Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold"— Utskrift av presentasjonen:

1 Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Perspektivtegning Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

2 Perspektivtegning Tegning som gir illusjon av en tredimensjonal
virkelighet i to dimensjoner. Vi ønsker å skape et reelt bilde – at bildet skal se ”ekte” ut.

3

4 Perspektivtegning i LK06
7.trinn: Mål for opplæringa er at eleven skal kunne byggje tredimensjonale modellar og teikne perspektiv med eitt forsvinningspunkt

5 Horisontlinje Bevegelig. Alltid i egen øyehøyde. Prøv!
ser fra høyt punkt: høy horisontlinje ser fra lavt punkt: lav horisontlinje

6

7 Froskeperspektiv og fugleperspektiv
Froskeperspektiv: Alle objektene tegnes over horisontlinjen Fugleperspektiv: Alle objektene tegnes under horisontlinjen

8 Forsvinningspunkt Punktet der to eller flere parallelle linjer som beveger seg bort fra tilskueren tilsynelatende møtes Vi kan ha flere forsvinningspunkt, men vi skal konsentrere oss om tegning med ett forsvinningspunkt

9

10

11

12 Leonardo da Vinci

13

14

15 Perspektiv i geogebra Last ned filen: Se på hvordan perspektivet endrer seg når dere drar i boksen Trykk i boksen for å se viktige deler av perspektivtegningen Beveg på horisontlinjen og på forsvinningspunktet

16 Noen begreper

17 Regler for perspektivtegning
Figurer og gjenstander som allerede ligger i billedplanet blir ikke forandret Loddrette linjer blir avbildet loddrett Linjer som er parallelle med bildeplanet forblir parallelle Vannrette linjer som ikke er parallelle med billedplanet (uansett høyde) møtes på horisontlinjen i et forsvinningspunkt (mange forsvinningspunkt)

18 Regler for perspektivtegning
5. Linjer som er parallelle med synsretningen møtes i hovedpunktet (hovedforsvinningspunktet) 6. Linjer i grunnplanet gjennom betrakterens posisjon blir loddrette på perspektivtegningen 7. Parallelle linjer (som ikke er loddrette og ikke er parallelle med billedplanet) vil ha ett forsvinningspunkt

19 Opplegg på 4.trinn Fra Alseth og Lindegaard, Tangenten 2/2004

20 Oppgave Lag en tegning i et-punktsperspektiv med papir, blyant, passer og linjal. Forsøk det samme i geogebra

21 Menneskers plassering i perspektivtegning
Klipp ut menneskefigurer i forskjellige farger fra ukebladene Først: Tegn en rett linje nederst på arket og plasser menneskene med føttene oppå denne. Deretter: Tegn en rett linje øverst på arket. Plasser menneskene med øynene på denne.

22 Hvorfor perspektivtegning?
Må kunne konstruere rette vinkler, midtnormal og parallelle linjer. Begrepsbygging. Firkant, kvadrat, rektangel, trekant, vinkel, rett vinkel, parallelle linjer. Motivasjon

23

24 ”Korrekt” dybde på objektene
Dette tar vi bare hvis vi får tid, og vi gjør det på tavla.

25 Litteratur Alseth, Lindegaard: Perspektivtegning på småskoletrinnet
Aspeggen: Perspektivtegning – billedkunst og arkitektur Smith: En innføring i perspektiv


Laste ned ppt "Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google