Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd."— Utskrift av presentasjonen:

1 FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.

2 FYR passer på din skole! Yrkesretting og Relevans gir større mestring
Mestring gir økt motivasjon Fremmer samarbeid mellom lærer og elev Fremmer samarbeid mellom lærere og skole Utviklingsfremmende hos den enkelte lærer Praktisk verktøy

3 Knutepunktskolen Nesbru vgs har som mål:
å utvikle gode organiseringsformer som understøtter yrkesretting og relevans i undervisning. å være en arena for diskusjon og oppfølging av FYR-arbeid. å invitere lærer til å hospitere i fellesfags- og programfagsundervisning å utarbeide undervisningsopplegg å drive med videre spredningsarbeid til andre skoler

4 FYR-organisering, tips og råd:
FYR-arbeidet er et lederansvar Etablering av FYR-grupper Hvert programfag/klasse har sin gruppe Fellesmøter mellom gruppene (avsatt tid i planer) Møtepunkter FYR står som punkt 1 på agenda i ledermøter, klasseforum, avdelingsmøter og fagteam.

5 Organisering av grupper
FYR-gruppene har fått avsatt tid til planlegging gjennom skoleåret. Halv planleggingsdag i juni for neste skoleår. Avsatt tid planlegging ved skolestart (i august og januar) Organisering av grupper “Små grupper” gir best samarbeid (5-6 lærere pr. gruppe) tydeligere ansvarsfordeling av gjøremål mm. å finne tidspunkt for møter/ekstra møter uformelle møter (FYR-lunsj, “stikke innom” møter etc.

6 Hospitering i hverandres klassetimer
Kontinuitet Programfaglærer(e) og fellesfaglærere samarbeider i mer enn et skoleår. Dokumentasjon Gode rutiner for dokumentasjon Hospitering i hverandres klassetimer Gir næring til ideer til relevante undervisningsopplegg Større innsikt Bedre samarbeid Relasjonsbygging

7 Årshjul Hensikt: få bedre oversikt over hva som skjer til enhver tid
gi forslag til mulig yrkesretting av teorifagene. dokumentasjon

8 1BAT - Charlottenlund videregående skole 2014 - 2015
PERIODE 1 HMS UKE 1-2 PERIODE 2 Blikk UKE 3-4 PERIODE 3 Betong UKE 5-6 PERIODE 4 Tømmer UKE 7-10 PERIODE 5 Rør UKE 11-14 PERIODE 6 Glass UKE 15,17 PERIODE 7 Maling UKE 18-20 1BAT - Charlottenlund videregående skole Gruppe 1BA skal innom alle følgende fagområder. Mindre «gjøremål» kommer i tillegg. ÅRSHJUL - vg1 Vår 2015 Bygg- og anleggsteknikk

9 Hentet fra Charlottenlund videregående skole
PERIODE 1 Tema : HMS UKE 1-2 Norsk: Digital fortelling om løfteteknikk/ skrive fagtekst om HMS/ PP om HMS Engelsk: HMS HES-project Naturfag: Faresymboler Matematikk: Ikke spesielt Kroppsøving: Ergonomi Hentet fra Charlottenlund videregående skole

10 ÅRSHJUL I GOOGLE DOCS U K E TEMA FYR- Naturfag Matematikk Norsk
U K E TEMA FYR- Naturfag Tirsdag Aleksander Matematikk Onsdag Kirsti Norsk Fredag Ingrid Anita Engelsk Ginny Kroppsøving Linnea 1BF Programfag Jan Ny Giv- metodikk og annen info 1 2 HMS Faresymboler, Datablad, Avfallshåndtering. Ikke spesielt Digital fortelling om løfteteknikk/ skrive fagtekst om HMS/ PP om HMS (HMS)HES-project (NDLA) Ergonomi, livreddende førstehjelp, Produksjon Sikker bruk av verktøy Læringstragie: «Gule lapper» 3 Bruk og kast Håndtere og lagre materialer 4 Blikk Energi/Bærekraftig utvikling Arbeidstegninger, areal og volum Fokusbegrep / Fagtermer Produksjon. Egnenskapene og bruksområdene til materialene Læringstrategie: BISON 5 Feb 6 Betong Bærekraftig utvikling/ Avfall Forhold, areal, volum Tekstutvalg og digitale fortelling Building foundations Velge, bruke og bearbeide materialer


Laste ned ppt "FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google