Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 - utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008

2 - utvikling skaper verdier Målsetting Å få utviklet og satt i bruk en teknisk løsning som kan overføre annonsebestillinger i digital form, fra mediebyråene til aviser og samkjøringer.

3 - utvikling skaper verdier Strategisk forankring Digitalisering og standardisering av annonseproduksjonen skal bidra til en mer effektivisert og kostnadsredusert annonseproduksjon. Økt digital og standardisert samhandling skal bidra til å forenkle bruk av avis som mediekanal.

4 - utvikling skaper verdier Hovedmål Å forenkle bruk av avisprodukter som mediekanal. Å styrke forholdet mellom avis og annonsør. Å redusere kostnadene ved bruk av avisprodukter som mediekanal. Å bidra til en kostnadseffektiv produksjon.

5 - utvikling skaper verdier Prosjekthistorie / status Under utviklingen var det primært Carat på avsendersiden og Aftenposten, Fædrelandsvennen og Romerikes Blad på mottagersiden som var testaviser/samarbeidspartnere. Etter en lang utviklings- og testperiode, startet overføringen av reelle bestillinger i september 2005. Sendinger gikk da fra Carat/Vizeum til Romerikes Blad og til 4 stk Nr1-samkjøringer. Senere har 4Store og Gudbrandsdølen kommet til på mottakersiden. Fortsatt er det bare Carat/Vizeum av mediebyråene som sender digitalt.

6 - utvikling skaper verdier Bakgrunn Mediebyråene er de største og tyngste avsenderne av annonsebestillinger til norske aviser. De fleste store norske mediebyråer bruker et business-system utviklet og vedlikeholdt av Reklamedata i Danmark og Norge (”Mediesystemet”). Tradisjonelt sender mediebyråene sine bestillinger på faks. Medie taster manuelt data og informasjon fra mottatte fakser inn i sine annonsesystemer.

7 - utvikling skaper verdier Hva har NADA bidratt med NADA valgte så tidlig som i 2002 (!) å satse på å få laget en modul i Reklamedatasystemet som kunne sende bestillingene derfra digitalt istedenfor som faks. Høsten 2005, etter en lang utviklings- og testperiode, ble modulen satt i praktisk drift. Siden den gang er det hver eneste dag blitt overført digitale rekviser med ekte ordrer til mediene. NADA har betalt for utviklingen av denne modulen, og betaler også for vedlikehold og nødvendig videreutvikling. Alle norske mediebyråer som bruker Reklamedatasystemet, har rett til å benytte denne modulen kostnadsfritt.

8 - utvikling skaper verdier Prinsipper Poenget med digitale rekviser er å effektivisere arbeidsflyten og å fjerne feilkilder. Begge deler oppnås ved at det mottagende systemet ”skjønner” den digitale rekvisen og kan tolke og legge inn data automatisk, slik at mottaker slipper å taste inn fra faks. Alt som står på faksen, er med i den digitale bestillingen.

9 - utvikling skaper verdier Hva skjer i byrået? Reklamedata vedlikeholder en liste over hvilke medier som vil ha rekvisene digitalt. Når et byrå går over til å sende digitalt, vil rekvisene til disse mediene bli sendt som XML-filer automatisk. Brukerne i mediebyrået trenger ikke foreta seg noen ting som helst. Byråene vil kunne se i sendebildet at sendingene vil skje digitalt og ikke som faks. Hvis den enkelte mottaker ønsker seg det, vil det i tillegg til XML-filen) bli laget og overført en PDF-fil av rekvisen. Denne PDF’en ser ut akkurat som faksen gjør. Selve overføringen av filene skjer via FTP eller som vedlegg til epost.

10 - utvikling skaper verdier What’s in it for mediebyråene? Digitale rekviser reduserer mengden feil og rot. Dette er til beste også for mediebyråene og for mediebyråenes kunder. Digitale rekviser den ene retningen baner veien for korrekte digitale fakturaer i den andre retningen. PDF’ene som produseres er bra for digital arkivering, eller kan printes og lagres på papir. Det är bra och det funkar!

11 - utvikling skaper verdier Nytteverdier for avisene Digitalisering er en forutsetning for automatisering av prosesser. Ved innføring av ”DIGIREK” kan det etableres en logisk ”lenke” (en unik identifikator) som kan gjøres gjeldene gjennom hele annonseprosessen Digitalisering er en forutsetning for eliminering av manuelt og ikke verdiskapende arbeid, som å skrive byråenes fax rekvisisjoner inn på nytt i avisenes annonsesystem. Etablering av en felles ”lenke”/”identifikator” vil kvalitetssikre innrykkprosessen i alle ledd. Når sendere og mottagere forholder seg til samme informasjon vil andel feilfakturering reduseres. Økt digital samhandling gir betydelige økonomiske effekter.

12 - utvikling skaper verdier Utfordringene 1.Avisene må i langt sterkere grad legge forholdene til rette for mottak av digitale annonsebestillinger. 2.Formidlingsbyråene må digitalisere bestillingsprosessen. 3.Det skal etableres en arbeidsgruppe bestående av representanter fra formidlingsbyråene, avisene, Reklamedata og NADA, for å etablere en felles forståelse for de ulike partenes behov og ønsker. 4.Iverksette en hurtigst mulig utvikling av digitale mediefakturaer.


Laste ned ppt "- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google