Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jerzy Grotowski 1933-99 The Poor Theatre, Polen. Theater Laboratorium, Opole, Polen, bibliografi Dannet lite teater med 13 rader 1959 Teatereksperimenter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jerzy Grotowski 1933-99 The Poor Theatre, Polen. Theater Laboratorium, Opole, Polen, bibliografi Dannet lite teater med 13 rader 1959 Teatereksperimenter."— Utskrift av presentasjonen:

1 Jerzy Grotowski The Poor Theatre, Polen

2 Theater Laboratorium, Opole, Polen, bibliografi Dannet lite teater med 13 rader 1959 Teatereksperimenter 1968 i Storbritannia, Edinburgh Festival, stor suksess Slutten av 1970-tallet mistet han interessen for teater: laget spill uten skuespillere og tilskuere, kun deltagere. Flere dagers tur i naturen. Ikke-teater emigrerte han til USA, University of California, og holdt forelesninger om:  prosjekt: ”Objective Drama”  Theatre of Sources

3 Grotowski 1986 flyttet han til Pontedera, Italia og dannet Grotowski Worksenter, trening av skuespillere i metode til fysiske handlinger  Workcenter of Jerzy Grotowski is still in operation Art as Veicle, prosjekt kun for utøvere, ikke tilskuere Bygger på at Stanislavskijs metode til fysiske handlinger er nøkkelen til skuespillerens håndverk Fortsetter å søke etter kunstens grunnleggende rituelle funksjoner

4 Grotowski Grotowski-senter hvor filmer, bøker og annet materiale er samlet i Wroclaw Jerzy Grotowski przyznanie doktoratu honoris causa, Uniwersytet Wrocławski, 1991 Svensk institutt tilknyttet Grotowski-trening/teori

5 Eksperimentelt teater fra 1959 Teaterlaboratoriet  The Constant Prince  Av Calderón

6 Grotowski´s teater i Italia Fra 1986

7 . Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards  November 2002

8 Trening Plastikk Grotowskij-øvelser The development of scenic presence, pre- expressivity, through physical training and mastering different energy states Creating compositions based on the grammar of corporeal mime, i.e., isolating body parts, articulation, and playing with speed, resistance, and design (dynamo- rhythm) of movement

9 Grotowski om treningen: Everything we undertake must be done without too much haste, but with great courage. We must gradually learn to be personally responsible for all we do. We must search. I believe that art is the means to which we are able to accept the reality of our human condition and embark on the possibility of creating a progressive outcome and outlook.

10 Tidlige teateroppsetninger av Grotowski Akropolis Doctor Faustus Den trofaste prins (The Constant Prince) Apocalypse cum Figuris

11 Forestillingen Akropolis, 1959.

12 Grotowski´s sentrale skuespiller: Ryszard Cieślak

13 . Ryszard Cieślak i Brook´s oppsetning Mahábháratá (1985)

14 Om Grotowski In his Preface Peter Brook writes: "Grotowski is unique. Why? Because no one else in the world, to my knowledge no one since Stanislavski, has investigated the nature of acting, its phenomenon, its meaning, the nature and science of its mental-physical- emotional processes as deeply and completely as Grotowski."

15 The Constant Prince R.Cieślak

16 Grotowski samarbeid med Brook 1975 i Wrocław, Polen 1987 i Italia

17 Grotowski i samarbeid med: Dario Fo og Barba Barba

18 Grotowski´s bakgrunn hadde studert Stanislavskij og Mejerholt Kinesisk, indisk og japansk teater, og satt opp teaterstykker i de ulike stiler/uttrykk. lette etter en visjon, et mål startet eksperimenter og utforsking av skuespillerens treningsmetoder

19 Hva er spesielt for TEATER? At det spilles ”live”, her-og-nå-handlinger Skuespillerens evne til å påvirke publikum Teknologisk er teatret utkonkurrert av film og TV Både Stanislavskij og Brecht var opptatt av dette – Grotowskij bygget videre på det, og gikk lenger enn Stanislavskij og i annen retning enn Brecht

20 Skuespilleren skulle kaste den sosiale masken Tilskueren skulle se det og se muligheten til å gjøre det samme  Mht for eksempel ubehagelige sannheter. Fokus på 4 områder for å oppnå dette:  rommet  skuespilleren  tilskueren  vekselspillet mellom de tre Han ville ikke låne teknikker fra andre teatersystemer eller stilarter Han rensket scenen for alt overflødig, til og med lyd skulle komme fra skuespillerne og det de gjorde på scenen

21 Grotowski brukte Artauds ideer (grusomhetens teater) Artaud hadde forkastet:  logisk nedskrevet ordteater  psykologisk analyse av rollefiguren  politiske stykker Artaud ville ha:  det mytologiske  det magiske  det farlige  gester (som ikke var psykologiske som hos Tsjekhov, eller politiske/sosiale som hos Brecht), underbevisste, som i surrealismen, som appellerte til underbevisstheten hos publikum  Det irrasjonelle og sjokkerende (Artaus misforstod kanskje gester i balinesisk teater. Gestene bygger på folks kunnskap om kulturens fortellinger. Det man ser i balinesisk teater er kanskje kodifisering, ikke det irrasjonelle som Artaud søkte?)

22 Grotowskij ville bygge sitt teater på Artauds ideer Artaud døde i 1948, elleve år før Grotowskij startet sitt teater i Opole Hva kunne G. bruke A´s ideer til?  fritt scenerom Artaud viste at man ikke trengte å skille skuespillerne fra publikum, skuespillerne kunne sitte blant tilskuerne Skuespillerne kunne trekke tilskuerne inn i handlingen Myten var sentrum i en teaterforestilling Disiplin og spontanitet – svekket ikke hverandre men tvert om styrket hverandre Oppheve skillet mellom en impuls og dens fysiske uttrykk  Skuespillerne må ikke utføre tankevirksomhet mellom impulsen til handling og selve handlingen (=som en katt)  Skuespilleren må være åpen, uten filter. Det skulle oppstå en forandring hos skuespillerne og publikum og det er denne forandringen Grotowski forbinder med ”hellig skuespiller”

23 Jerzy Grotowskij og ”den hellige skuespiller” o Hellig ikke i religiøs forstand, men handler om troverdighet og ærlighet, ofre sin sosiale maske for å søke en sannhet o idealistiske skuespillere o Grotowski forenet Stanislavskij´s søken etter personlig troverdighet, med Artauds visjon om en forvandlende kollektiv erfaring  Grotowskij var selv Stanislavskij-utdannet.  Grotowskij like verken den tradisjonelle realistiske måte å spille teater på, eller det politiske teater

24 ”The poor theatre” Hva er absolutt nødvendig i teater, spurte Grotowski Hva er teater?  Forutsetninger: ROM, SKUESPILLERE, TILSKUERE  Teater kunne spilles uten dekorasjon, uten rekvisitter, uten orkestre, uten makeup, uten lyssetting, til og med uten scene. SKUESPILLER – TILSKUER = ”The Poor Theatre”

25 Grotowski´s prinsipper for skuespillertrening  Via negativa Unnlate å ikke gjøre  La være å gjøre motstand Motstand (enten kroppens eller viljens), står i veien for den direkte overføring av impuls til handling.  Skrelle av – i stedet for å bygge opp Skrelle av sosial maske Det kunstige

26 Prinsipper for skuespillertrening forts  Plastikk Trening for å gjøre skuespilleren smidig og sterk Pust, lyd, kroppen er resonnans  Fysiske øvelser Inspirert av Østens skuespillertrening og yoga Mer og mindre akrobatiske øvelser som skal fungere som stillas for skuespillerens indre impulser og holde kroppen i gang før, under og etter improvisasjoner og personlig materiale, partitur

27 Grotowski påvirket blant andre  Julian Becks Living Theatre (gruppetater 70-tallet)  Josephs Chaikins Open Theatre (gruppeteater 70-tallet)  Peter Brook (engelsk regissør og forfatter)


Laste ned ppt "Jerzy Grotowski 1933-99 The Poor Theatre, Polen. Theater Laboratorium, Opole, Polen, bibliografi Dannet lite teater med 13 rader 1959 Teatereksperimenter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google