Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

God start i matematikk  Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene?  Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "God start i matematikk  Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene?  Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 God start i matematikk  Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene?  Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse i læringsprosessene?  Hvordan legge til rette for mestring i matematikk for alle elever?  Hvilke matematikkfaglige temaer må lærer være trygg på?

2 Eksempel: TannfellingTannfelling  Utgangspunkt i noe elevene er interessert i. Her tannfelling.  Regnefortellinger. Undersøkelseslandsskap.  Muntlig matematikk.  Skriftlig matematikk.

3 Eksempel: Tannfelling  Begreper: Flere enn, flest, færre enn, færrest. Halvparten. Dobbelt så mange.  Statistikk. Søylediagram.  Addisjon, subtraksjon og kanskje multiplikason.  =, >, <, ≠, +, -, ·  Hoderegning

4 Hva er kompetanse i matematikk?  Alseth: Fakta og ferdigheter Problemløsing  Brekke: Faktakunnskap Ferdigheter Begrepsstrukturer Generelle strategier Holdninger

5 Mogens Niss: Kompetencer og matematiklæring

6 Kompetansebegrepet i LK06

7 Kompetansebegrepet i LK06 Koblet til Niss´ 8 kompetanser

8 Hvordan lærer barn matematikk?  Læring ved tilegnelse  Læring ved deltakelse  Sosial konstruktivisme

9 TALL  Telle, sortere i 10-er grupper  Tallinje  Sammenlikne  Utvikle og bruke varierte regnestrategier for addisjon og subtraksjon  Doble, halvere  Tallmønstre

10 STATISTIKK  Samle data  Sortere data  Notere og illustrere data  Tellestreker, tabeller, søylediagram

11 Eksempel: Dagens tallDagens tall Den matematiske samtalen  Felles utgangspunkt, diskutere et problem sammen.  Utforske videre individuelt eller i små grupper.  Presentere ulike løsninger i samlet klasse. Fortelle hvordan de tenker.  Elevene lærer av hverandre. Ser ulike strategier. ”Det var lurt!”

12 Eksempel: Dagens tall  Kardinaltall – tallordet forteller hvor mange det er i mengden  Ordinaltall – tallordet forteller plassering i rekke  Tall som identitet – betegnelse for noe (nr på bussen, tlf-nummer osv)  Partall-oddetall-primtall. Store tall.  Like grupper – ulike grupper  Sortering

13 Eksempel: Dagens tall  Problemløsing.  Utforskende aktivitet.  Undersøkelseslandskap.

14 Dagens tall er 14

15 LK06 om arbeidsmåter  Problemløsing hører med til matematiske kompetansen  Veksle mellom utforskende, lekende, kreative og probelmløsende aktiviteter og ferdighetstrening  Det som står om de fem grunnleggende ferdigheter legger også føringer for arbeidsmåter  Kompetansemål som ”..utvikle, bruke og gjøre greie for metoder…” sier sitt.

16 LEK  Bygge på matematikken i barnas lek  Legge til rette for en lekpreget tilnærming til matematikken  Skape et matematisk miljø som inviterer til lek og utforsking  Refleksjon over matematikken i leken

17 Cognitively Guided Instructions (Kognitivt styrt undervisning) Carpenter, Fennema, Franke, Levi, Empson  20 år med forskning ligger bak.  Boka er skrevet for å hjelpe oss til å forstå barns intuitive matematiske tenkning og bruke denne kunnskapen til å hjelpe barn å lære matematikk med forståelse.  Elevers tenkning i sentrum.

18 CGI  Starter ofte med presentasjon av et problem. Leser problemet i fellesskap. Forsikrer seg om at alle har forstått problemet  Individuelt arbeid. Tilgjengelig materiell.  Lærer samtaler med enkeltelever om deres valg av strategi. Lærer stiller spørsmål til elevene underveis, for at læreren skal forstå hvordan barna tenker, for at barna skal reflektere over sin løsning, for at barna skal oppdage feil  Deling av kunnskap. Noen barn plukkes ut til å presentere sine løsninger eller sine strategier. Læreren velger ut elever med ulike farmgangsmåter.  Hele klassen involveres i samtalen.

19 Valg av problemer  Problemer som skal gi elevene rike erfaringer med løsing av ulike typer problemer  Enkle problemer for å trene på å skrive ned løsningene  Problemer som skal oppmuntre elever til å gå videre til mer avanserte strategier  Velger kontekst i problemene som kan være interessant for elevene, som kan være motiverende, som er forståelig for dem. Konteksten ofte relatert til annet arbeid klassen holder på med, en bok de leser, undersøkelser de gjør i naturfag, en ekskursjon osv.

20 Gode spørsmål som får elever til å snakke om sin tenkning  Hvordan løste du det problemet?  Fortell meg hvordan du fikk det svaret.  Hva tenkte du?  Oppfølgingsspørsmål til det barnet sier, for eksempel ”Kan du fortelle meg hvorfor du startet med det tallet?”, eller ”Kan du fortelle meg hvordan du talte?”.

21 SORTERING OG SYSTEMATISERING

22 Sorter etter egne kriterier Forklar kriteriene Større enn / mindre enn Tyngre enn / lettere enn Lenger enn / kortere enn Fra Multi 1

23 Eksempel: PosisjonssystemetPosisjonssystemet  Arbeid med å forstå posisjonssystemet  Systematisering  Telletrening  Addisjon av store tall Haastrup, Matematik 3/2008 Eksempel på støttende stillas

24 Eksempel: Posisjonssystemet  Egne erfaringer (med for eksempel telling av melkekorker)  Kommunikasjon (med for eksempel hjelp av en dokke med matematikkproblemer)  Refleksjon og overgang til symbolsk matematikk (sifferhuset)

25 Posisjonssystemet Lindland, Tangenten 1/2007

26 Misoppfatninger  Noe annet enn feil  En idé, en bestemt tenkning som brukes konsekvent  Resultat av overgeneralisering

27 Alle teller  Test  Samtale  Vurdering – hvilke misoppfatninger?  Tiltak

28 GEOMETRI  To-og tredimensjonale figurer  Speilsymmetri  Geometriske mønster

29 Eksempel: Tetraeder-pyramider  Hva er en pyramide?  Hvor mange hjørner, kanter, flater?  Telle  Mønster  Fraktaler  Oppfattelse av rommet

30 Språkets betydning Gustavsen, Tangenten, tema

31 Begrepsforståelse  Begrepsinnhold: Alle tanker, erfaringer, holdninger som knyttes til begrepet  Begrepsuttrykk: Alle språkuttrykk, som muntlig språk, kroppsspråk, tegning, symboler, skrift  Vygotsky (Høines): Begrep= Begrepsinnhold+ Begrepsuttrykk

32 Språk av 1. og 2. orden  Språk av 1. orden: Direkte knyttet til begrepsinnholdet.  Språk av 2. orden: Et fremmedspråk som trenger oversettelse  Oversettelsesledd: Lærerens oppgave å oversette 2. ordens språk til 1. ordens språk for elevene  Mål: Matematikkspråket skal bli 1. ordens språk for elevene

33 MÅLING  Sammenlikne størrelser, lengde og areal  Dager, måneder, klokkeslett  Mynt, kjøp og salg

34 Eksempel: Meterprosjekt 1.Hva er en meter? 2.Tegne og lage modell 3.Stokker i riktig lengde 4. Bygge 5. Skrive rapport 6. Leke

35 LK06 og GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER I MATEMATIKK  Å kunne uttrykke seg muntlig - gjøre antakelser - stille spørsmål - argumentere - forklare en tankegang - delta i samtaler - kommunisere idéer - drøfte problemer og løsningsstrategier

36 LK06 og GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER I MATEMATIKK  Å kunne uttrykke seg skriftlig - løse problemer ved hjelp på av matematikk - beskrive og forklare en tankegang - sette ord på oppdagelser og idéer - lage tegninger, skisser, figurer, tabeller, diagrammer - bruke matematiske symboler og fagets formelle språk

37 LK06 og GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER I MATEMATIKK  Å kunne lese - tolke og dra nytte av tekster med matematisk innhold fra skole, dagligliv, yrkesliv - tekster med matematiske uttrykk, diagrammer, tabeller, symboler, formler, logiske resonnementer

38 Fra Abakus 2b tilbake

39 LK06 og GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER I MATEMATIKK  Å kunne regne - problemløsing og utforsking - fortrolighet med og automatisering av regneoperasjonene - evne til å bruke varierte strategier - evne til å gjøre overslag og vurdere rimeligheten av svar

40 LK06 og GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER I MATEMATIKK  Å kunne bruke digitale verktøy - spill - utforskning - visualisering - publisering - simulering og modellering - finne informasjon - analysere, behandle og presentere data - kritisk holdning

41 Enkle tallmønster

42 LIKHETSTEGNETS BETYDNING  Cuissenairestaver  Prealgebra  Systematisk utforsking  Forebygge misoppfatninger om likhetstegnets betydning

43 God start i matematikk Motivasjon Nysgjerrighet Mestring Erfaringer Utforsking Problemløsing Den gode samtalen Språk

44 To sitater  ”Jeg forklarer nesten aldri for elevene. Jeg prøver gjennom samtale og spørsmål å lede elevene fram til deres egen oppdagelse.” (Kai Otto Jørgensen, 1007)  ”… teachers provide an environment in which children´s thinking is the focus,…” (Carpenter et al, 1999)

45 Filmene: I praksis  Filmene ligger på nettet: ikk1-4/pages/filmoversikten.html


Laste ned ppt "God start i matematikk  Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene?  Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google