Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” PEL eksamen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” PEL eksamen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” PEL eksamen

2 Klasseleder Skape et positivt læringsmiljø Motivere elevene til innsats Etablere og opprettholde arbeidsro Ytre motivasjon Autoritativ Høy grad av kontroll (asymmetrisk) Se eleven

3 Relasjoner Relasjonsoppgaven Lærende dialog Forventninger, tilbakemeldinger Tillært hjelpeløshet Større tillit til læreren

4 Vurdering Formativ vs Summativ Formativ: Tilbakemelding  Videre arbeid Vurdering for læring Hattie, Øhra, Slemmen Summativ: Læring for vurdering

5 Matematikkdidaktikk Elevaktivitet fører til motivasjon Sosialt, og må tenke annerledes Større mestringsfølelse Nærmeste utviklingssone Kognitive prosesser  komme fram til et produkt

6 Tilnærminger Tilnærminger for motivasjon: Sosiokulturelt Artefakter påvirker kognitive evner Kognitive Indre og ytre forklaringer Behaviorismen Lærer av konsekvensene (prøve-feile) Belønninger og ros Prestasjonsmotivasjon ”approach-avoidance”

7 ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” ”Det er mulig å gi ethvert barn på ethvert utviklingstrinn effektiv og faglig utfordrende undervisning i ethvert emne” J. Bruner Klasseledelse Læreren sin jobb Relasjoner Komme tettere innpå eleven Vurdering Tilbakemeldinger, formative vurdering Tilnærminger ”Hver av teoriene bidrar til en samlet forståelse av barn og unges motivasjon” Lis 1 s 306

8 Læringskurve Tilstedeværelse Arbeidsinnsats Kollokkvie Pensum WP siden min


Laste ned ppt "Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” PEL eksamen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google