Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSiv Didriksen Endret for 9 år siden
1
Utfordringer i samfunnet Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser 2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år har hatt en angstlidelse i løpet av oppveksten, 15 – 20 % en depressiv lidelse og 5 og 10 % en atferdsforstyrrelse Ved 16 år: 37% har hatt en diagnostiserbar psykisk lidelse Elevundersøkelse 2012: 5% av elever i Nordland sier de mobbes på skolen Skoler og barnehager er viktige arenaer for å forebygge psykiske lidelser www.hmts.no
2
Hva kan vi gjøre? Vi: Utfører lovpålagte tjenester i hht folkehelselov og forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler – med veiledere Målgruppe: Barnehager, grunnskoler, videregående skoler §12: Psykososiale forhold: Fremme trivsel og gode psykososiale forhold Hjemmel til lovpålagt innsats og oppfølging www.hmts.no
3
Hvorfor prosjekt? Viktig samfunnsaktuelt satsingsområde, økt fokus på lovpålagt oppgave Behov for mer oppfølging og fokus på veiledning og bistand enn på rene tilsyn Behov for spesifikk kompetanse (annet enn fysisk, inneklima, legionella, etc) Organisering: Referansegruppe Prosjektleder Økonomi: Skjønnsmidler (fylkesmannen) og egne øremerka prosjektmidler www.hmts.no
4
Prosjekt: Folkehelse i Salten - psykososialt miljø for barn og unge i grunnskolen (2013-2014) Mål: Bidra til utvikling og, om mulig, forbedring av psykososialt miljø for barn i grunnskolen i HMTS sine eierkommuner Fokus: Psykososialt miljø, rådgivning, veiledning, utvida tilsyn: Mer fokus på psykososialt miljø i alle deler av skolens drift: Barns psykiske helse med i tankeprosessen i all planleggingsarbeid Grunnlag for rådgivning og veiledning Mer aktiv og målrettet innsats på skolene Systemretta arbeid, ikke individrettet: Systemet bak enkeltindividenes handlinger Forebyggende arbeid - styrende dokumenter – definisjoner - rutiner ved mobbing / krenkende atferd – enkeltvedtak – fravær - tverrfaglig samarbeid - bruk av elevundersøkelsen www.hmts.no
5
Gjennomføring 1.Informasjonsmøte: kommunalt rektormøte 2.Questback-spørreskjema til rektorene: grunnlag for tema ved besøk 3.Tematilsyn/besøk ved 56 (av 65) skoler i 11 kommuner: Snakke med rektor, lærere, elever, foreldre, inspektør / SFO-leder og ev. helsesøster. Gjennomgang av arealer i forhold til bla inspeksjon Pilotkommuner: Sørfold og Gildeskål. Justering i etterkant www.hmts.no
6
Resultat - generelt Mange av temaene ble tatt tak i i tidsrommet mellom informasjonsmøte+ questback og før skolegjennomgangen. Det samme mellom skolegjennomgang og rapport Egen plan for psykososialt miljø blant elevene. Mobbeplanen kan for eksempel inngå i denne som en avviksplan Viktig løpende samarbeid med kommunenes systemrettede innsats (Bodø) Godt utbytte av «eksternt» besøk, tid, samtale, gjennomgang, systematisering, fokus Helsesøster: Svært viktig i dette arbeidet; Åpen dør, trygg, taushetsplikt www.hmts.no
7
Resultat - styrende dokumenter Hvilke finnes? Brukes de? Er de kjent? Blir de revidert? Mange har dokumenter som er lite kjent og blir lite brukt. Tiltak: Gjennomgang og oppdatering Etablere rutiner for jevnlig evaluering Samle dokumentene skriftlig og digitalt Gi alle (også foreldre) tilgang og kjennskap til dokumentene Eksempler på styrende dokumenter: Mobbeplan, kriseplan, trivselsplan, ordensreglement, inspeksjonsplan, plan for psykososialt miljø for elevene www.hmts.no
8
Resultat - forebygging Hva er forebygging: Mange trivselstiltak og aktiviteter men ser ikke på disse som forebyggende. Evaluering blir da vanskelig. Tiltak: Definer hva som er forbyggende, se verdien av det og deretter evaluere tiltakene Eksempler på tiltak: Turer, idrettsdager, teaterforestilling, fadderordning www.hmts.no
9
Resultat - mobbing Rutiner ved mobbing/krenkende atferd: Tydelig definisjon – rutiner og oversikt. Mange har gode inspeksjonsplaner og tiltak for hva som gjøres ved mobbing. Behov for revisjon. Tiltak: Definere hva som ansees som mobbing og gjøre alle lærere, elever og foreldre kjent med definisjonen. Gjennomgang av det som skal gjøres ved innmelding. Bruk definisjon i opplæringslovens §9a. Kjennetegn på mobbing: aggressiv eller ondsinnet adferd gjentakelse og varer ved over en viss tid preget av en viss ubalanse i styrke- eller maktforholdet mellom de involverte www.hmts.no
10
Resultat - enkeltvedtak Enkeltvedtak: Brukes ved 72 % av rapporterte mobbesaker Tiltak: Gjennomgå og innarbeide rutiner for å skrive enkeltvedtak og senke terskel for å fatte vedtak. Nyttig verktøy www.hmts.no
11
Resultat - fravær Fravær: Mange har gode rutiner på registrering, varsling og tiltak. Generelt varierende rutiner på tidslengde for kontakt med hjemmet. Ofte opp til lærer. Tiltak: Bør gjennomgås og nedfelle klare felles rutiner som alle kjenner til www.hmts.no
12
Resultat - deltakere tverrfaglige møter www.hmts.no
13
Resultat - tverrfaglige møter Tverrfaglige møter: I underkant av 80 % av skolene har veletablerte og jevnlige tverrfaglige møter ved skolen. Varierende intervall på hyppigheten, fra en gang pr uke til en gang pr skoleår, og ved behov. Tiltak: Etabler tverrfaglige møtepunkt ved skolen. www.hmts.no
14
Resultat - elevundersøkelse Oppfølging av elevundersøkelsen (en del av Undervisningsdir. sin brukerundersøkelse, 7. og 10 trinn, ev også 5.-10. trinn). Mange er kritiske til verdien av denne, og den er lite kjent. Tiltak: Anbefaler å jobbe med utvalgte punkt fra undersøkelsen, og så bestemme konkrete tiltak. Presentere resultat og jobb som gjøres videre grundig til ansatte og foreldre www.hmts.no
15
Videreføring i Salten www.hmts.no Prosjekt 2013 - 2014: Grunnskoler Videreføring prosjekt: 2015 - 2016: Barnehager Behov videre: Gjennomgang videregående skoler Samarbeid kommuner: systemretta – rutiner Oppfølging grunnskoler og barnehager
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.