Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Islamister ved makta: Iran. Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Islamister ved makta: Iran. Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med."— Utskrift av presentasjonen:

1 Islamister ved makta: Iran

2 Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med islam 1979: de geistlige går i spissen for å avskaffe monarkiet og innføre republikk

3 Dagens tema Dagens styresett Shi’a-tradisjonen Bakgrunn for revolusjonen En flerstemmig revolusjon Konservative og reformister i den islamske republikken Mot sekularisering?

4 Dagens styresett

5 SUPREME LEADER PEOPLE PARLIAMENT GUARDIAN COUNCIL National Security Council Radio & TV monopoly Law Enforcement Forces Regular Armed Forces The Revolutionary Guard Foundations (bonyadha) Judiciary System 6 memb. (appr. by Parliament) Expediency Council Assembly of Experts 37 memb. 6 memb. 290 memb. Government 86 memb. 20 memb. (appr. by Parliament) PRESIDENT FORMAL POWER STRUCTURE screens candidates for elections

6 Shi’a-tradisjonen

7 Imamatet De ufeilbarlige imamene: Profetens sanne etterfølgere Den tolvte imam i skjul – skal vende tilbake som mahdi Dominerende syn historisk: ingen legitim hersker i imamens fravær Regimer (delvis) legitimert av shi’a-ulama Safavidene (1501-1722) Qajarene (1791-1925) Grunnloven av 1906: Vokterråd Bruddet: Den islamske republikken (1979-)

8 Martyriet Ashura (10. Muharram) Sørgehøytid for Imam Husayns død ved Karbala 680 Lidelse, sorg, skyld

9 De geistliges rolle i 12er- Shia Den skjulte imams representanter: na’ib ’amm Hver troende må velge en ledende faqih og følge hans rettledning: mojtahed og moqalled De fremste lederne Marja’-e taqlid (kilde til etterligning) Ali al-Sistani Najaf Hosein-Ali Montazeri Qom Ali Khamenei Teheran

10 Bakgrunn for revolusjonen

11 Bitre historiske erfaringer 1949-1953: kampen for nasjonalisering av iransk oljevirksomhet Mohammed Mosaddegh (1882-1967) leder for Folkefronten statsminister 1951-53 (jebhe-ye melli) 1953: Mohammad Reza Sjah gjeninnsettes av CIA-støttet militærkupp

12 Pahlavienes moderniserende diktatur Autoritær politikk for vestliggjøring Sosial og økonomisk framgang Fra 60-tallet: Nye samfunnsklasser krever deltakelse Reza Shah 1921/5-1941 Mohammad Reza Shah 1941-1979

13 1960-tallet: Shi’a-islamisme tar form Muhammad Baqir al-Sadr 1935-80 (Irak) Morteza Motahhari1920-79 (Iran) Ali Shariati1933-77 (Iran) Ruhollah Khomeini1902-89 (Iran)

14 Front mot ”kopiering av vesten” Jalal Al-e Ahmad (1923-69) Mot gharbzadegi: ”vest-besettelse”

15 En flerstemmig revolusjon

16 En islamsk sosial utopi Ali Shariati (1933-77) Bazgasht be khish: å vende tilbake til seg selv Tawhid-samfunnet: islam som klasseløs utopi Shia-tradisjoner snudd på hodet: - Husayns martyrium som kall til opprør - Entezar: handle, ikke vente og lide Krass kritikk av geistligheten: inn for ”islamsk reformasjon”

17 Velayet-e faqih Ruhollah Khomeini (1902-1989) Khomeinis nye teori: Den fremste rettslærde skal styre staten

18 Revolusjonen som allianse Under Khomeinis ledelse: Konservative jordeiere, bazarkjøpmenn og geistlige Radikale studenter og utdanningselite inspirert av Shariati

19 Revolusjonen i 1979 Slagordene: ESTEGHLAL UAVHENGIGHET AZADI FRIHET JOMHURI-YE ESLAMI ISLAMSK REPUBLIKK

20 Konservative og reformister i den islamske republikken

21 Shariati-tilhengere mot konservative geistlige Distinkt radikal tendens på 80- tallet: for sosiale reformer og statlig styrt økonomi I stadig konflikt med konservative geistlige i Vokterrådet Presset ut av posisjoner etter Khomeinis død Mir-Hosein Musavi Statsminister 1981-1989

22 90-tallet: reformismen vokser fram Abdolkarim Soroush og kritikken av den totalitære islamismen Samlende skikkelse: Mohammad Khatami president 1997-2005

23 Hvorfor lyktes ikke Khatami? Konservativ motstand og overmakt Reformismens svakhet som ”insider”bevegelse Khatamis person?

24 Politiske tendenser Ultra-høyre:Ansar-e Hezbollah Konservative:Abadgaran (Utviklerne) Jame’e-ye Ruhaniat-e Mobarez (Samfunnet av kjempende geistlige) Hezb-e Mo’talefe-ye Eslami (Islamske koalisjonsparti)

25 Politiske tendenser Reformister:Kargozaran-e Sazandegi (Gjenoppbyggerne) Majma’-e Ruhaniun-e Mobarez (Samlingen av kjempende geistlige) Hezb-e Etemad-e Melli (Partiet for nasjonal tillit) Jabhe-ye Mosharekat (Deltakingsfronten)

26 Reformistene og framtida Dominerende tendens innen utdannet middelklasse: uttrykker deres verdensoppfatning Vokser fram som en hovedtendens blant private entreprenører Beveger seg raskt mot markedorientert økonomisk politikk Gjenvunnet allianse med Rafsanjani Delvis comeback i valgene i 2006 Viktigste svakhet: mangel på organisasjon og støttebasis utenfor middelklassen (unntak: Khatamis person)

27 Mot sekularisering?

28 Styre ved Guds utvalgte 2006: Ali Meshkini Leder av Ekspertforsamlingen: ”Den øverste lederen er utpekt av Gud” Abolqasem Khaz’ali Tidligere medlem av Vokterrådet: ”Styret er ikke avledet av folket. I islam kommer regjeringens legitimitet fra Gud.”

29 Paragraf 56 i Irans grunnlov ”Gud har gjort mennesket til hersker over sin egen samfunnsmessige skjebne. Ingen kan stjele fra det denne gudegitte retten”

30 Demystifisering av religionen Sayyed Hashem Aghajari (1957-) veteran fra Irak-krigen ”Trenger ingen mellommenn mellom den troende og Gud” Ayatollaher og ”chichioleslamer”: åndelig stige blir til lønnsstige Vil ha en rasjonell fortolkning av islam ”Imamene var vanlige mennesker” Direkte angrep på de lærdes religiøse maktbase

31 Demystifisering av politisk makt Sa’id Hajjarian (1953-) tidligere toppleder i Etterretningsdepartementet Rasjonalisering av politikken: mot magi og utopisme Politikk som marked: det som teller er hva som virker Gud har delegert makt til folket ikke til de geistlige Islam er republikansk

32 Autoritetskjeder (Hajjarian) Teo-autokrater: Gud LederVR EksperterFolket Teo-aristokrater: Gud EksperterLeder VR Folket Teo-demokrater: GudFolket Eksperter LederVR

33 Fiqh mot velayet-e faqih Mohsen Kadivar (1959-) elev av Ayatollah Montazeri Angriper herskende dogmer innefra fiqh-tradisjonen Folket er myndig og trenger innen formynder Bort med alle privilegier for geistlige

34 Den islamske republikken mot Hollywood Mohammad-Hossein Saffar-Harandi Minister for kultur og islamsk rettledning ”Production of the film is an obvious insult to all Iranians and is considered a shame in Hollywood's record.... making a film to take revenge from Iranian people and challenge their glorious history and reputation.” ”300”


Laste ned ppt "Islamister ved makta: Iran. Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google