Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss
2
LEDERROLLEN (Hopkins 1993: I Imsen 03:401) DEN GODE LÆRER ER: Utviklingsorientert Læringsorientert Elevorientert Reflektert over praksis
3
TILPASSET OPPLÆRING Fra integrering til inkludering Individ - systemnivå Hvordan jobber organisasjonen skole? Kunnskapsdeling? Kunnskapsdeling? Gjøre hverandre gode? Gjøre hverandre gode? Motivasjon? Motivasjon? Fokus på ledelse? Fokus på ledelse?
4
LEDREROLLEN OG STATUS Læreren iscenesetter seg selv i møte med elever, kolleger, foreldre ( Keith Johnstone: mye brukt innenfor drama) Pedagogen skal være både formidler, tilrettelegger og veileder Når forsvaret er nede kommer det ubeviste fram (stress) ”å være redd seg selv vises tydelig gjennom kroppsspråk Viktig å vite egne + og – Hvit hva du vil på jobben, hvor vil du bruke energi?
5
LÆREREN SOM LEDER Skal organisere læringsmiljøet Skal ivareta både de ”usynlige” og de synlige elevene Få elevene til å føle trygghet ” Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse.” (L97, s. 29)
6
LÆREREN SOM LEDER Fagkompetanse ( F ) + Relasjonskompetanse ( R ) = overlevelseskompetanse (Paul Moxnes. Foredrag Bakkenteigen. Gjengitt i gjengangeren 28. September 2005)
7
KLASSEMILJØET (Erling Roland) Det er viktig at læreren tør å markere seg som leder Demping: korrigere uten at det skjer offentlig Konfrontering: lærer ønsker at klassen skal se hva som skjer Flytprinsippet (Ogden): Korrigere men ikke stoppe opp undervisningen.
8
Ting å tenke over i klassesituasjon Hvordan er elevene plassert i klasserommet? Veksling mellom stillesittende og aktive aktiviteter La ikke dagen bestå av for mange forbud Kollektivt fokus/oppmerksomhet er bedre enn individuelt fokus Planlagt grensesetting med plan/modell for opptrapping er bedre enn spontaninngrep. Å gjennomføre konsekvenser er bedre enn stadige trusler Skole/hjem samarbeid
9
SOSIAL KOMPETANSE Sosial kompetanse er å kunne lese og tilpasse seg den situasjonen man er i Skolen har som oppgave å utvikle elevens helhetlige kompetanse. Hvordan sosial kompetanse utvikles er det som lærer viktig å kunne noe om. Gruppeprosesser
10
KLASSELEDELSE STABILITETFORUTSIGBARHETSTRUKTURTYDELIGHET
11
ULIKE METODER Klassemøter Faste rutiner (hilse på hverandre, lese et dikt, fortelle et eventyr, gi alle elevene en positiv bemerkning som slutt på dagen) Signaler/Tegn Beskjeder som gis til klassen, når og hvordan Gjøre ”sosiale ting” sammen Relasjon lærer elev og elev/elev Drama og lek som metode IKT som en positiv læringsfaktor Observasjon og veiledning fra andre lærere Husk: Regler i seg selv løser ingen problemer
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.