm

42 Ny rutine for korttidsopphold i Nes – del 2 Rutine korttidsopphold i institusjon Nes kommune, versjon 3- mai 2015 Ansvarlig for rutinen Dokumentasjon Navn på dokument Dag 6-8 Evaluering gjennomføres - lage en statusrapport/sammenfatning til bruk for tildelingsenheten, ny IPLOS ved store endringer? Evaluering av mål/ tiltak gjøres tverrfaglig ukentlig («onsdagsmøte»), holde fokus på mål i vedtak og tiltaksplan Dialog med pasient, pårørende ift status og framdrift Sykepleier Ergo/fysio/l ege Tverrfaglig statusnotat Journal Vurdere behov for hjemmebesøk og gjennomføre hjemmebesøk sammen med hjemmetjenesten Melde endret behov for hjemmetjenester – eventuelt HPH-forløp Avklaringer vedrørende behov for hjelpemidler; bestille, søke, tilpasse. utlevere/montere Planlegging av hjemkomst Ergo/fysio i samarb.m koordinator. Ergo/fysio /hj. m.lager Koordinator Internmelding Folketrygdens skjema i CosDoc Tildelingsutvalget = lederforum med beslutningsmyndighet, avklarer videre forløp for saker som avviker fra standard forløp TE/Tverrfag. tildelingsutv Referat Vurdere behov og tiltak for å sikre kompetanseoverføring mellom sykehus og hjemmetjeneste, mellom korttidsavd., ergo/fysio, demensteam, kreftkoordinator, fastlege mv. To dager før hjemreise Sikre forsvarlighetskravet ift utskrivning ift funksjon regulert av helse- og omsorgstjenestelovens paragraf §4-1, Helsepersonell-loven §4. Forutsetninger for en slik vurdering må foreligge fra koordinator Koordinator i samarbeid med lege Journal med sjekkliste ift lovkrav Sikre at hjelpemidler er på plass i hjemmet Sikre at trygghetsalarm er på plass i hjemmet Ergo Koordinator Tavle/journal- oppdatering Sikre at hjemmetjenesten er informert med all nødvendig oppdatert informasjon Koordinator/ sykepleier Tavle/journal- oppdatering Utskrivningsdag Avslutningsnotat, epikrise (tidl. utskrivningsnotat ) og overføringsrapport Elektronisk bestilling av hjemtransportMerkantilTavle Generelt: Evaluering av mål/ tiltak gjøres fortløpende, fortløpende tverrfaglig dialog, dialog med pasient, nærmeste (avklare hvem dette er) pårørende. Holde fokus på hovedmålsetting Syk.pl./hj.pl Lege, ergo, fysio Journal oppdateres fortløpende

43 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? -Oppstart ny bemanningsplan på korttids/rehab, planlagt 10/8-15 -Oppstart av rutiner rundt korttidsforløp senest 17/8-15, evalueringsperiode ut året Omgjøring avlangtidsplasser til korttidsplasser på 3b fra 1/1-16 -Avvikling av vikarpoolen i løpet av Navn endring på Nes sykehjem -Avklaringer/oppstart av KAD plasser -Avklaringer på effektiv utnyttelse av Cosdoc som fagsystem, momenter som er brakt frem under utarbeidelse av rutiner ved arbeid med korttidsforløp.

44 Nes kommune Miljøarbeidertjenesten

45 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? Informasjonstiltak. Gjennomgang av bemanning på dagtid. Kartlegge potensiale for økt samdrift. Utvide dag/aktivitetstilbud og kartlegge behov. Øke andel ansatte med høyskoleutdanning (miljøterapeuter ) Kartlegging av nåværende og fremtidige behov hos brukere og sikre kostnads- effektive tjenester. Vurdere løsninger for å ivareta enhetlig stedlig ledelse og se dette i sammenheng med ressursbruk til miljøterapeut 1 og gruppekoordinator samt vurdere funksjoner og titler. Vurdere å samle all kommunal avlastning for brukergruppa på ett sted for å sikre effektiv ressursutnyttelse og nødvendig kompetanse. Vurdere alternativ i forhold til oppstart av nytt botilbud. Turnusgjennomgang, fordeling av fagkompetanse.

46 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? Gjennomgang av bemanning på dagtid er vurdert. Dagsenteret øker kapasitet med 3 nye brukere. Øvrige personell på dagtid trengs ut fra individuelle behov. Lyst ut 7,8 årsverk for personell med høyskoleutdannelse. Vurdert og fremmet tiltak for mer enhetlig og stedlig ledelse. Vurdert oppstart av nytt botilbud i samarbeid med Tildelingsenheten. Saken fremmes for ledergruppa i helse – og velferd. Gjennomført systemtiltak for sykefraværsoppfølging i en avdeling. Turnusgjennomgang i alle avdelinger. Alternative turnuser foreligger i midten av juni.

47 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? Introduksjonsprogram for miljøterapeuter og miljøarbeidere. Sette en minimumsgrense for høyskolepersonell pr avdeling. Tildelingskriterier ved avlastningsvedtak. Miljøterapeut 1, se på tittel og funksjon. Gruppekoordinator: Se på funksjon og innhold. Stedlig ledelse. Er det mulig å imøtekomme kravet til stedlig ledelse ved store avdelinger og sprette arbeidssteder ? Avklaring ift disponering av lokalene ved NBSS i samarbeid med PL og øvrige virksomheter i helse- og velferd. Lean- delprosess i Miljøarbeidertjenesten

48 Nes kommune Ergo- og fysioterapitjenesten

49 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? Hverdagsmestring Hverdagsrehabilitering HPH Helhetlig pasientforløp. Lean Kortidsforløp Tilpasning til endringene - i de «ordinære tjenestene». Organisering – legevakt, psykiatri-/rustjenesten og ergo/fysioterapitjenesten

50 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? Hverdagsmestring - tankegangen med i alt vi gjør. Hverdagsrehabilitering ØRU, HT, Psykatri-/rus Helhetlig pasientforløp - ergo/fysio Lean- Korttidsforløp - i samarbeid med øvrige tjenesten -Lean agenter/repr. fra ergo/fysio

51 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? Innbyggerdialog Mestrende og motiverte ansatte: Seminar for alle i helse og velferd høsten 2015: -Mestring Motiverende Intervju oktober/november Hverdagsrehabilitering i praksis. Avklaring hverdagsrehabiliteringsteam/innsatsteam. Videreutvikle gode samarbeidsarenaer mellom de ulike tjenestene.

52 Nes kommune Psykiatri- og rustjenesten

53 Nes kommune 1.Presentere hovedgrepene i din virksomhet – hva er de viktigste tiltakene? 2.Gjennomgang av tjenesten med effektiv organisering. 3.Vurdere bemannings løsninger og fordeling av fagkompetanse. 4.Helhetlig pasient forløp/utskrivnings klare pasienter. 5.Vurdere dagens tilbud opp mot fremtiden. 6.Øke antall gruppe tilbud.

54 Nes kommune 2.Presentere framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? 3.Bevissthet rundt vedtak/ned på vedtak. 4.Bolig for rus avhengige blir avklart september Prosjekt tilskudds midler/omdisponeringer.

55 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? 4.Felles helsehus/ ny organisering. 5.Vurdere nye bemannings løsninger/bofellesskap/dag avdeling. 6.Hverdags rehabilitering satt i system. 7.RETT HEJLP TIL RETT TID.

56 Nes kommune Kompetanse og LEAN-arbeidet

57 Nes kommune De viktigste tiltakene så langt har vært:  Etablert faste møter for Fagutviklingsnettverket  som består av følgende personer: Kristin, An-Magritt, Lena, Lill M og Jorunn (Lisbet)  Samordne opplæringstiltak, stordriftsfordeler og streng prioritering av ressursbruk  Enkel kompetansekartlegging er gjennomført, litt varierende svarandel  Utarbeider et felles introduksjonsprogram ferdigstilles innen utgangen av juni  Innføring av Lean 1. fase, støttes oss til Agenda K. i den første fasen, etter hvert skal vi drive dette selv  Ser på hvordan Cosdoc opplæringen kan forbedres  og generelle forbedringsområder i Cosdoc (muligheter og begrensninger) ansvar, oppskrift, ressurspersoners rolle, systemansvarligs rolle

58 Nes kommune Framdrift og prosess – hvor er vi og hvordan er vi kommet dit? -Fagutviklingsnettverket setter av felles tid til å samarbeide og jobber individuelt innimellom, ser på hva vi har av materiale fra før, og reviderer -Arbeidsmøter en gang pr mnd til nå, er for sjelden når noe skal produseres -Helt avhengig av å få innspill fra alle delprosjektene, må komme med bestillinger ut fra behov som melder seg -Felles introduksjonsprogram, som skal ha en felles del og tilpasses deretter til hver virksomhet og ulike yrkesgrupper, -Skal finnes elektronisk og printes ut til hver nyansatt, for å sikre at man har siste versjon.

59 Rekruttering og opplæring Lederopplæring (11) Open space opplæring og konflikthåndtering (30) Etterutdanninger; f eks velferdsteknologi, palliasjon og kreftomsorg Grunnopplæring palliasjon (60stk) Grunnopplæring i hverdagsrehabilitering Læringsnettverk Ressurspersoner deltar på viktige konferanser Kompetansetiltak i

60 Nes kommune 3.Hva er veien videre – neste milepæl og fokusområder/tiltak? -Kompetanseutviklingsbehovene må styres ut fra behovene i delprosjektene - Kvalitetsutviklingstiltak må være sentrale, mye vil styres ut fra Lean arbeidet -Første prioritet er Cos doc, Sikre at vi overholder dokumentasjonsplikten Hvordan bruke, hva skal skrives hvor Hvor finner man hva igjen, dra nytte tverrfaglig https://www.youtube.com/watch?v=wxsoYgRKaEY

61 Milepæler : Kartlegge behovet for kompetanse for gjennomføring omstillingen og fremtidig oppgaveløsing  delvis gjennomført, gjenopptas til høsten Utarbeide felles kompetanse- og utviklingsplan med integrasjon mot eksisterende strategisk kompetanseplan  avhenger av innspill fra delprosjektene Integrere kompetansetiltak i delprosjektene Vurdere etter- og videreutdanningsbehov og vedta fremtidige strategi for realisering - evnt. sak til politisk behandling Estimere kostnader til gjennomføring av kompetanse- og utviklingstiltak Utforske og tilrettelegge for e-læringsløsninger  pågår Utvikle og gjennomføre kompetansetiltak  pågår Iverksette kompetanseprogram for innføring av KAD  tidligst fra sein høst Utvikle og ta i bruk introduksjonsprogram for nyansatte  straks ferig Videre implementering av LEAN i virksomhetene  pågår

62 Motivasjon Mestring LuckyLinda  et ekte fyrverkeri fra Kjøllefjord Gjennomfører to halvdagsseminar Dette skjer i Nes: for alle ansatte Hold av 2. november

63 Nes kommune Sentrale analyser og bakgrunnsinformasjonen, hentet fra presentasjonen i kommunestyret mars 2015

64 Nes kommune Hvordan kom vi fram til disse hovedgrepene? Prosjektgjennomføring Prosjektgruppe – styringsgruppe Forankring både administrativt og politisk gjennom dialogmøte og informasjon Eksterne konsulenter som er involvert i hele prosessen inkludert gjennomføringsfase Tiltaksutvikling Utviklet i tett samarbeid med ledere og tillitsvalgte og dialogmøte Prosessene i virksomhetene Bemanningsplanlegging og reviderte budsjett Skape heltidskultur LEAN – prosessforbedring, «bestiller-utfører» - organisering Tiltaksoppfølging

65 Nes kommune Hvordan kom vi fram til disse hovedgrepene? Prosjektgjennomføring Prosjektgruppe – styringsgruppe Forankring både administrativt og politisk gjennom dialogmøte og informasjon Eksterne konsulenter som er involvert i hele prosessen inkludert gjennomføringsfase Tiltaksutvikling Utviklet i tett samarbeid med ledere og tillitsvalgte og dialogmøte Prosessene i virksomhetene Bemanningsplanlegging og reviderte budsjett Skape heltidskultur LEAN – prosessforbedring, «bestiller-utfører» - organisering Tiltaksoppfølging

66 Nes kommunes utfordringsbilde, også videre framover Lavere skatteinngang og et inntektsnivå i 2013 som er 8,4 % lavere enn landsgjennomsnittet Behovet for pleie og omsorgstjenester er i ,7 % lavere enn landsgjennomsnittet, jmf. kriteriesettet for rammetilskuddet til KMD I praksis betyr dette at Nes må drifte tjenestetilbudet med 14,1 % lavere kostnadsnivå for å komme på nivå med kommunegruppen Nes kommune driver ca. 20 mill. kroner dyrere enn gjennomsnittet for kommunegruppe 7 i 2013 Teoretisk innsparingsmål for omstillingsprosjektet er å tilpasse driften på nivå med gjennomsnittet for kommunegruppe 7 i løpet av økonomiplanperioden

67 Sammenligningskommuner i KOSTRA - karakteristika Kjennetegn ved kommunegruppe 7: 32 mellomstore kommuner (2008) med lave bundne kostnader per innbygger, lave frie disponible inntekter Kommunegruppe 13: Store kommuner utenom de fire største byene

68 Behov for PLO-tjenester som er ca. 6% lavere enn landsgjennomsnittet

69 Beregning av kostnader pr. innbygger korrigert for behov – «sammenligne epler og epler»

70

71 Nes kommune Resultat 2014 – merforbruk på 28,7 mill.kr

72 Nes kommune Vri ressursene fra institusjonsomsorg til hjemmebaserte tjenester med fokus på egenmestring Hovedstrategien i Omsorgsplan Rett hjelp til rett tid Hjemmetjenester er grunnpilaren i framtidens helse- og omsorgstjenester Dreiningen er tråd med statlige føringer og intensjonen i Samhandlingsreformen Økt satsing på tidlig innsats og hverdagsrehabilitering – sikre at innbyggerne i Nes kan leve lengst mulig i eget hjem (strategi i kommuneplanens samfunnsdel ) Redusere antallet institusjonsplasser for å gjennomføre omfordelingen av ressurser og nødvendig aktivitetstilpasning til økonomiske rammer Tilpasse Nes sykehjem til fremtidens behov for spesialplasser og korttidsplasser og dreie hovedfunksjonen fra botilbud til behandlings- og opptreningstilbud med økt andel korttidsplasser og gjennomstrømning

73 Nes kommune Samlokaliseringstiltak og stordriftsløsninger Samlokalisering av enheter og tjenester med tilknyttede boenheter er sentrale virkemidler: for å møte fremtidig vekst og behov for å utnytte kapasitet og skape synergier for i større grad sikre kostnadseffektive og økonomisk bærekraftige tjenester Sammenhengen mellom utviklingen i kostnader og produksjon Agenda Kaupang har erfaring med arbeid med turnusgrupper og størrelse på enheter i sykehjem, omsorgsboliger og hjemmebasert omsorg Stordriftsfordeler gir robuste bemanningsløsninger og mulighet for fleksible arbeidstidsordninger Bedret mulighet for å skape en heltidskultur med høyere kvalitet på tilbudet, større stillingsstørrelser og fordeling av ugunstig arbeidstid (helg og natt) på flere ansatte

74 Nes kommune Helse- og velferdssenter samlokalisert med omsorgsboliger Samle store tjenester med tilknyttede aktivitets- og servicefunksjoner og egnede boenheter (med heldøgns bemanning): Administrasjon til hjemmetjenesten og miljøarbeidertjenesten, ergo/fysio, psykiatri- og rustjenesten og andre aktuelle tjenester Dag- og aktivitetstilbud for alle tjenestene Hjelpemiddellager Servicesenter for velferdsteknologi Kafetilbud Etc. (for eksempel samarbeid med frivillig sektor) Stort nok til å huse flere ulike aktiviteter i tillegg til administrasjonslokaler (kontorer og møterom) Avgjørende at det er samlokalisert med første byggetrinn av omsorgsboligene (samdrift og stordriftsfordeler)

75 Nes kommune Opprettholde dagens dekningsgrad (17 % som måltall) ved å utvikle en boligstrategi som ser framtidig behov for langtidsopphold og heldøgns bemannede boliger samlet for innbyggere over 80 år Beregnet behov for 336 heldøgns bemannede omsorgsplasser/boliger i 2040 dersom dekningsgrad på 17 % skal opprettholdes Må planlegge og utvikle alternativer til langtidsopphold i institusjon Boligstrategi som ser institusjonsplasser og boliger med heldøgns bemanning i sammenheng/som en ressurs Dialogmøte/markedsdialog om helse- og velferdssenter inkludert 48 omsorgsboliger med heldøgns bemanning Beregnet behov for totalt 493 differensierte botilbud i 2040 dersom dekningsgrad botilbud over 80 år på 25 % skal opprettholdes

76 Nes kommune Strategisk analyse av dekningsgrader og framskrevet behov for heldøgns botilbud for innbyggere over 80 år

77 Nes kommune

78 Øvrige prioriterte fokusområder i Helse og velferd i økonomiplanperioden (1 av 2) Avklare forventet tjenestenivå for innbyggerne i Nes kommune –Tydelige tildelingskriterier og kvalitetsstandarder bør vedtas og innføres –Avklare og styrke Tildelingsenhetens rolle som myndighetsutøver, herunder hensiktsmessig organisering, kapasitet og kompetanse Utvikle bemanningsløsninger og turnusplaner som er tilpasset robuste fagmiljøer og stordriftsløsninger, samt møte behovet for brukerorienterte tjenester –Økt andel høyskoleutdannede i tjenestene, primært institusjonstjenesten og miljøarbeidertjenesten –Innføre veiledende standarder for bemanning i avdelingene (pleiefaktor) –Sertifiseringsordninger –Strategisk kompetanseplanlegging, herunder etablere en heltidskultur og prøve ut tiltak og modeller som avskaffer ufrivillig deltid og øker gjennomsnittlig stillingsstørrelse

79 Norsk mal: Tekst med kulepunkter - 1 vertikalt bilde Tips bilde: For best oppløsning anbefales jpg og png- format. Utfordringene henger sammen Sykefravær Omdømme Kompetanse Rekruttering Heltid/deltid Innovasjon Sykefravær i kommunesektoren: 9,4 % (Kilde: Pai, KS) 53 % jobber deltid – stor arbeidskraftsressurs (Kilde: KS Arbeidsgivermonitor, 2014) Mot 2023: økt arbeidskraftsbehov med 14 % (Kilde: KS Arebeidsgivermonitor, 2014)

80 Utfordringsbilde for Helse og velferd i Nes *Gjennomsnittlig stillingsstørrelse er her kun beregnet ut i fra antall årsverk fordelt på antall ansatte

81 Målet Etablere en heltidskultur og prøve ut tiltak og modeller som avskaffer ufrivillig deltid og øker gjennomsnittlig stillingsstørrelse. 81

82 Øvrige prioriterte fokusområder i Helse og velferd i økonomiplanperioden (2 av 2) Mer planmessig styring og ledelse av tjenestene i helse og velferd Mer hensiktsmessig og fremtidsrettet organisering av tjenestene i Helse og velferd IKT-verktøy Håndtere veksten i økt behov (flere brukere) ved å begrense økningen i økonomiske rammer. Gjøre økonomiske beregninger som viser hvordan Nes kommune kan hente inn den økonomiske innsparingen på kr. 20 millioner i økonomiplanperioden

83 Våg å tenke nytt om «Rett hjelp til rett tid» Nes kommune


Laste ned ppt "Statuskonferanse 2. juni kl.09-14 i storsalen i Kulturhuset Statusbeskrivelse av omstillingene og endringer i tjenestene i Helse og velferd Nes kommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google