Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MoBruk Oppstartsmøte 24/1 Tom Heine Nätt Høgskolelektor Høgskolen I Østfold.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MoBruk Oppstartsmøte 24/1 Tom Heine Nätt Høgskolelektor Høgskolen I Østfold."— Utskrift av presentasjonen:

1 MoBruk Oppstartsmøte 24/1 Tom Heine Nätt Høgskolelektor Høgskolen I Østfold

2 Oversikt ● Tilgjengelighetskart på mobile klienter  Overgangen  Hvorfor?  Hvordan? ● Mobilt brukersamarbeid  Problemer med sentrale registreringsaktører  Fordelen med MoBruk  Informasjonsdifferensiering  Informasjonsfiltrering  Problematikk  Brukere  Ekstra funksjonalitet

3 Tilgjengelighetskart på mobilen

4 http://webhotel.gisline.no/TilgjengelighetsGuiden/Map.aspx

5 Tilgjengelighetskart på mobilen Hvorfor? ● Lettere en å ha med seg en PC rundt ● Man planlegger rutene mens man ferdes ● Man slipper å huske informasjon ● Mulighet for GPS

6 Tilgjengelighetskart på mobilen Inneholder de samme funksjonene, men i et mobilt format.

7 Tilgjengelighetskart på mobilen Hvordan? ● Systemet baserer seg på Okapi  Utviklet ved HiØ: Håkon A. Holmstedt, Harald K. Jansson, Torbjørn Halvorsen ● Kartdata hentes fra Norkart ● Interessepunkter og info hentes fra Tilgjengelighetsguiden

8 Tilgjengelighetskart på mobilen Tilgjengelighets guiden Vår DB Norkart

9 Tilgjengelighetskart på mobilen

10 Mobilt brukersamarbeid

11

12 En sentral registreringsaktør innebærer flere ulemper: Hva er "nyttig å vite”? Oppdateringshyppighet En/noen personer gjør bedømmelsen Binder opp store ressurser

13 Mobilt brukersamarbeid Fordeler med MoBruk: Oppdateringshyppighet styres av brukerens ferdsel og oppfattelse av viktighet. Bedømmelse fra mange personer Slipper en sentral administrasjon "Gratis" registrering En "der og da" bedømmelse

14 Informasjonsdifferensiering Funksjonshemning: Blind Svaksynt Døv Redusert hørsel Krykker Lett rullestol Tung rullestol... Informasjonskategori: Adkomst Teleslynge Toalett Service Lydsignaler... ?

15 Informasjonsdifferensiering

16 Informasjonsfiltrering Informasjonspunkt: Teater Cafè T-banestasjoner Hotell Toalett... Informasjonskategori: Adkomst Teleslynge Toalett Service Lydsignaler... ?

17 Hvor ligger de største utfordringene? ● Problematikk som må løses i samarbeidsdelen  Vil personer bidra uten noen direkte fortjeneste?  Hvordan hindrer man mennesker som vil "ødelegge?"  Hvordan vekter man ulike brukeres meninger?  Hvordan samordne mange meninger til "en"?  Hvordan få brukere til å tenke / bedømme / registrere likt?  Hvordan få med at tjenesten (og dermed også meningene) kan forandres over tid? Løsningene finner man vel i fenomenet Wikipedia...?

18 Hvor ligger de største utfordringene? ● Problemer som må avklares på serversiden:  Struktur på data  Detaljnivå  Utvidbart  Lett gjenbruk  Lett å konvertere til og fra andre formater som måtte finnes.

19 Brukere Personer med en eller flere funksjonshemninger Barn (farlige/trygge plasser) Eldre (og andre med milde former for funksjonshemning ) Ferierende fra andre land (severdigheter, rasteplasser,overnatning)

20 Ekstra funksjonalitet Finne nærmeste punkt som passer til noen med funksjonshemning av en viss type Finne beste vei fra her til et interessant punkt (Kollaborativ ruteplanlegging). En webportal koblet til systemet Kobling mot aktiviteter (underskog.no) Offline-modus Automatisk registrering / filtrering (basert på logging av bevegelser)


Laste ned ppt "MoBruk Oppstartsmøte 24/1 Tom Heine Nätt Høgskolelektor Høgskolen I Østfold."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google