Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008. Dramaturgi  Et fagbegrep innen teater og drama og  Et begrep som andre fagdisipliner har begynt å benytte.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008. Dramaturgi  Et fagbegrep innen teater og drama og  Et begrep som andre fagdisipliner har begynt å benytte."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008

2 Dramaturgi  Et fagbegrep innen teater og drama og  Et begrep som andre fagdisipliner har begynt å benytte – som metaforer I vår iscenesatte tid har dramaturgien tatt skrittet ut i virkeligheten….. Shakespeares Hamlet sier: ”all verden er en scene” – verden som teater

3 Dramaturgi  Modeller  Sjangre  Tidstypiske/historiske trekk ved teatret

4 DRAMATURGI  Teatrets ABC  Teatrets grammatikk  Teatrets språk  Teatrets verktøykasse  Teatrets håndverk  Teatrets magi?

5 DRAMATURGI - av gresk  Drama = handling  Ergon = arbeid/energi

6  Komposisjon (Bjørn Kruse)

7 Dramaturgi er læren om…….. - om hvordan en forestilling er bygd opp -om spenningen i dramaet -om virkningen av en komposisjon -om hvordan hendelser i tid og rom oppleves -om hvordan hendelser i tid og rom skaper betydning

8 Dramaturgi, forts.  Innsikt i teatrets virkemidler  Effekten av virkemidlene  Struktureringen av virkemidlene  Læren om teatrets vesen og virkning

9 Dramaturgi, forts. Helheten Delene - hvordan delene er satt sammen til et helhetlig uttrykk/språk som kommuniserer

10 ”Dramaturgi heter det, og prøver du å uttale ordet, lyder det som en tåkedott. Prøver du å definere det, glipper det ut av hendene på deg som et glatt såpestykke. Men dramaturgi er hva det dreier seg om, nesten hver gang noen forteller deg noe”. Hans Rossinè tidl. teaterkritiker i Dagbladet, nå dramasjef i NRK

11 ”Den som er død, er i virkeligheten den som overhodet ikke lenger vil forføre eller la seg forføre” Jean Baudrillard fransk filosof, sosiolog og kulturteoretiker

12  Boka ”Dramaturgi Forestillinger om teater” av Gladsø,Gjervan, Hovik og Skagen  Handler om den teatrale dramaturgien – altså dramaturgi i en teaterfaglig kontekst  Del I: Historisk  Del II: Teoretisk og drøftende

13 Forførelse eller manipulasjon – eller å styre, lede publikums fokus, følelser, tanker, holdninger Hva består grammatikken eller ABC’en eller teaterspråkets elementer av? Hva har vi til rådighet?

14 Drama/teaterfagets tre (fire) dimensjoner  Grunnmelementer (figur, fabel, tid og rom)  Dramatiske virkemidler (spenning, kontrast, symboler, rituale, tempo, rytme  Dramaturgiske valg (tolkning, fokus, vendepunkt, stil/sjanger)  Sceniske uttrykksformer (kostyme, scenografi, rekvisitter, lys, lyd)

15 Metode, modell, innganger…..  Gladsø og co. stiller spørsmålstegn ved denne inndelingen (grunnelementer, virkemidler, valg osv), og framsetter sitt ståsted om en teaterpraksis:  Dramaturgiske innganger

16 Dramaturgiske innganger  Tid (når)  Rom (hvor)  Kropp (hvem)  Tekst (hva) Men også:  Publikum (tilpasning og kommunikasjonsituasjonen i teatret)  Prosess (kollektiv prosess)

17 Lek som dramaturgisk veiviser  Fellestrekk mellom lek og teater  Fiksjonskapende prosesser  Formskapende prosesser

18 ”Kvinnelig og mannlig dramaturgi” - dramaturgien som grafisk framstilling

19 Forestillingstekst  Omfatter alle teatrets elementer. Forestillingen sees som en montasje av ulike handlinger: det man sier, måten man sier det på, de fysiske handlinger, lyset, rytmen, intensiteten og endringer i rommet. Skuepillernes relasjoner seg i mellom og deres forhold til rommet, til lyset og til publikum inngår også i den totale forestillingsteksten (Exe Christoffersen 1986)

20 Dere nå – og som utåvende praksis som førskolelærere:  Dramaturgisk praksis (teaterproduskjon)  Dramaturgisk analyse (teaterkritikk)

21 Dere: som studenter og som førskolelærere  Dramatikere  Skuespillere  Dramaturger

22 Arbeidsmetode  Impulsmateriale  Research/referansegruppe  Fra improvisasjon  - til bevisst og fastlagt form  Devising-prosess: en kollektiv teaterprosess

23 Hva er godt teater for barn?  Godt barneteater henter impulser fra barns lek og virkelighet, og gir disse en kunstnerisk form som griper barn. (Hernes m.fl. 1983)  Hvordan spille teater for barn? Som for voksne, bare mye bedre. (Stanislavskij)  Det er min mening at godt barneteater bare kan skapes av kunstnere som har beholdt sin barnlighet, og samtidig har beholdt intelligens, kunnskaper og erfaring og som kjenner og lever i den voksne kultur. (G. Pogonat)  Bare en ting kan ikke mangle i teatret: Det er liv. Teater eksisterer ikke i kjedsomhet. Uten liv er teater utålelig (Peter Brook)


Laste ned ppt "Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008. Dramaturgi  Et fagbegrep innen teater og drama og  Et begrep som andre fagdisipliner har begynt å benytte."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google