Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse

2 JAZZ - Møte mellom to kulturer
Afrikansk kultur, gjennom slavene i Amerika og Europeisk kultur, gjennom innvandring fra ulike europeiske land = Afroamerikansk musikk

3 Afroamerikansk musikk
Europeiske Melodi Melodiske linjer Harmonikk ”Orden” – klar form Instrumentene Afrikanske Rytmiske (ofte polytrytmikk) Korte rytmiske fraser (riff) Dialog (solist/ensemble) Stor frihet (improvisasjon)

4 Lytt til Blues med”Bessie Smith”
Hva handler teksten om? Forslag til tittel på bluesen? Hvilken form har bluesen? Hvor mange takter i et ”vers” Andre musikalske kjennetegn? Syngemåte: Ordpar til hjelp Kraftfullt/varsomt, lys/mørk, tydelig/utydelig uttale, variert/monotomt, innlevelse/overfladisk

5 Den tidlige jazzen Blues Kjennetegn: 12 takter AAB – tekstform
3 septimakkorder (etter hvert med variasjon.) Blue notes (”flytende toner”) en del av: Bluesskala

6 Den tidlige jazzen (1900 – 1920) Ragtime Kjennetegn:
Pianomusikk, notert Dur/moll Synkopert høyre (afrikansk) hånd/marsjpreg i venstre hånd (europeisk) Populær danseform Scott Joplin, Jelly Roll Morten

7 New Orleans/Chicago 2 innspillinger av Louis Armstrong
1. New Orleans stil. 2 Chicago stil Hvilke instrumenter? Hvilke oppgaver har de? Stikkord: solo, bakgrunn, komp, improvisasjon, akkorder, rytme Improvisasjonene i innspillingene er ulike – hva er forskjellig?

8 New Orleans (1900) Dixieland (Combo) Kollektiv improvisasjon
Klarinett, kornett(trompet), trombone, piano, banjo, tuba, trommer Kollektiv improvisasjon Improvisasjon ”parafrase over melodien” Ikke notert (”head arrangement”) Marsjrytme (tyngde på 1 og 3) King Oliver, Louis Armstrong

9 Chicago (1920) Combo-jazz (mindre gruppe) Solo-improvisasjon
Som N.O + saksofon (istedenfor klarinett), kontrabass (istedenfor tuba) Solo-improvisasjon Bruk av akkordfigurer, skala Mer arrangert Mindre marsjpreg Louis Armstrong

10 Børskrakk = Swing (1930) Krise i økonomi – oppgangstider for kultur/underholdning Broadway Storhetstid for låtskrivere (samlebånd) Tin Pan Alley (New York)

11 TIN PAN ALLEY ”The great american songbook
”På jazzspråket standardlåter” ”The real book” Komponister: Irving Berlin, Cole Porter, Richard Rogers, George Gerschwin Stjerner: Frank Sinatra, Bing Crosby

12 TIN PAN ALLEY Formidling:Noter, radio, plater
Inspirasjon: Europeisk klassisk musikk Melodi: Lyriske, melodiske Harmonikk: Altererte akkorder Mye modulasjoner Sekvensering II – V – I akkordrekkefølge Kvintavstand mellom akkorder Form: Ofte AABA – 32 takter

13 Repertoar: Blues og Tin Pan Alley (standardlåter) Storband og combo
Børskrakk = Swing (1930) Repertoar: Blues og Tin Pan Alley (standardlåter) Storband og combo Storband 4 ulike seksjoner/deler: 1. rytmeseksjon, 2.trompetrekke 3. trombonerekke 4. saksofonrekke Kjennetegn: Swingrytme (punktert rytme) Bassen går (spiller på hvert slag Vekt på alle 4 slagene Piano – fra ragtime til mer fri rolle Soloimprovisasjon Bruk av riff

14 Be bop - 1940 En reaksjon på swing (underholdning)
Jazz blir ”kunstmusikk” Repertoar: Blues/Standardlåter Musikalske kjennetegn: Virtoust spill, ofte høyt tempo, komplekse melodier Combo (kvartett/kvintett – bass,slagverk, piano 1 eller 2 blåsere (saksofon, trompet)) Lange improvisasjoner Utvidete (9,11,13) og altererte akkorder Charlie Parker (saksofonist)

15 Lytteoppgaver – (grupper på tre)
Gi en beskrivelse av musikken Stil, besetning, spillestil (skolert/klassisk ..), stemning…. Finn frem til musikalske kjennetegn Stikkord: Melodi, arrangement, harmonikk, form, improvisasjon Stikkord: Kontrast, dynamikk, tempo, klang Terningkast: Gi en personlig vurdering av musikken – hvorfor du liker/misliker (avslutt med terningkast) Presenter resultatet for klassen (ca. 5 min)

16 Lytteoppgaver Weather report – Birdland (1971)
Stil: Jazz-rock (fusion) Jan Garbarek/Keith Jarrett – The windup (1974) Stil: ECM – soundet Stan Getz/Joa Gilberto – Girl from Ipanema Stil: Latinamerikansk stil Miles Davis – So what (1959) Stil: Modal jazz Jaga Jazzist – Low Battery Stil: Fusion - techno/jazz Miles Davis – Summertime (1957) Stil: Cool Brazz Brothers – Joshua fit the battle of Jericho Stil: ?? Negro Spiritual?/New Orleans?/12-tone?/anti-kunst??? Finnes i MiB

17 Cool - 1950 Reaksjon på bop Dominert av hvite musikere
Påvirket av den europeiske klassiske musikken Arrangert og notert musikk Vektlegging av klang Tilbakelent (”cool”), avslappet Miles Davis, Chet Baker

18 Fra 1960 –tallet frem til idag
Rockens/populærmusikkens gjennombrudd Mangfold av stiler Blanding av stiler

19 Viktige stiler etter 1960 Latinamerikansk stil Frijazz Modal jazz
Soul jazz (hard bop) Jazz/klassisk musikk (third stream) Jazz-rock Fusion – krysning mellom jazz og andre stilarter (for eksempel populærmusikk)

20 Jazz i Norge Norge – alle stilarter noen særtrekk:
Utgangspunkt i folkemusikk ”Jan Johansson” (beklager svensk) ”Fjelljazz” ECM – soundet Jan Garbarek (Keith Jarret) Terje Rypdal Jaga Jazzist ?


Laste ned ppt "Jazz På begynnelsen av 1900 tallet - en musikalsk eksplosjon – tok hele verden i besittelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google