Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tidligere oppgaver Personal stereos - musikk og hverdagsliv Personal stereos - musikk og hverdagsliv Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikk i reklame.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tidligere oppgaver Personal stereos - musikk og hverdagsliv Personal stereos - musikk og hverdagsliv Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikk i reklame."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tidligere oppgaver Personal stereos - musikk og hverdagsliv Personal stereos - musikk og hverdagsliv Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikkreklame og autentisitetsbegrepet Musikkreklame og autentisitetsbegrepet Norske artisters tilgang til ZTV Norske artisters tilgang til ZTV Hip Hop i Hollywood Hip Hop i Hollywood Visuelle uttrykk på konsert Visuelle uttrykk på konsert Filmmusikk og realisme Filmmusikk og realisme Musikkvideo som kunstverk Musikkvideo som kunstverk Religiøs musikk i film Religiøs musikk i film

2 Synergi-effekt...i film og musikk-industrien

3 Synergi-effekt Synergi-begrepet Synergi-begrepet Synergi i film og musikkindustrien Synergi i film og musikkindustrien Soundtrack som medietransaksjon Soundtrack som medietransaksjon

4 Synergi (fra gresk synergos, ”virke sammen”): strategien om at en felles kryss-promovering av to eller flere produkter, for eksempel film og soundtracks, vil gagne begge industrier i like stor grad. Også brukt om selskaper som ønsker å kontrollere både hardware og software-markeder. Synergi (fra gresk synergos, ”virke sammen”): strategien om at en felles kryss-promovering av to eller flere produkter, for eksempel film og soundtracks, vil gagne begge industrier i like stor grad. Også brukt om selskaper som ønsker å kontrollere både hardware og software-markeder. 80-tallet: retur til ”vertikal integrering”? 80-tallet: retur til ”vertikal integrering”? Musikk og TV (Frith) Musikk og TV (Frith) Musikk og internett (Jones, McCourt & Burkart) Musikk og internett (Jones, McCourt & Burkart) Synergi-effekt Synergi-begrepet

5 Oppkjøp av kinoer = slutten på Paramount-dommen? Oppkjøp av kinoer = slutten på Paramount-dommen? To nye teknologier: Kabel/satelitt og VHS To nye teknologier: Kabel/satelitt og VHS Konsolidering Konsolidering Synergi-effekt Synergi i film og musikk-industrien

6

7 Oppkjøp av kinoer = slutten på Paramount-dommen? Oppkjøp av kinoer = slutten på Paramount-dommen? To nye teknologier: Kabel/satelitt og VHS To nye teknologier: Kabel/satelitt og VHS Konsolidering Konsolidering Musikk-industrien: ”The Big Four” (Universal, Sony BMG, Warner Music, EMI + uavhengige) Musikk-industrien: ”The Big Four” (Universal, Sony BMG, Warner Music, EMI + uavhengige) http://www.cjr.org/tools/owners http://www.cjr.org/tools/owners http://www.cjr.org/tools/owners http://medietilsynet.no http://medietilsynet.no http://medietilsynet.no ”Mega-pictures” ”Mega-pictures” ”Hollyworld” ”Hollyworld” Synergi-effekt Synergi i film og musikk-industrien

8

9 Stumfilmen: publiserte noteark Stumfilmen: publiserte noteark Synergi-effekt Synergi i film og musikk-industrien

10

11 Stumfilmen: publiserte noteark Stumfilmen: publiserte noteark 1930-1960: Filmsangens gullperiode 1930-1960: Filmsangens gullperiode 60-tallet: Henry Mancini og ny-innspillinger 60-tallet: Henry Mancini og ny-innspillinger 70-tallet: ”Compilations”og ”high concept” 70-tallet: ”Compilations”og ”high concept” 80-tallet: Musikken selger filmen eller filmen selger musikken? 80-tallet: Musikken selger filmen eller filmen selger musikken? Synergi-effekt Synergi i film og musikk-industrien

12 90-tallet: Fragmentering og variasjon 90-tallet: Fragmentering og variasjon Soundtrack som kulturelt produkt Soundtrack som kulturelt produkt Variasjoner av soundtrack-”sjangeren” Variasjoner av soundtrack-”sjangeren” Fragmentering i nisje-markeder Fragmentering i nisje-markeder Synergi-effekt Synergi i film og musikk-industrien

13 Påstand: Formålet med et soundtrack-album er ikke å gjenfortelle filmen musikalsk, men å re-kommunisere musikken musikalsk Påstand: Formålet med et soundtrack-album er ikke å gjenfortelle filmen musikalsk, men å re-kommunisere musikken musikalsk Ny-innspillinger vs. kronologisk og komplett Ny-innspillinger vs. kronologisk og komplett Synergi-effekt Soundtrack som medietransaksjon

14

15

16

17 Påstand: Formålet med et soundtrack-album er ikke å gjenfortelle filmen musikalsk, men å re-kommunisere musikken musikalsk Påstand: Formålet med et soundtrack-album er ikke å gjenfortelle filmen musikalsk, men å re-kommunisere musikken musikalsk Ny-innspillinger vs. kronologisk og komplett Ny-innspillinger vs. kronologisk og komplett Hva overlever i medietransaksjonen? Hva overlever i medietransaksjonen? Skal musikken inkludere filmatiske omveier og sidespor? Skal musikken inkludere filmatiske omveier og sidespor? Ekstra-narrativitet (jf. Langkjær), inkluderer prosesser relatert til følelser, fantasi, personlige minner, intellekt Ekstra-narrativitet (jf. Langkjær), inkluderer prosesser relatert til følelser, fantasi, personlige minner, intellekt Synergi-effekt Soundtrack som medietransaksjon


Laste ned ppt "Tidligere oppgaver Personal stereos - musikk og hverdagsliv Personal stereos - musikk og hverdagsliv Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikk i reklame."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google