Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord 25.09.08.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord 25.09.08."— Utskrift av presentasjonen:

1 Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord

2 Sosianalyse: oppgave til neste gang. Hvordan mener du at skal en kvinne være? Hvordan ville du være hvis du var kvinne? Hvordan mener du en en mann skal være? Hvordan ville du være hvis du var mann? (Lag gjerne lister over egenskaper).

3 Historien om den røde regndressen. Da min sønn var 3 år, kjøpte jeg en rød regndress til ham. Dette avstedkom ingen reaksjoner den første vinteren, men året etter, da han var 4, endret dette seg. En ettermiddag jeg kom for å hente ham i barnehagen, får jeg vite at det har vært store konflikter knyttet til synet på denne røde regndressen. En av de kvinnelige ansatte sier at sønnen min nektet å ta på seg regndressen, og at han ble sittende og sture i garderoben i over en time. Hun sier at han ikke vil ha på seg dressen fordi den er rød. Når jeg spør ham hvorfor denne dressens farge plutselig er avgjørende, svarer han: ”Peter sa at rød er jentefarge. Jeg er ikke jente”. Jeg prøvde å argumentere med at farger ikke er jente- eller guttefarger, men merket at forsøket var halvhjertet. Resten av vinteren brukte han en grønn regndress. Jeg klarte imidlertid ikke helt å slå fra meg tanken på at Peter fikk gjennomslag for sitt syn; nemlig at fargen rød er jentefarge. Jeg skulle gjerne ha sett en mann i denne barnehagen som hadde på seg rød genser.

4 Kjønn konstrueres relasjonelt Når er en gutt nok gutt? Når er en jente nok jente? På hvilke måter reproduseres syn på kjønn? Når og hvordan aktualiseres kjønn?

5 1.3 Barnehagens verdigrunnlag Arbeid med kjønn i barnehagen kan det også dreie seg om demokrati og medvirkning? Forestillingen om likhet i et samfunn forutsetter det at vi har like verdier og kulturelt ståsted? Likestilling handler om verdier og motiver for handlinger.

6 Likestilling i barnehagen handler kanskje også om medvikning? Rettigheter og demokrati - likestilling Makt og avmakt - likeverd Kan Kjønn fungere som et ”frigjørende blikk” ved bla å se bedre hva medvirkning vil bety i praksis?

7 Hvorfor har kjønn noe med demokrati å gjøre? Kvinners stemmerett 1913 ”Det finnes ingen enkeltfaktor i verden som gir mer stabilitet og økonomisk vekst enn å investere i kvinners utdanning”. David Rothkopf forfatter av boka ”superklassen ”.

8 Hvorfor har vi barnehager? ”Kvinnene ville ut og mennene visste enda ikke at de vil hjem”. Løsningen blir ? Ses etter pausen.


Laste ned ppt "Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord 25.09.08."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google