Laste ned presentasjonen
1
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
2
”Utviklingen fra et kommenterende og situasjonsuavhengig språk mot et berettende språk med økende situasjonsuavhengighet er et sentralt trekk ved språkutviklingen i tre-til-sjuårsalderen” Hagtvedt 2002:217
3
Tre nivåer i barns språkbruk:
Kommenterende språk Berettende språk Framstillende språk Anward (1983)
4
I tillegg kommer det poetiske språket
Barn leker med ord, rim og regler og dette er et iktig ledd i barnas språklige bevissthet (rim, stavelser, lyder)
5
I et berettende språk må bakgrunnen for kommunikasjon etableres i teksten. Vi kaller dette tekstskapingsfasen i barnets språklige utvikling. Kommunikasjonsdeltakerne kan ha en felles forforståelse, eller premissene for å forstå må etableres i teksten.
6
L97 få hjelp til å skrive ned noko dei seier eller fortel, og oppleve at det er samanheng mellom tale og skrift (tekstskaping), samtale om tekstane dei har skapt, og om kva dei likar i tekstane til andre
7
For å skape rom for fortellingen, er det ofte ikke nok å ta opp et tema i klasserommet. Elevene trenger førstehåndserfaringer med det de ønsker å fortelle om. En god stimuleringsarena er naturen. Her kan elevene utfolde seg fysisks samtidig som fantasien kan få fritt spillerom.
8
TROLL Ut å finne spor etter trollet…
9
Eventyrfortelling i klasserommet
10
Musikk og fantasier
13
Tilbake i klasserommet
Å skape en fellestekst med læreren som sekretær Å tenke nytt: Hyperteksten og hyperfortellingen
14
Fordeler med hypertekster
Å ta utgangspunkt i det kjente Hva kan elevene når de begynner på skolen? Spill på nettet De fleste spill på nettet har et sterkt narrativt preg Mulighet til differensiering (også gutter /jenter) Tekstskaping Samarbeid Sjangereksperimentering
15
Hypertekster kan planlegges på papiret
De kan bestå av tekst og bilder (tegninger eller selvvalgte foto)
16
Eksempel på hypertekstfortelling:
Hvor er professor wang?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.