Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014

2

3

4

5 Foto: Lars Erik Halvorsen

6

7

8

9 FOTO: Robert McPhersen

10

11 Fra 2006 til i dag er det bare Sandnes og Oslo av de største byene som har hatt større befolkningsvekst enn Drammen. SSBs prognoser anslår en vekst fra dagens 65 000 innbyggere til et sted mellom 82 000 og 103 000 innbyggere i 2036. Kilde: Drammen kommune

12 OMDØMME PR SUBSTANS OG VIRKELIGE KVALITETER

13 OMDØMME PR SUBSTANS OG VIRKELIGE KVALITETER

14 Et godt sted å bo Bymiljø og elvepark En god skole Effektiv samferdsel (inkl. flytoget) Godt planlagte næringsområder Aktiv boligpolitikk Et variert kulturtilbud Idrett og friluft 14 Kvalitative forbedringer

15 Positive ringvirkninger Et godt sted å bo Tilgang på kompetent arbeidskraft Vekstgrunnlag for kompetansebasert næringsliv Kapitaltilgang og investeringskapasitet Økonomisk handlefrihet 15

16 En liten, men produktiv finansnæring Mer enn 2000 bedrifter, 60.000 ansatte 5.300 mrd i forvaltning Effektiv og produktiv – 2% av sysselsettingen, 7% av verdiskapningen Spredt og allsidig struktur Men, ikke stor Kilde: Statistisk sentralbyrå 16 Kilder: Sveriges Riksbank, Finanstilsynet, Statistisk sentralbyrå

17 Tillit er grunnsteinen for en velfungerende finansnæring 17 Hvordan vil du vurdere bankenes samlede omdømme eller anseelse? Kilde: Norsk finansbarometer 2014

18 18 Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse? Kilde: Norsk Finansbarometer 2014

19 19 Pensjonsreformen - en formidabel rådgivningsutfordring

20 Environment Economy Society Sustainable value creation Bærekraftig verdiskaping 20

21 Næringslivets vinnere Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD 21


Laste ned ppt "SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google