Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases."— Utskrift av presentasjonen:

1 Performance og autentisitet

2 Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases

3 Hvem og hva er ”performer”/utøver/fremfører? Hvem og hva er ”performer”/utøver/fremfører? Kunstmusikk - utøverens følelser Kunstmusikk - utøverens følelser Motiver (Roland S. Persson 2001) Motiver (Roland S. Persson 2001) Emosjonell kommunikasjon (Patrick N. Juslin 2001) Emosjonell kommunikasjon (Patrick N. Juslin 2001) Kommunikasjonsnøyaktighet og kodebruk Kommunikasjonsnøyaktighet og kodebruk Brunswiks ”Linsemodell” Brunswiks ”Linsemodell” Performance og autentisitet Performance

4

5 Populærmusikk: Performance vs. Recording (vs. Song) Populærmusikk: Performance vs. Recording (vs. Song) En sang er ”paradigmatically a specified combination of text, melody, and harmonic support” (Gracyk 1996: 47) En sang er ”paradigmatically a specified combination of text, melody, and harmonic support” (Gracyk 1996: 47) ”Recording realism” - fremføringen har alltid ontologisk prioritet ”Recording realism” - fremføringen har alltid ontologisk prioritet Intensjon Intensjon Primær- og sekundærmateriale Primær- og sekundærmateriale Performance og autentisitet Performance

6 Adorno (1987 [1939]) Adorno (1987 [1939]) Standardisering Standardisering Pseudo-individualisering Pseudo-individualisering ”Plugging” ”Plugging” Benjamin (1991 [1936]) Benjamin (1991 [1936]) Autentisiteten unndrar seg den tekniske reproduserbarheten Autentisiteten unndrar seg den tekniske reproduserbarheten ”Aura” ”Aura” Performance og autentisitet Autentisitet

7 Frith (1986) Frith (1986) 1. Teknologi vs. natur 2. Teknologi vs. samfunn 3. Teknologi vs. Kunst Teknologiske muligheter for autentisitet: a) innspilling b) mikrofon c) magnet-tape Performance og autentisitet Autentisitet

8 Gracyk (1996) Gracyk (1996) Falsifikasjon Autografisk vs. Allografisk musikk Sampling Appropriasjon vs. allusjon Romantisk ideologi Rockens autonomi Performance og autentisitet Autentisitet

9 Eksempler: Eksempler: Bruce Springsteen Bruce Springsteen Er ikke nødvendigvis ”the real thing”, men opprettholder troen på at ”the real thing” finnes Er ikke nødvendigvis ”the real thing”, men opprettholder troen på at ”the real thing” finnes Representerer autentisitet i motsetning til det kunstige Representerer autentisitet i motsetning til det kunstige Prince (”Diamonds and Pearls”) Prince (”Diamonds and Pearls”) Postmoderne vokal uten ”dybde”? Postmoderne vokal uten ”dybde”? ”To be authentic and to sound authentic is in the rock context the same thing. Music can not be true or false, it can only refer to conventions of truth and falsity” (Frith 1988: 100) ”To be authentic and to sound authentic is in the rock context the same thing. Music can not be true or false, it can only refer to conventions of truth and falsity” (Frith 1988: 100) Performance og autentisitet Autentisitet

10 Case 1: Oingo Boingo vs. Jean Michel Jarre Hva er mest autentisk? Performance og autentisitet To cases

11

12

13 Case 2: Roger Hodgson vs. Roger Hodgson Sang vs. Innspilling - hva er viktigst/hva overlever? Performance og autentisitet To cases

14

15

16

17


Laste ned ppt "Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google