Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

GRØNN VEKST Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Handelshøyskolen BI 14. april 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "GRØNN VEKST Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Handelshøyskolen BI 14. april 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 GRØNN VEKST Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Handelshøyskolen BI 14. april 2015

2 En global markedsplass i endring 2

3 Verdens ressursutnyttelse er ikke bærekraftig Vision 2050 ecological footprint against business-as-usual How many Earths do we use? Source: Global Footprint Network and WBCSD Vision 2050,

4 ”Those companies that wait to be forced into action or who see it solely in terms of reputation management or CSR, will do too little too late and may not even survive.” Paul Polman, CEO Unilever Increasing complexity of risk Changing consumer behavior Business Evolving framework conditions Rising cost of capital Fluctuating prices and availability of raw materials Source: World Business Council for Sustainable Development, Vision 2050 Strategisk konsekvenser 4

5 The pathway to Vision 2050

6 Source: National Geographic,

7 7

8 8

9 Norge skal innen 2030 kutter klimagassutslippene med minst 40 prosent sammenlignet med 1990 Norge skal slutte seg til EUs klimarammeverk, slik at det blir en felles oppfyllelse av klimamålene i Norge og EU De norske utslippsmålene skal være i tråd med målet om å holde den globale oppvarmingen lavere enn to grader En avtale med EU vil innebære at Norge ikke kjøper FN- kvoter for å oppfylle 40 prosentmålet Det loves fortsatt omfattende bidrag til reduserte utslipp i utviklingsland, blant annet gjennom bistandspolitikken, skogsatsing og Det grønne klimafondet 9 Norges klimamål mot 2030

10 Environment Economy Society Sustainable value creation Perspektiv på bærekraft 10

11 Nye forretningsmuligheter

12 12 Transitioning from high to low carbon economy require significant investment In the next 15 years… Source: Better growth, Better Climate – The New Climate Economy Report

13 Sustainability is good business 13

14 Finansnæringens bidrag til grønn vekst Ansvarlige investeringer Kredittprosesser som ivaretar klima- og miljøhensyn Infrastrukturinvesteringer Innovative finansieringsløsninger Kompetansedeling – eks. deling av skadedata 14

15 Eksempel: General Electrics Ecomagination ”GE’s medarbeidere over hele verden arbeider kontinuerlig for å gjøre kreative ideer om til ledende produkter og tjenester som bidrar til å løse noen av verdens tøffeste utfordringer.”

16 Eksempel: Innovativ teknologianvendelse Siemens og Statoil Teknologisamarbeid Vindkraft Undervannsteknologi Elektrisk teknologi og energieffektivisering

17 Ambisiøse mål for CO2-kutt 17 - Posten er best i bransjen på miljøarbeid og CO2-kutt. Mange aktører har ambisiøse programmer, men vi kjenner ikke til andre som faktisk har klart å kutte 30 prosent CO2 i egen virksomhet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge. #1 - 30%

18 Konkurrenttilpasning Unilever Sustainable Living Plan: “We are taking responsibility not just for our own direct operations but for our suppliers, distributors and - crucially - for how our consumers use our brands.”

19 Næringslivets vinnere Næringslivets fremtidige vinnere er de som i strategien for sin kjernevirksomhet forener globale samfunns- og miljømessige utfordringer med egen lønnsom vekst From Challenge to Opportunities, WBCSD 19

20 Active disengagement Culture eats strategy for breakfast! …it is about leadership and culture 20

21 Organisasjonsforståelse 21

22 Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes 22 Endring Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv

23 Kompetanse er mer enn kunnskap  Kunnskap  Adferd  Holdninger

24 Forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess 24 Eierskap Aksept Forståelse Kjennskap

25 25


Laste ned ppt "GRØNN VEKST Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Handelshøyskolen BI 14. april 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google