Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetansehelga 2014 Line Kvan Fadum Svømmeskoleansvarlig i Sandefjord Svømmeklubb.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetansehelga 2014 Line Kvan Fadum Svømmeskoleansvarlig i Sandefjord Svømmeklubb."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetansehelga 2014 Line Kvan Fadum Svømmeskoleansvarlig i Sandefjord Svømmeklubb

2 Hvem er jeg? Line Kvan Fadum Mor til 2 jenter (14 og 11 år) eldste jobber som svømmeinstruktør, yngste er aktiv svømmer Vært i Sandefjord svømmeklubb siden 1978 Utdannet svømmeinstruktør, Trener 1 og vannaerobic Svømmeskoleveileder for Norges Svømmeforbund (NSF) Svømmeskoleansvarlig i Sandefjord Svømmeklubb (ansvar for kurs og rekruttering til klubben) Ansvar for svømmeaksjonen (Gjensidigstiftelsen) Svømmer aktivt på Masters Utdannet førskolelærer m/ledelse SFO leder ved Store Bergan skole siden 2001

3 Rollen som sv. skole ansvarlig Hovedansvaret for for svømmeskolen i klubben. Den skal sikre at opplæringen i klubben gjennomføres i tråd med prinsippene til NSF (Norges Svømmeskole) Ansvaret for oppfølging av instruktørene, at de får den nødvendige utdannelse og videre skolering. (internt i klubben, impulsseminar, kompetansehelga m.m) Denne personen har også ansvaret for informasjon til kursdeltakere og foresatte.

4 Svømmeopplæring omfatter barn, ungdom, voksne, funksjonshemmede, personer med flerkulturell bakgrunn og andre grupper som har behov for tilrettelagt opplegg i vann. Noen klubber har ansatt en person i denne rollen, men for andre er den basert på frivillighet. Denne personen er avgjørende for hvor bra svømmeskolen blir i klubben.

5 Alle klubber som er medlemmer av Norges Svømmeskole (NS) er pliktig til å ha en svømmeskole-ansvarlig (ssa) for svømmeskolen (ss) som sikrer at ss gjennomføres i tråd med nationalplan for svømmeopplæring Ssa må følge med på at klubben følger opp forpliktelsen i Norges svømmeskoleavtale. Ssa må sikre kvalitet i kursene: instruktørutdanning Instruktørsamlinger info til medlemmer og til styret riktig antall kurs svømmefagligkvalitet på kursene innhold på kursene generelt

6 Ansvarsoppgaver Sette opp kurs Kvalitetssikre klubbens kurstilbud Oppfølging av Sørge for at instruktører har eller får utdanning Alle har arbeidskontrakt Kompetansesamlinger for instruktørene Legge til rette for impulsuka og andre lokale, regionale og national kurs –og kompetansehevings arenaer Sørge for at klubbens websider om svømmeskoleopplæring/svømme-skole er oppdatert Markedsføre nye kurs Gjennomføre ”kvalitessjekken” Vurdere nye aktiviteter/kurs Rappotere til styret og hovedtrener

7 Skolering og utdanning av svømmeskoleansvarlig Svømmeskoleansvarlig bør: Ha godkjent instruktørutdanning Delta på forum for svømmeskoleansvarlig Ha god dialog med andre svømmeskoleansvarlig (gjerne besøke andre klubber)

8 Egne erfaringer som svømmeskoleansvarlig God støtte på det jeg gjør fra styret Tett samarbeid med hovedtrener Tett samarbeid også med trenerene når barn skal videre fra kurs. All rekruttering går gjennom meg; testsvømming tirsdagene kl i svømmehallen. Mange foreldre er usikre på hvilket kurs barna skal gå på. Har ansvaret for ”svømmeaksjonen” God dialog hele tiden med instruktørene. Jeg er selv hovedinstruktør 2 dager i uka. Da får jeg den nærhet med barna og hva som skjer på kursene. Det er lettere å komme med tilbakemeldinger til instruktørerne. Bruker Et veldig godt hjelpemiddel.www.tryggivann.no Har laget en lukket Facebook siden for instruktørene som vi bruke når vi trenger vikar eller annen info.

9 Holder instruktør møte i hverfall 2 ganger i året. Jeg har ukentlig kontakt med dem. Videre mål/ønsker: Sommer og juleavslutning Samarbeid om instruktørseminar med andre klubber i Vestfold

10 Hvilke forventninger har styret i Sandefjord til meg? Hjelpe klubben med rektuttering Kunne planlegge og gjennomføre kurs Føre lister og oversikt på hvilke barn som er på kurs Veilede instruktører og barn Ha en god dialog med alle foreldrene og veilede dem i valg av riktig kurs. Sjekker at timelistene til instruktørene stemmer Være med på trener/instruktører møter som er i regi av styre/hovedtrener Få flest mulige søkere til svømmeaksjonen

11 At jeg kommer med forslag på utvikling av tilbudet eks nye kurs steder (Stokke) Kurs/parti for funksjonshemmede/psykiskutv. Hemmede Hjelpe til med å ”dele” opp basseng i svømmehallen for å kunne ta i mot flere barn fra kurs til parti

12 Hvilke forventninger har jeg til styret? At jeg kan dra på div kurs (kompetanseheving) for å møte andre i samme rolle. Ideutveksling At jeg får lønn for det jeg gjør. At de tar meg med på avgjørelser som berører min rolle som svømmeskoleansvarlig.


Laste ned ppt "Kompetansehelga 2014 Line Kvan Fadum Svømmeskoleansvarlig i Sandefjord Svømmeklubb."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google