Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
Handelshøyskolen BI 14. april 2015
2
En global markedsplass i endring
3
Verdens ressursutnyttelse er ikke bærekraftig
Vision 2050 ecological footprint against business-as-usual How many Earths do we use? Source: Global Footprint Network and WBCSD Vision 2050, 2010
4
Strategisk konsekvenser
Increasing complexity of risk Changing consumer behavior Business Evolving framework conditions Rising cost of capital Fluctuating prices and availability of raw materials Source: World Business Council for Sustainable Development, Vision 2050 ”Those companies that wait to be forced into action or who see it solely in terms of reputation management or CSR, will do too little too late and may not even survive.” Paul Polman, CEO Unilever
5
The pathway to Vision 2050
6
Source: National Geographic, 2011
9
Norges klimamål mot 2030 Norge skal innen 2030 kutter klimagassutslippene med minst 40 prosent sammenlignet med 1990 Norge skal slutte seg til EUs klimarammeverk, slik at det blir en felles oppfyllelse av klimamålene i Norge og EU De norske utslippsmålene skal være i tråd med målet om å holde den globale oppvarmingen lavere enn to grader En avtale med EU vil innebære at Norge ikke kjøper FN-kvoter for å oppfylle 40 prosentmålet Det loves fortsatt omfattende bidrag til reduserte utslipp i utviklingsland, blant annet gjennom bistandspolitikken, skogsatsing og Det grønne klimafondet
10
Perspektiv på bærekraft
Society Environment Sustainable value creation Economy
11
Nye forretningsmuligheter
12
Transitioning from high to low carbon economy require significant investment
In the next 15 years… Source: Better growth, Better Climate – The New Climate Economy Report
13
Sustainability is good business
14
Finansnæringens bidrag til grønn vekst
Ansvarlige investeringer Kredittprosesser som ivaretar klima- og miljøhensyn Infrastrukturinvesteringer Innovative finansieringsløsninger Kompetansedeling – eks. deling av skadedata
15
Eksempel: General Electrics Ecomagination
”GE’s medarbeidere over hele verden arbeider kontinuerlig for å gjøre kreative ideer om til ledende produkter og tjenester som bidrar til å løse noen av verdens tøffeste utfordringer.”
16
Eksempel: Innovativ teknologianvendelse
Siemens og Statoil Teknologisamarbeid Vindkraft Undervannsteknologi Elektrisk teknologi og energieffektivisering
17
Ambisiøse mål for CO2-kutt
- Posten er best i bransjen på miljøarbeid og CO2-kutt. Mange aktører har ambisiøse programmer, men vi kjenner ikke til andre som faktisk har klart å kutte 30 prosent CO2 i egen virksomhet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge. #1 - 30%
18
Konkurrenttilpasning
Unilever Sustainable Living Plan: “We are taking responsibility not just for our own direct operations but for our suppliers, distributors and - crucially - for how our consumers use our brands.”
19
Næringslivets vinnere
Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD
20
…it is about leadership and culture
Active disengagement Culture eats strategy for breakfast!
21
Organisasjonsforståelse
22
Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes
Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv
23
Kompetanse er mer enn kunnskap
Adferd Holdninger
24
Forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess
Eierskap Aksept Forståelse Kjennskap
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.