Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTine Arntzen Endret for 8 år siden
1
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009
2
”forstå jenter og gutters ulike forhold til faget” fra fagplanen matematikk LUB Plan for økta: Hva er kjønn? Oppdatere oss på forskning TIMMS og PISA i kjønnsperspektiv Amerikansk forskning Egne erfaringer?
3
Biologi eller miljø? Kjønn som medfødt, noe man er Kjønn som en konstruksjon, noe som skjer med deg, samfundet sosialiserer deg inn i Kjønn som noe man skaper selv også, ”doing gender” (West og Zimmermann 1991)
4
1960-tallet: Matematikkangst, biologisk forklaring 1970-80-tallet: mer fokus på kjønnsrollenes påvirkning på matematikkferdigheter (feminismen) Deretter fokus på andre variabler enn kjønn; økonomi, klasse, kultur
5
TIMMS og PISA 2003 TIMSS fra 1995, viste at guttene gjør det bedre og at deres holdninger til faget er mer positiv enn hos jentene I PISA 2003 viser det seg fortsatt at matematikk er i favør av guttene. Men det viktigste trekket for Norge i en internasjonal kontekst er at kjønnsforskjellene er små. Guttene gjør det signifikant bedre enn jentene, men ikke så stor som i jentenes favør i lesing (the underachievement of boys, 70% av de som får spes.und) Guttene har større spredning; flere svake gutter og flere sterke Jentene litt bedre i barneskolen, deretter tar guttene dem igjen Jentene bedre på regneferdighet og basiskunnskaper, guttene bedre på problemløsning Gutter har betydelig bedre selvoppfatning i faget enn jenter (Streitlien et al. 2000) Jentene undervurderer seg selv. Støttes av andre undersøkelser: Guttene liker faget bedre og oppfatter det som mer nyttig
6
Amerikansk forskning 2008 (Science) 7 millioner skoleelever Analyse av testresultater, så på -nasjonale prøver -evne til å løse komplekse problemer -spesielt flinke barn Konklusjon: Det er ikke kjønnsforskjeller i matematikk lenger På alle tre områder gjorde jentene det like bra som guttene Også på høyere utdanning
7
Men mytene består Andres holdninger påvirker barnets selvoppfatning og kan hindre at man velger en matematikk-karriere I Norge: jentene velger oftere bort matematikk enn jenter i andre land Ved slutten av videregående gjør derfor guttene det klart bedre Se diskusjonen på forskning.noforskning.no
8
”Alle teller mer” En evaluering av hvordan det har gått med barnehagens læreplan/rammeplan Jentene gir inntrykk av at de velger bort konstruksjonslek Lite fokus på likestilling i alle ledd, fra departement til barnehage
9
Kommunikasjon i klasserommet? Streitlien 2006: Gutter er mer villig til å delta og tar ordet mer Gutter protesterer åpenlyst mot lærer Gutter roper Gutter utbroderer svarene sine Jenter har høfligerer strategi, avbryter sjeldnere Jentene gir seg når det er kamp om ordet Myhill (2002) Både jenter og gutter er representert blant ”underyterne” Variasjoner i deltakelse kan være like stor innen kjønnsgruppa som mellom kjønnene
10
De lærde strides…. Elisabeth Fennema(2000, I Streitlien 2009): Likhet på mange plan, men ikke på undervisningserfaringer. Læreren samhandler mer med guttene enn med jentene
11
”Jentemattedager” (Korsmo skole, Sør- Odal, Hedmark) Hvordan liker jenter å jobbe: Samarbeide, særlig med bestevenninne (støttes av Nielsen 2002) Tid til å tenke før de må svare Tenke høyt i mindre gruppe (støttes av Leder et al.1999) Liker å undre seg, utforske, lage hypoteser sammen med andre jenter Bruke sine skapende evner og lage ting Å se nytteverdien av matematikk og det de lager Å presentere ting og resultater for andre jenter At det de gjør og måten de jobber på er GØY FOR JENTER Forutsetning: En voksen med kompetanse i nærheten som knytter aktivitetene til matematikken
12
Tiltak Holdningsarbeid Minerva (1999), skolenettets sider om jenter og matematikk Minerva RENATEsenteret RENATEsenteret Hva kan du bidra med i ditt klasserom? Lydopptak, elevsamtaler, analyser av prøver osv.
13
Kilder Hyde, Janet S., Sara M. Lindberg, Marcia C. Linn, Amy B. Ellis, og Caroline C. Williams: Gender Similarities Characterize Math Performance. Science 25 July 2008.Gender Similarities Characterize Math Performance Pressemeldingen fra University of Wisconsin- Madison: Study: No gender differences in math performanceNo gender differences in math performance TIMSS-undersøkelsen 2003 TIMSS-undersøkelsen 2003 Minerva. Skolenettets sider om jenter og matematikk Minerva Kjærnsli, M., Lie, s., Olsen, R. V., Roe, A., Turmo, A. (2004): Rett spor eller ville veier – Norske elevers prestasjon i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2003, Universitetsforlaget Kjærnsli, M., Lie, s., Olsen, R. V., Roe, A., Turmo, A. (2004): Rett spor eller ville veier – Norske elevers prestasjon i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2003, Universitetsforlaget Anne V. Seland: Jenter, gutter og matematikk. Hovedfagsoppgave UiA 1996 Streitlien, Åse (2009) Hvem får ordet og hvem har svaret? Om elevmedvirkning i matematikkundervisningen. Universitetsforlaget, Oslo
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.