Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? http://www.slideshare.net/jaoverla http://www.jao.typepad.com

2 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Ny teknologi vs alder… 1020304050 ”Interessant!” Alder ”Selvsagt!” ”Uforståelig…”

3 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Den nye teknologien

4 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 ”Dagens elever er ikke lengre de som vårt utdanningssystem er konstruert for.” -Marc Prensky

5 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Unge vil alltid forandre seg Det er opp til oss lærere å gjøre noe bedre mersmartere Og det krever mye arbeid.

6 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 For mange av oss lærere der ute sier:

7 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 “Vel, jeg har delt ut disse samme arbeidsoppgavene i tredve år, og hvis de var gode nok for dem, så er de vel gode nok for disse elevene også

8 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Selv om tidene har endret seg

9 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 En ungdom i dag bruker mellom 8 og 10 timer daglig på ulike medier

10 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Det er mer enn det dobbelte av den tid han bruker årlig på skolen

11 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Skolen er ikke den eneste læringsarenaen Informasjon er over alt

12 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi ….

13 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 …utfordret våre elever til å finne denne informasjonen og omdanne den til kunnskap?

14 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi tok med oss disse digitale mediene inn i klasserommene?

15 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi kastet disse arbeidsarkene og tenkte ut nye måter å undervise på?

16 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi fant spennende måter å engasjere våre elever ved å ta i bruk de digitale verktøyene som de bruker allerede?

17 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Ville ikke det høres fornuftig ut?

18 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Undersøkelser viser at 57 prosent av de unge har produsert videoer og tekst og delt de online.

19 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 De bruker allerede denne teknologien

20 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Nå er det tid for at du skal få se hvordan denne teknologien kan brukes!

21 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Elevene er der uansett! Men hvor er vi?

22 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 The Machine is US/ing US

23 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Web2.0 endrer sosiale relasjoner

24 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva kjennetegner ”sosiale teknologier”? Brukergenerert innhold Remiksing/gjenbruk Kommentarfunksjon Tagging/nøkkelord Sosiale funksjoner/nettverk Enkel deling RSS

25 Lærende nettverk Tønsberg november 2007

26 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188 treff på søkeordet mitt - ! Det er som å si : 'Gode nyheter! Vi har lokalisert tingen du leter etter. Den befinner seg på jorden !”

27 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 RSS Hva er RSS? Hva kan dette brukes til? –La informasjonen komme til deg i stedet for at du må komme til informasjonen

28 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Informasjonsnavet

29 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Informasjonsstrømmer Nyheter –SesamSesam –GoogleGoogle Del.icio.us Blogger –ElevbloggElevblogg –BloggsøkBloggsøk

30 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Sosiale bokmerker

31 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Bruk av Diigo

32 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Andre spennende verktøy Tankekartverktøy – Mindomo – svenskMindomo – svensk Kontorpakke – ZohoZoho Bilder – FlickrFlickr –Søk etter frigitte bilder – YohophotoYohophoto TeacherTube –Fra power point til videoFra power point til video Wikiverktøy –WetpaintWetpaint –PBWikiPBWiki –WikiSpacesWikiSpaces

33 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Enda flere nyttige verktøy Blinkx – søk etter videoklipp – TVBlinkx Citeulike – dele akademiske artiklerCiteulike JingProject – lage video av det du gjør på skjermenJingProject Fotoflexer – fotoredigering i nettleserenFotoflexer Videotoolbox – oversikt over videoverktøy på nettetVideotoolbox Spresent – presentasjonsverktøySpresent Scribd – publiser onlineScribd Zoho – erstatter Microsofts kontorprogrammerZoho Viddler – laste ned video og legge inn kommentarer i tidslinjenViddler JayCut – rediger filmene dine på nettetJayCut Panoramia – vis fram bildene i Google MapsPanoramiaGoogle Maps Diigo – et fantastisk verktøy for å legge inn egne kommentarer på nettsider m.m.Diigo –

34 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva med nettleksika? Store Norske Leksikon Caplex Wikipedia Answers.com Hvem kan vi stole på?

35 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva gjør vi med kildekritikk? Søkekonkurranse Du har fått i oppgave å skrive om Martin Luther King. Du finner følgende nettsteder som du vil bruke i informasjonsinnhentingsfasen: http://www.martinlutherking.org/ http://www.thekingcenter.org/ Hvem står bak disse nettsidene? Gi en kildekritisk vurdering av nettsidene med utgangspunkt i hva du fant. Hvilken kilde vil du bruke?

36 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 En elev skriver Jeg blir fysisks sjuk! Når jeg først begynte å lese på siden, som så både vellagd og ordentlig ut, fikk jeg totalt sjokk. Dette er en side laget av rasister. Her toner de ned og vrir på Martin Luther King jrs. budskap og fremstiller han som voldsmann, kommunist og en mann som har til hensikt å ta den hvite rase. Jeg er sjokkert over hvordan det går an at en side som dette kan ligge ute på nettet til alles påsyn. Det som er mest skremmende er at informasjonen, artiklene og utsagnene virker så sanne og profesjonelle. Viss jeg ikke hadde visst så mye om Martin Luther King og hans filosofi ville jeg kanskje ha trudd på dette, og det skremmer meg noe voldsomt! Det er sider og holdninger som jeg finner her som virkelig gir meg en vekker på at vi må kjempe for en bedre og likestilt verden, og følge opp Martin Luther King Jr. tankegang og filosofi!

37 Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Takk for meg


Laste ned ppt "Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google