Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIda Jansen Endret for 8 år siden
1
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse
2
Mål Kjenne til en grunnleggende prinsipper for å strukturere/komponere en undervisningsøkt: Startpunkt – kollektive/individuelle arbeidsformer – avslutning Hva kjennetegner god struktur? Hvordan følge opp et godt startpunkt? Hva kreves av læreren for å strukturere/lede en undervisningsøkt? Hva kjennetegner gode startpunkt/anslag?
3
Innhold Kollektive startpunkt – eksempler Grunnleggende struktur Læringsaktiviteter Avslutning/oppsummering/deling Ulike tema/tekster/oppgaver, ut ifra fag Feedback-kriterier
4
Startpunkt/anslag Multimodalt? Uttrykksformer? (ord, bilde, tekst, lyd) Emosjoner?, spenning? Kulturelle spor: form og innhold, TRANSFORMASJON Intellektuelt og emosjonelt forståelig Gjenkjennelse Motivere for å søke informasjon/læring Sprøsmål som rommer flere svar uten å bli banale
5
Undervisningsforløpets grunnstruktur Startpunkt – fokusere lærestoffet (ikke formuler mål denne gangen, bare skriftlig) Midtdel med varierte læringsaktiviteter, tilpassa opplæring (rike oppgaver) ikke avhengig av lærebok Oppsummering, deling, feedback, avslutning
6
eksempler
7
oppgaver
8
feedbackkriterier Kroppspråk, stemmebruk, bruk av blikk, beskjeder/språk, pauser, bruk av rom feedback på lærerrollen Startpunkt og grunnleggende ferdigheter – hva skjer videre? Analyse av startpunkt i forhold til tilpassa opplæring, læringsmål og læringsstiler
9
Stikkord for feedback Andre stikkord: Motiverer – intro av nytt lærestoff Rutiner rundt beskjeder språk Sikrer oppmerksomhet Forståelig Tydelig læringsleder Varierte undervisningsformer God struktur – forutsigbarhet Kollektivt – alle kan bidra – tilpasset Kunnskapsdeling Ungdomskulturelle referanser Ansvar for læringsprosessen Gjenkjennelig Sprøsmål/tilbakemelding Språk motiverende – får lyst til å lære Faglig kompetanse Avslutning deling Kollektive instrukser/beskjeder Avslutning/sdeling/oppsummering Fokuserer i fagstoffet Symmetrisk /assymetrisk kommunikasjon Varme, autoritativ Innramming?
10
Til refleksjon etter dag 3 Hva trenger jeg å lære mer om når det gjelder å strukturere undervisningsforløp/start opp/introdusere nytt lærestoff? Hvordan kan jeg lære det? (praksis, lese, snakke, prøve ut i verksted, filme)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.