Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse

2 JAZZ - Møte mellom to kulturer Afrikansk kultur, gjennom slavene i Amerika og Europeisk kultur, gjennom innvandring fra ulike europeiske land = Afroamerikansk musikk

3 Afroamerikansk musikk Europeiske Melodi Melodiske linjer Harmonikk ”Orden” – klar form Instrumentene Afrikanske Rytmiske (ofte polytrytmikk) Korte rytmiske fraser (riff) Dialog (solist/ensemble) Stor frihet (improvisasjon)

4 Lytt til Blues med”Bessie Smith” Hva handler teksten om? Forslag til tittel på bluesen? Hvilken form har bluesen?  Hvor mange takter i et ”vers” Andre musikalske kjennetegn? Syngemåte: Ordpar til hjelp  Kraftfullt/varsomt, lys/mørk, tydelig/utydelig uttale, variert/monotomt, innlevelse/overfladisk

5 Den tidlige jazzen Blues  Kjennetegn:  12 takter  AAB – tekstform  3 septimakkorder (etter hvert med variasjon.)  Blue notes (”flytende toner”) en del av:  Bluesskala

6 Den tidlige jazzen (1900 – 1920) Ragtime  Kjennetegn:  Pianomusikk, notert  Dur/moll  Synkopert høyre (afrikansk) hånd/marsjpreg i venstre hånd (europeisk)  Populær danseform  Scott Joplin, Jelly Roll Morten

7 New Orleans/Chicago 2 innspillinger av Louis Armstrong  1. New Orleans stil.  2 Chicago stil Hvilke instrumenter? Hvilke oppgaver har de?  Stikkord: solo, bakgrunn, komp, improvisasjon, akkorder, rytme Improvisasjonene i innspillingene er ulike – hva er forskjellig?

8 New Orleans (1900) Dixieland (Combo)  Klarinett, kornett(trompet), trombone, piano, banjo, tuba, trommer Kollektiv improvisasjon Improvisasjon ”parafrase over melodien” Ikke notert (”head arrangement”) Marsjrytme (tyngde på 1 og 3) King Oliver, Louis Armstrong

9 Chicago (1920) Combo-jazz (mindre gruppe)  Som N.O + saksofon (istedenfor klarinett), kontrabass (istedenfor tuba) Solo-improvisasjon  Bruk av akkordfigurer, skala Mer arrangert Mindre marsjpreg  Louis Armstrong

10 Børskrakk = Swing (1930) Krise i økonomi – oppgangstider for kultur/underholdning  Broadway Storhetstid for låtskrivere (samlebånd) Tin Pan Alley (New York)

11 TIN PAN ALLEY  ”The great american songbook  ”På jazzspråket standardlåter”  ”The real book”  Komponister: Irving Berlin, Cole Porter, Richard Rogers, George Gerschwin  Stjerner: Frank Sinatra, Bing Crosby

12 TIN PAN ALLEY Formidling:Noter, radio, plater Inspirasjon: Europeisk klassisk musikk Melodi: Lyriske, melodiske Harmonikk:  Altererte akkorder  Mye modulasjoner  Sekvensering  II – V – I akkordrekkefølge  Kvintavstand mellom akkorder Form: Ofte AABA – 32 takter

13 Børskrakk = Swing (1930 ) Repertoar: Blues og Tin Pan Alley (standardlåter) Storband og combo  Storband  4 ulike seksjoner/deler: 1. rytmeseksjon, 2.trompetrekke 3. trombonerekke 4. saksofonrekke Kjennetegn:  Swingrytme (punktert rytme)  Bassen går (spiller på hvert slag  Vekt på alle 4 slagene  Piano – fra ragtime til mer fri rolle  Soloimprovisasjon  Bruk av riff

14 Be bop En reaksjon på swing (underholdning) Jazz blir ”kunstmusikk” Repertoar: Blues/Standardlåter Musikalske kjennetegn:  Virtoust spill, ofte høyt tempo, komplekse melodier  Combo ( kvartett/kvintett – bass,slagverk, piano 1 eller 2 blåsere (saksofon, trompet))  Lange improvisasjoner  Utvidete (9,11,13) og altererte akkorder  Charlie Parker (saksofonist)

15 Lytteoppgaver – (grupper på tre) Gi en beskrivelse av musikken  Stil, besetning, spillestil (skolert/klassisk..), stemning…. Finn frem til musikalske kjennetegn  Stikkord: Melodi, arrangement, harmonikk, form, improvisasjon  Stikkord: Kontrast, dynamikk, tempo, klang Terningkast: Gi en personlig vurdering av musikken – hvorfor du liker/misliker (avslutt med terningkast) Presenter resultatet for klassen (ca. 5 min)

16 Lytteoppgaver Weather report – Birdland (1971)  Stil: Jazz-rock (fusion) Jan Garbarek/Keith Jarrett – The windup (1974)  Stil: ECM – soundet Stan Getz/Joa Gilberto – Girl from Ipanema  Stil: Latinamerikansk stil Miles Davis – So what (1959)  Stil: Modal jazz Jaga Jazzist – Low Battery  Stil: Fusion - techno/jazz Miles Davis – Summertime (1957)  Stil: Cool Brazz Brothers – Joshua fit the battle of Jericho  Stil: ?? Negro Spiritual?/New Orleans?/12-tone?/anti-kunst???  Finnes i MiB

17 Cool Reaksjon på bop Dominert av hvite musikere Påvirket av den europeiske klassiske musikken Arrangert og notert musikk Vektlegging av klang Tilbakelent (”cool”), avslappet  Miles Davis, Chet Baker

18 Fra 1960 –tallet frem til idag Rockens/populærmusikkens gjennombrudd Mangfold av stiler Blanding av stiler

19 Viktige stiler etter 1960 Latinamerikansk stil Frijazz Modal jazz Soul jazz (hard bop) Jazz/klassisk musikk (third stream) Jazz-rock Fusion – krysning mellom jazz og andre stilarter (for eksempel populærmusikk)

20 Jazz i Norge Norge – alle stilarter noen særtrekk: Utgangspunkt i folkemusikk  ”Jan Johansson” (beklager svensk)  ”Fjelljazz” ECM – soundet  Jan Garbarek (Keith Jarret)  Terje Rypdal Jaga Jazzist ?


Laste ned ppt "Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google