Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

< kreftforeningen.no Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012 Nina Adolfsen, rådgiver Kreftforeningen Nestleder i brukerutvalget Oslo universitetssykehus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "< kreftforeningen.no Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012 Nina Adolfsen, rådgiver Kreftforeningen Nestleder i brukerutvalget Oslo universitetssykehus."— Utskrift av presentasjonen:

1 < kreftforeningen.no Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012 Nina Adolfsen, rådgiver Kreftforeningen Nestleder i brukerutvalget Oslo universitetssykehus

2 Disposisjon Kreftforeningens struktur og organisering av brukermedvirkning Hvorfor brukermedvirkning i samhandlingen? Arenaer for samhandling Hvordan kan organisasjonene rigge seg for å møte etterspørselen for brukerrepresentanter? Hvordan jobber Kreftforeningen for å tilrettelegge for brukerrepresentantene? Brukermedvirkning i samhandlingen 2

3 Kreftforeningens struktur Brukermedvirkning i samhandlingen 3

4 Samhandling også for organisasjonene Brukermedvirkning handler om å gjøre tjenestene bedre for befolkningen Det er viktig at vi som organisasjoner står sammen slik at vi kan møte den økende etterspørselen og bidra til bedre helsetjenester i fremtiden. Brukermedvirkning i samhandlingen 4

5 Organisering av brukermedvirkning i samarbeid med pasient- og likemannsorganisasjonene Brukermedvirkning i samhandlingen 5

6 Hvorfor samhandlingsreformen? FastlegeSpesialistsykehus Syk Behandling Hjem Syk? Behandling Lokal- sykehus Pol.kl Kommunehelsetjenesten NAV JOBB? FAMILIE vENNER LEVEKÅR Rehabilitering 6 Brukermedvirkning i samhandlingen

7 Organisering av brukermedvirkning i Oslo universitetssykehus Behandlingslinjer - oppdragsdokumentet Klinikkvise brukerråd Brukerutvalget 12 stk Brukermedvirkning i samhandlingen 7

8 Hvor skal brukerrepresentantene bidra? Samhandlingsdirektørens møter med Kommunene – Brukerutvalget sentralt Samhandlingsforum 1 – Brukerråd Samhandlingsforum 2 – Diagnosebasert brukermedvirkning Behandlingslinjene – tjenestenivå - Diagnosebasert brukermedvirkning (Oppdragsdokumentet 2011, fra hjem til hjem) Brukermedvirkning i samhandlingen 8

9 Hvordan kan organisasjonene rigge seg for å møte den store etterspørselen? Bevisstgjøre Motivere Rekruttere Opplæring Kvalitetssikring Rapportering Kan brukermedvirkning gi medlemsøkning? Brukermedvirkning i samhandlingen 9

10 Kreftforeningens satsning: Rekruttere og lære opp – Modul kurs SAFO/FFO Danne lokale nettverk for brukerrepresentantene Legge til rette for innhenting av kunnskap på regionale samlinger – 2 ganger i året Erfarings seminar for brukerrepresentantene en gang i året. Brukermedvirkning i samhandlingen 10


Laste ned ppt "< kreftforeningen.no Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012 Nina Adolfsen, rådgiver Kreftforeningen Nestleder i brukerutvalget Oslo universitetssykehus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google