Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk

2 ”Utviklingen fra et kommenterende og situasjonsuavhengig språk mot et berettende språk med økende situasjonsuavhengighet er et sentralt trekk ved språkutviklingen i tre-til- sjuårsalderen” Hagtvedt 2002:217

3 Tre nivåer i barns språkbruk: Kommenterende språk Berettende språk Framstillende språk Anward (1983)

4 I tillegg kommer det poetiske språket Barn leker med ord, rim og regler og dette er et iktig ledd i barnas språklige bevissthet (rim, stavelser, lyder)

5 I et berettende språk må bakgrunnen for kommunikasjon etableres i teksten. Vi kaller dette tekstskapingsfasen i barnets språklige utvikling. Kommunikasjonsdeltakerne kan ha en felles forforståelse, eller premissene for å forstå må etableres i teksten.

6 L97 få hjelp til å skrive ned noko dei seier eller fortel, og oppleve at det er samanheng mellom tale og skrift (tekstskaping), samtale om tekstane dei har skapt, og om kva dei likar i tekstane til andre

7 For å skape rom for fortellingen, er det ofte ikke nok å ta opp et tema i klasserommet. Elevene trenger førstehåndserfaringer med det de ønsker å fortelle om. En god stimuleringsarena er naturen. Her kan elevene utfolde seg fysisks samtidig som fantasien kan få fritt spillerom.

8 TROLL Ut å finne spor etter trollet…

9 Eventyrfortelling i klasserommet bb/nor/Eventyr/am_risen_kor t.htmhttp://www.skoletorget.no/a bb/nor/Eventyr/am_risen_kor t.htm

10 Musikk og fantasier

11

12

13 Tilbake i klasserommet Å skape en fellestekst med læreren som sekretær Å tenke nytt: Hyperteksten og hyperfortellingen

14 Fordeler med hypertekster Å ta utgangspunkt i det kjente Hva kan elevene når de begynner på skolen? Spill på nettet De fleste spill på nettet har et sterkt narrativt preg Mulighet til differensiering (også gutter /jenter) Tekstskaping Samarbeid Sjangereksperimentering

15 Hypertekster kan planlegges på papiret De kan bestå av tekst og bilder (tegninger eller selvvalgte foto)

16 Eksempel på hypertekstfortelling:  Hvor er professor wang?  k/wang/index022.html k/wang/index022.html


Laste ned ppt "Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google