Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004

2 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Sjanger Innhold, situasjon, form Forventninger – vi møter bestemte sjangere med bestemte forventninger Handler både om:

3 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Nettsider som sjanger – hvilke signaler? Tekst Grafisk uttrykk Noe mer………..

4 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Sjangertrekk i hypertekst Hyper = over. Hypersturktur = over-struktur ”en struktur som ligger over biter av informasjon, binder den sammen og ordner den på flere forskjellige måter slik at den blir tilgjengelig og forståelig for de som skal bruke den” Øgrim

5 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begreper relatert til hypertekst Hypertekst = en samling tekstbiter som er knytta sammen med hyperlenker Hyperstruktur = en samling informasjon som er knytta sammen med hyperlenker Hyperlenke = lenke = peker (= engelsk link) = lenkene som binder sammen bitene i en hyperstruktur Hypermedia = hypertekst + multimedia = hyperstruktur Multimedia = edb-systemer som inneholder f eks tekst, lyd, bilde, video, animasjon.

6 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begrensninger og muligheter Skjermtekster/”digitale tekster” kontra papirtekster/lineære tekster/”analoge tekster”

7 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Ulike hyperstrukturer – ulike læringssyn? En kan sammenlikne hypermedia med tradisjonelle måter å organisere læring og kunnskaper på.

8 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - Typisk struktur

9 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - Lineær struktur:

10 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - klassisk feedback:

11 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - LCCP:

12 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia brukt i undervisningen Relativt enkelt å designe små undervisningsopplegg(for eksempel noen få noder og lenker knyttet rundt en hjemmeside) Ved litt større systemer må designeren legge vekt på å lette brukerens orienterings- og navigasjonsproblem, og lede brukeren(eleven) i sin erfaringsoppbygging

13 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Kursdesign og hypermedia Grunnleggende spørsmål: For hvem lager vi kurs? Hva skal brukeren oppnå med å bruke kurset/nettsidene? Hvorfor ønsker vi å benytte hyperstruktur? Hvordan skal kurset benyttes?

14 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Frihetsgrader i en hyperstruktur Hva veier tyngst – stor eller liten frihet? Bruken/konteksten, målgruppa etc. avgjør

15 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Tips om litteratur på nettet  Tale - skrift - digital skrift Om digitalisering og språklige funksjoner:  Når vilkårene for læring endres:  Weblog som pedagogisk nettverktøy i et dannelsesperspektiv: schulz.svt.ntnu.no/movabletype/ blogs/ruth/prosjekt_hf.doc  Skjermbaserte fellestekster: Digitale mapper og hypertekstskriving: Tekst og hypertekst- om hvordan mediet preger budskapet Ellers se på Hildegunn Otnes – gjort mye på dette Leikny Øgrim: Hypertekster, lenker og hyperstrukturer


Laste ned ppt "Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google