Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristine Tollefsen Endret for 9 år siden
1
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram, konferanse 2015 Torhild Skåtun og Dagny Stuedahl - Museumspedagogisk påskeseminar 23.03.2015
2
Teknologi og demokrati Ungdomsmedvirkningsprosjekt Redd Barna og Extrastiftelsen, helse og rehabilitering
3
Kan museet bidra til ungdoms kapasitetsbygging basert på deltakelse, tilhørighet og individuelt uttrykk?
4
Vennskap og kjærlighet på mobil og nett
5
Læringstema Hvor går grensen for ytringsfrihet? Hva menes med inkludering og deltagelse? Hvordan å håndtere ekstreme ytringer på internett og ellers i hverdagen?
6
TING – Teknologi og demokrati
7
Slik gjorde vi det Konsepter og kartlegging av temaer 8 ungdommer. 4 møter – 3 timer m pizza Test med medieklasse vgs
9
Facebook gir ikke all info til politi Ny stemme vil jeg høre Spre meningene sine Være populær – mene det riktige Nettmobbing? - hva er det egentlig - kan man stoppe det, hvordan? Forskjell på nettavis og sosiale medier Viktig for hvem? ”Kunnskap blir forvekslet med informasjon” Tom Waits Å vite/å forstå Sosiale medier formidler info Oppdatert Sarkasme og ironi
10
Fem motsetnigspar
15
Museet som læringsrom
16
Tekniske løsninger
17
Ytring 1
18
Ytring 2
21
Digitale medier som verktøy for læring i museer Dele og formidle eget materiale Produktiv læring Publisering Aktivitet og deltakelse
22
Brukermedvirkning i utvikling
23
Det aktive museet - ungdom, medborgerskap og deltakelse Konferanse på Teknisk museum 15.oktober 2015 Museet er alltid i endring – men hvilken rolle skal museet ha for samfunnsendring? Ungdom lærer seg samfunnsdeltakelse gjennom prøving, feiling og erfaring i kryssningspunktene mellom skole, fritid, fellestid og egentid. Er museene potensielle handlingsrom som er relevant for ungdoms spesielle erfaringer? Kan museet bidra til ungdoms kapasitetsbygging basert på deltakelse, tilhørighet og individuelt uttrykk. Hvordan kan museet aktualisere ungdoms medbestemmelse, bidra til refleksjon over samfunnsrollen de har og øve seg i å bli hørt og gjøre forandringer. Begrepet Det aktive museum er åpent for diskusjon. Kan deltakelse og medborgerskap være en egen læringsaktivitet i museer? Kan museer belyse temaet ung deltakelse? Hvordan kan museer bidra til å fange opp og videreføre unge mennesker uformelle kunnskap? Vi ønsker oss seks bidragsytere i tillegg til inviterte keynote talere. Har du arbeidet med et prosjekt i dette feltet, send oss en skisse på ca 200 ord, innen fredag 15.mai Torhild Skåtun og Dagny Stuedahl - Museumspedagogisk påskeseminar 23.03.2015
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.