Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Globaliserte barn. Hva er globalisering Vi er innvevd i hverandres virkeligheter Kultur er mer ensartet- og mangeartet Verden har blitt liten Vi ikler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Globaliserte barn. Hva er globalisering Vi er innvevd i hverandres virkeligheter Kultur er mer ensartet- og mangeartet Verden har blitt liten Vi ikler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Globaliserte barn

2 Hva er globalisering Vi er innvevd i hverandres virkeligheter Kultur er mer ensartet- og mangeartet Verden har blitt liten Vi ikler oss globalt Vi handler globalt Vi snakker, tenker og drømmer globalt Økonomi i andre deler av verden angår oss Miljø og kriminalitet har ikke grenser

3 Samfunnsvitere er slett ikke enige om hvordan vi skal tenke om globalisering– ingen fasit Thomas Hylland Eriksen mener at det viktigste er å undersøke dagens samfunn og globalisering Enighet blant forskerne om at folk flest vet mer om en internasjonal verden nå en tidligere Vi er integrert i verden – og verden er en del av oss

4 Om å leve i en stor - stor verden Kunnskap og interesse for verden er ikke nytt! Nytt at verden har blitt så nær- rett inn på oss Vi er romreisende og tidsakrobater Vi forholder oss tidlig til abstrakte rom. Modernitet- postmodernitet

5 Abstrakte rom og tidløshet Om å ringe noen på den andre siden av kloden Mytene som forsvinner, barrierer som brytes, eventyr får stemme og ansikt. Reisene både mediert og konkret, gir bilder og forståelse Tiden er avmeldt – og innmeldt Før var tiden det regulerende element, nå sender vi epost. De utålmodige fixe-barna

6 Om å være verdensborger Coca-cola, MacDonalds, Premium Is, Pokemon og (vår?) president Obama Felles kultur – styrker også lokal kultur Det nasjonale ofte viktigere –delokalisering Barnehagekultur ofte knytta opp mot lokale Fra det nære til det fjerne pedagogisk prinsipp Barna kan streve med Obama-myter

7 Hva er nært for barna? WOW-ikke bare tull og tøys – handlinger i virkeligheten for større barn og derved søsken Hvordan løse problemer i spill kan være viktig Nyheter: hvor er Gaza? Nettreiser: kommersialisert trygghet Nettreiser

8 Presidenten, kongen og prinsessa

9 Hvordan brukes data av småbarn Handlingssamtalen Kompetanseutvikling Håndholdt maskiner, foreldreredningen Pc`en Spillkonsoller/pc Kommunikasjon (msn) Nettby

10

11 Barna er kyborger- bestemor også Å bli i ett med en maskin- å være kyborg Pacemaker og mobil msn, facebook, nettby Interface- der vi blir til Marge Piercy- En fantastisk mann

12 Om å være barn og reisende Frivillige reiser Ufrivillige reiser Enklaver, festning eller ferieparadis?

13 Historien om Lucie som reiste til Syden-landet De snakker egne språk, spansk f.eks De spiser annerledes mat, fisk f.eks Barna har en annerledes oppdragelse –ofte Syden har ofte egne navn. Spania, Hellas, Tyrkia Syden kan ha politi med pistol, militære med gæver. Syden kan være riktig ubehagelig- fattigdom.

14 Snakk om Syden!! Landet, maten, språket er minimum Finne landet på nett, globus, bok Lære å telle på (sikker vinner). Si takk og hei. Flott grunnlag for samarbeid med hjemmet Samfunnsfag: enklavene gjør at barna ikke reiser til land, men til vestlige borger = Syden Ta opp hvis det spørres/refereres til

15 Mange opplever hjemme som ikke-Norge Bevare stoltheten om annen identitet Snakke om reisen, om tiden med alle barna Snakke om hva barna vet om KurdistanKurdistan Navn, steder, foto, musikk Lære Kurdisk i barnehagen Spise kurdisk mat

16 Barndomsidealet Fröbel og Rousseaus barn – naturidealet Røtter, jord, gjørme og blåbær er vårt ideal er/distrikt/ostafjells/bus kerud/

17 Risiko- samfunnet- hvor er det?

18 Den gangen var alt ”enkelt” Vi (norske) levde mest i småsamfunn Vi fikk alt vi trengte i bygda - nærsamfunnet Vi dro ikke ut i stor grad Det var høy grad av oversikt – og kontroll Alle så samme program på TV og hørte radio Var det også litt trangt og klamt?

19 Utleiring fra landsbygda til verden og cyberspace

20 Globalisering økt likhet - økt forskjell Globalisering gjør de like og rike likere kulturelt De store forskjellene blir større, men også tydelig for begge sider Barn møter denne verdenen. Hva er det med Mio og Kavring? De redder verden, de drar ut

21 Mediert virkelighet Barn ER på nett Barn SER nyheter Barn VET mer enn vi vil Løgn kan gi traumer Skal vi diskutere med de største barna? La barna sette agenda for diskusjonen Respekt er nøkkelordet

22 Hva kan barn forstå? Barna spør – skal vi egentlig svare?

23 Handling kan være nødvendig Barn som vet, må også kunne handle- hjelpe Kjøpe minehund Fjernadoptere Basar Tegne-forklare-skuespill Ikke avspis barna med ”det er mye trist og vondt i verden” Ta tristhet og smerte på alvor. Solidaritet er en grunnstein i Rammeplanen

24 Kan vi se dette ukommentert? Barn skal vernes, men ikke voksne Afrikaner på stranda i Spania er morsomme å snakke om for barn Historien er ofte tragisk


Laste ned ppt "Globaliserte barn. Hva er globalisering Vi er innvevd i hverandres virkeligheter Kultur er mer ensartet- og mangeartet Verden har blitt liten Vi ikler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google