Laste ned presentasjonen
1
HVA ER ORGANISASJONSSTRUKTUR?
Organisasjons-struktur er en fordeling av arbeidsoppgaver og ansvar som er relativt stabil over tid
2
STRUKTUR OG ATFERD forventninger upersonlige -stabilisere,
Til strukturen knyttes et sett for hvordan personer i strukturen skal opptre. Disse blir sett på som Strukturen virker gjennom å upersonlige -stabilisere, - begrense, og samordne atferd
3
positivt eller negativt?
Struktur - positivt eller negativt? Initiativ, kreativitet, endring ? Stabilitet, trygghet, forutsigbarhet ?
4
Arbeidsdeling og spesialisering
HVORDAN STRUKTURERE? ALTERNATIVENE På individnivå: På gruppenivå: - Funksjonsbasert - Markedsbasert - Kombinasjoner: Matrisestruktur Nettverksstruktur A. Arbeidsdeling og spesialisering
5
B. Samordning av enkeltoppgaver
1) Gjensidig tilpasning 2) Direkte tilsyn 3) Standardisering av arbeidsoppgaver 4) Standardisering av resultater 5) Standardisering av kunnskap 6) Standardisering av normer
6
C. Sentralisere eller desentralisere?
Sentralisert beslutningsmyndighet Fordeler: Ulemper: Desentralisert beslutningsmyndighet
7
d. Styring og kontroll Hvordan få samsvar i mål
mellom individ og organisasjon? Virkemidler: Rekruttering Sosialisering Disiplinering Kontroll
8
HVA PÅVIRKER UTFORMINGEN?
Jo sterkere grad av avhengighet mellom arbeidsoppgavene, jo større behov for samordning og kommunikasjon felles ressursavhengighet sekvensiell avhengighet gjensidig avhengighet Oppgaver
9
Teknologi og struktur Størrelse
Masseproduksjon -> økt standardisering Automatisert masseproduksjon -> mindre standardisering og direkte kontroll Kunnskapsteknologi -> økt innslag av profesjonelle, mer spesialisert og desentralisert struktur Øker -> mer spesialisert, formalisert og desentralisert struktur - mer seinere Størrelse IKT, omgivelser
10
ULIKE ORGANISASJONSFORMER
Henry Mintzberg (1979): Organisasjoner består av fem hoveddeler: (Fig. side 100)
11
noen fordeler og ulemper…
5 typologier Entrepenørorganisasjonen Maskinbyråkratiet Den divisjonaliserte organisasjonen Det profesjonelle byråkratiet Den innovative organisasjonen … og kort om kjennetegn, noen fordeler og ulemper…
12
”Kartet og terrenget…”
Avrunding: ”Kartet og terrenget…” Tilstedeværelsen av en formell struktur gir ingen garanti for at den faktiske atferden i organisasjonen samsvarer med denne strukturen.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.