Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitale mapper Marianne Hagelia © 2007. Portefølje - bakgrunn for digitale mapper Vi har arvet en historisk portefølje med feil og erfaringer. Vi bruker.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitale mapper Marianne Hagelia © 2007. Portefølje - bakgrunn for digitale mapper Vi har arvet en historisk portefølje med feil og erfaringer. Vi bruker."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitale mapper Marianne Hagelia © 2007

2 Portefølje - bakgrunn for digitale mapper Vi har arvet en historisk portefølje med feil og erfaringer. Vi bruker hele tiden andres porteføljer i vår læring. Kokebøker, Internett mm til å løse våre problemer. Målet er å utvide vår erfaringer, kunnskaper og ferdigheter ved å DELE, SAMARBEIDE og KOMMUNISERE.

3 Forutsetning for læring Vi har med oss en usynlig portefølje hele livet Vi lærer ved å sette sammen det vi kan fra før og det nye vi får Erfarer, husker, henter frem og setter sammen til ny kunnskap

4 Læringsmål for Mediekunnskap Du skal tilegne deg grunnleggende praktisk kunnskap i å lage egne medieprodukter Du skal få et kritisk analytisk perspektiv p å massemediene ved å øve opp evnen til kritisk vurdering av medienes form, innhold og funksjon.

5 Webdesign

6 Hva bør man tenke på? Hvorfor skal du på nett? Hva er hovedbudskapet ditt?  Skal du selge noe?  Reklamere for noe?  Presentere deg selv?  Drive kundebehandling?  Informere?  Underholde? Hvilken målgruppe har ditt nettsted?

7 Kommunikasjonsmodellen Sender BudskapMottaker Støy Hvilke forkunnskaper har mottakeren for å kunne sette seg inn i budskapet?

8 Flytdiagram For å holde orden på nettsider For å holde orden på flyten Gi oversikt og forståelse

9 Språk og layout Snakk samme språk som brukeren. Bruk begreper som er kjente for brukerne. Presenter informasjonen på en naturlig og logisk måte. Vær konsistent. Bruk lik terminologi og grafikk gjennom hele løsningen. Ta utgangspunkt i etablerte konvensjoner for layout, form, merking etc. Sats på et enkelt og grafisk tiltalende design.

10 Struktur Ikke baser løsningen på brukernes hukommelse. Det er lettere for brukerne å kjenne igjen elementer enn å huske hvordan løsningen henger sammen. Velg en fleksibel og effektiv løsning. Ta høyde for at noen brukere er mer avanserte enn andre og trenger snarveier, mens nybegynnere må guides gjennom. Gjør det mulig for brukeren å forstå hvor de er i strukturen.

11 Fjern overflødig informasjon. Organiser stoffet hierarkisk, med mer generelt innhold før det mer spesifikke. La brukeren gå så dypt ned i stoffet som mulig, men gi brukeren også muligheten til å avbryte eller gå videre når han ønsker det. Rydd

12 La brukerne beholde kontrollen. Vær forsiktig med elementer der du tar over kontrollen fra brukerne. Gi dem muligheten til å stoppe animasjoner og filmer. Vurder målgruppens teknologi, kompetanse og behov. Tenk på hvordan innholdet bør tilpasses deres behov. Ta hensyn til blinde, svaksynte og andre med funksjonshemninger. Brukerstyring

13 Sender Vær tydelig! Lag en pregnant tittel. Tittelen (i denne sammenhengen) er ordet/ordene som står i det øverste blå feltet på skjermen. "Pregnant" betyr tydelig, uttrykksfull, ladet med mening. Tittelen bør egne seg som bokmerke. Den blir alltid godt synlig i søkemaskiner. Bruk digital mappe eller nettside på din digitale mappe.

14 Vis hva du har. Framhev de sentrale tjenestene du tilbyr. Hva kan jeg gjøre for deg? Vær konkret. Vis eksempler på innholdet. Vær á jour. Tenk på nettstedet som et tidsskrift, ikke som en brosjyre. Publiser nyheter. Vær historisk. Gi lett adgang til gårsdagens nyheter (nyhetsarkiv/arbeidsmappe). Hold organisasjonen samlet. Legg all informasjon om organisasjonen på ett område. Budskap

15 Vær lett å finne. Din kontaktinformasjon (telefon/e-postliste/gateadresse/kart) bør være lett tilgjengelig fra hjemmesiden. Gjør det enkelt. Bruk enkel design på navigasjonsfeltet og andre sentrale områder. Vær hjelpsom. Ta med nyttige lenker til eksterne tjenester og ressurser. Gi oversikt. Lag et nettstedskart (site map) hvis du har et middels stort nettsted (10+ sider). Gi søkemuligheter. Tilby lokal søking innenfor nettstedet hvis du har et stort nettsted (100+ sider). Service

16 Tips! Utnytt plassen - bruk luften bevisst Hold filstørrelsen nede - begrens tiden det tar å laste ned siden din, max 72 dpi Holde tekstbredden nede - unngå horisontal skråling. Sett tabellen til 18 cm Begrens vertikal skråling (to skjermbredder) Følg konvensjonene - klar visuell hierarki Bruk meningsfull grafikk - konnotasjon Vis tydelig hvilke ord, ikoner og grafiske områder som er klikkbare. Merk alle sider med dato Merk alle sider med forfatter/ ansvarsperson Lag navigeringsknapper til forsiden - tilbake..

17 Skjermtekster Skriv det viktigste først (omvendte pyramider) Bruk korte setninger Bruk korte avsnitt Bruk punktvise lister Bruk meningsfulle lenkenavn. Sett det viktigste ordet først. Korriger skrivefeil Skriv for folk som skumleser Bruk grotesker som Verdana

18 Se på andre sider, og lær av hvordan andre gjør. Bruk medstudenter. La andre navigere rundt i dine sider, finner de veien?

19 Gode eksempelsider Lene Carmen Anette Line-Sofie

20 Neste tema: Lover ved bruk av bilder Embeding av film  Html-kode  Endre linkfarge  Bakgrunnsmusikk  Rulletekst Rulletekst

21 Pensum Dysthe og Engelsen (red) Mapper som pedagogisk verktøy. er/fleksibelt/webdesign/kommunik.htmlhttp://www.media.uio.no/prosjekt er/fleksibelt/webdesign/kommunik.html Forelesninger som gis

22 Mappeoppgave ”Design er å rydde for leseren” Individuell oppgave Les pensum (www.media.uio.no...) Analyser eget nettsted ut i fra punktene i forelesningen om hvordan et godt designet nettsted bør være. Skriv en refleksjon om hvordan dere har designet deres eget nettsted basert p å det dere n å vet om hva god Web- design er. Refleksjonen leveres i egen mappe innen fredag 2.november.


Laste ned ppt "Digitale mapper Marianne Hagelia © 2007. Portefølje - bakgrunn for digitale mapper Vi har arvet en historisk portefølje med feil og erfaringer. Vi bruker."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google