Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fride Lindstøl1 Dramafaglig prosjektarbeid Planlegge, lede, dokumentere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fride Lindstøl1 Dramafaglig prosjektarbeid Planlegge, lede, dokumentere."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fride Lindstøl1 Dramafaglig prosjektarbeid Planlegge, lede, dokumentere

2 Fride Lindstøl2 Noen viktige spørsmål Hvordan dokumentere praksis (estetisk) Hvordan kan teori løfte praksis og omvendt? Hva er praktisk? Hva er estetisk? Hvordan bruke praktisk arbeid til eksamen/i mappe?

3 Fride Lindstøl3 Hva skal dere lære? Planlegge? Arbeidsformer Rammeplan/årsplan Drampedagogikk/teater//lek Tilpasse Dokumentere/begrunne/legitimere –dele med andre Analysere prosesser og videreutvikle Eksempler fra prosjekter i fjor

4 Fride Lindstøl4 Hvor starter jeg? Interesse/energi Spisse/velge/fokus Vår tid – media/pedagogiske strømninger Gjennomførbarhet Eksempler/forbilder motivasjon

5 Fride Lindstøl5 Forforståelse Dramafaglig Ped/norsk++ Barns utvikling/interesse/barnekultur Lek Ledererfaring Observasjon Pedagogisk grunnsyn, syn på barn, syn på læring Kunstsyn/teatersyn

6 Fride Lindstøl6 Eks. Forforståelse/bakgrunn Min forforståelse –Jeg har jobbet mye med barn og har 3 barn selv og har derfor hatt god anledning til å observere og kommunisere med barn. –Jeg har vært deltagende i barns rollelek –Dramafaglig bakgrunn fra 1. og 4. semester ved høyskolen. –Alltid vært litt ”gal” og leken/dramatisk Barnas forforståelse –Disse barna er muligens ikke vant med den samme påvirkningen fra ulike media og at voksne kler seg ut og leker. –Kan de identifisere seg med figurene vi har skapt?

7 Fride Lindstøl7 Stille sentrale spørsmål Problemstilling Nøkkelspørsmål – hvordan kan jeg vite om jeg lykkes/hvorfor Hvilke er viktige og hvilke har blitt stilt før Erfaringsdeling – mapper

8 Fride Lindstøl8 Eks. Problemstilling Hvordan lage en nonverbal forestilling for barn i Nicaragua? Noen sentrale spørsmål: 1.Hva vil vi med forestillingen? 2.Hva er det Nicaraguanske samfunnet opptatt av? 3.Hva er gjort før? Var det vellykket? 4.Hva må vi helt klart unngå? (kultur og religion) 5.Hva slags forforståelse har barna?

9 Fride Lindstøl9 Eks Problemstilling. o Hvordan kan et temabasert dramaforløp inspirere og invitere til en bredere forståelse av et bestemt tema? o Hvorfor er dette inspirerende? Ikke inspirerende? o Hvordan dokumentere om barna har tilegnet seg ønsket kunnskap?

10 Fride Lindstøl10 Sentrale begreper Dramafaglig nivå Definisjoner Litteratur – faglærer Forklaring Eksempler – konkretisering barnehagen

11 Fride Lindstøl11 Hva er teori Forklarer begreper, arbeidsformer forskning Reflekterer over dramafaglig praksis Reflekterer over lek – drama – teater Teori + praksis/eksempler = analyse

12 Fride Lindstøl12 Praktisk estetisk Gjøre, skape Drama – lek – teater Planlegge – lede – dokumentere Hvorfor Medvirkning I forhold til problemstilling Måle/finne ut om du lykkes? Tid Empiri - dokumentasjon

13 Fride Lindstøl13 Forestillingen fortsetter Hvorfor? Vi ble anbefalt å lage en nonverbal forestilling for å ha med å vise i Nicaragua  for å ha noe konkret og p.g.a. språkproblemer. For å gi barn og voksne en estetisk opplevelse. For å ha noe å bygge videre på i det dramapedagogiske arbeidet i barnehagen.

14 Fride Lindstøl14 estetisk Kunstfaget drama Uttrykksformer Dramatiske virkemidler. Symbol, kontrast, spenning, ritualer, lys, lyd Dramaturgiske valg: Tolkning, fokus, stil Forme enn ide – bevissthet rundt valg

15 Fride Lindstøl15 dokumentasjon Film Intervju/samtale Observasjon (deltagende - ikke deltagende) Transkribere Foto Barns egne tekster/fortellinger

16 Fride Lindstøl16 Dokumentasjon/metode Logg hver dag Film av publikum og skuespillere under forestilling Bilder (før, under og etter)  hva med pedagogisk dokumentasjon? Er dette vanlig i Nicaragua? Praksisfortellinger (for eget bruk) Intervju/samtale med personalet.

17 Fride Lindstøl17 sirkel Spiral Gjentagelse Legge ut notater/skisser Veiledning Samtale – hva/hvorfor LYKKES?


Laste ned ppt "Fride Lindstøl1 Dramafaglig prosjektarbeid Planlegge, lede, dokumentere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google