Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten

2 Trender i programmet: –A–Analytics and Data-Driven Decision Making –C–Corporate, Digital Content/Libraries –E–E-learning/Connected learning –E–Enterprise/Administrative IT –L–Leadership and Management –S–Security/Compliance & Privacy –S–Service Management and Support –T–Teaching & Learning

3 Mål: Studere andre institusjoners organisering og utvikling av åpne nettbaserte studietilbud (MOOC) og teknologistøttet tilpasset læring (læringsanalyse og adaptiv læring) Utrede andre institusjoners forhold til LMS og digitale læringsomgivelser Utvide nettverket rundt prosjektene våre 4

4 5

5 Horizon  Identifiserer seks nøkkeltrender «accellerating higher education technology adoption» med tidshorisonter (1-2, 3-5, 5+).  Identifiserer seks alvorlige utfordringer «impeding higher education technology adoption» med ulike alvorlighetsgrad (solvable, difficult, wicked).  Identifiserer seks framvoksende utdanningsteknologier / typer teknologibasert endringer med tidshorisonter (0-1, 2-3, 4-5). 6

6 Seks nøkkeltrender 1.Økt bruk av «Blended Learning» (1-2 år) –Det beste av nett og face-to-face 2.Nytenking om fysiske læringsomgivelser (1-2 år) –Fysiske rom må tilpasses og utrustes nye undervisnings- og læringsformer (omvendt klasserom, aktiv læring, samarbeid, mobilitet) 3.Økt vekt på åpne læringsressurser (3-4 år) –Åpne data og ressurser. Frihet til å kopiere og videreutvikle. 4.Økt fokus på å måle læring (3-4 år) –Læringsanalyse og adaptiv læring. Utnytte datakilder til å personifisere læringssituasjoner for oppfølging og formativ vurdering. 5.Fremvekst av endrings- og innovasjonskultur (5+ år) –Universiteter som bidragsyter for økonomisk vekst. Institusjoner må formes på måter som fremmer fleksibilitet, kreativitet og entreprenørskap. 6.Økt samarbeid på tvers av institusjoner (5+ år) 7

7 6 utfordringer 1.Kombinere formell og uformell læring (solvable) –Legge til rette for og belønne studentaktive og nysgjerrighetsdrevne læringsformer, for å fremme eksperimentering, utforsking og kreativitet i høyere utdanning. 2.Utvikle digital kompetanse (solvable) –At digitale verktøy, medier og prosesser preger læringsmål og utdanning av undervisere. Forskjellige forståelser av hva digital kompetanse er. 3.Personifisere læring (difficult) –Vitenskapelige tilnærminger til læringsanalyse og adaptiv læring er umoden. 4.Oppøve forståelse av kompleksitet (difficult) –Kritisk og dyp tenking gjennom problemløsning. Big data, semantisk web og modelleringsprogramvare bidrar til å trene studenter i kompleks tenkning 5.Konkurrende modeller for utdanning (wicked) –Ettersom høyere utdanning er dyrt har det dukket opp alternative studietilbud som er mer on- demand og mer kompetansebaserte som måler ferdigheter i stedet for timer. 6.Belønne Undervisning (wicked) –Undervisning har i realiteten lavere verdi en forskning, som har spilt inn på at det sjelden tas institusjonelle pedagogiske grep. Få undervisningen ut av forskningsskyggen. 8

8 Framvoksende teknologistøttet praksis Time-to-adoption One Year or Less: BYOD Time-to-adoption One Year or Less: Omvendt klasserom Time-to-adoption Two to Three Years: Makerspaces Time-to-adoption Two to Three Years: Wearable tech Time-to-adoption Four to Five Years: Adaptive læringsteknologier Time-to-adoption Four to Five Years: Internet of Things 9

9 11. april 2011Ny Powerpoint mal

10 Oppsummert


Laste ned ppt "Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google