Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Repeterte målinger - analyse av oppsummeringsmål

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Repeterte målinger - analyse av oppsummeringsmål"— Utskrift av presentasjonen:

1 Repeterte målinger - analyse av oppsummeringsmål
Thore Egeland Epidemiologisk senter, RH Seksjon for medisinsk stat, UiO

2 Motivasjon. Innhold Altman, Matthews et al. BMJ, 300, 27 Jan 1990 Vi har noen forsøkspersoner. For hver person har vi flere (repeterte) målinger. Vi kan noen ganger forenkle analysen og også få frem de mest interessante trekkene ved dataene ved å basere oss på oppsummeringsmål.

3 Oppsummeringsmål Gjennomsnitt Areal under kurven Maksimalverdi
Tid til største høyde Tid til et visst nivå er nådd Tiden over et visst nivå .... s 427, 428, 429 i Altman

4 Analyse basert på maks

5 Anova HO: “Gruppene har lik maksimalverdi”

6 Hvor mange og hvilke mål?
Ideelt sett ett. Problematisk med mange. Dalton et al. brukte 3: 1. tiden til maks 2. maksimal økning fra tid 0 3. AUC (Areal Under Kurven) Valget av mål klinisk, biologisk begrunnet

7 Regresjon pigs.sav (neste side) Ett oppsummeringsmål GAIN=WEEK7-WEEK1

8

9

10 Modell Vi ønsker en modell som undersøker om endelig vekt er forskjellig i de to gruppene. Dersom en slik forskjell kan skyldes ulik utgangsvekt, må den kontrolleres for WEEK7=B0+B1*WEEK1+B2*GRUPPE der gruppe er 0 eller 1.

11 Regresjon i SPPS Analyze>Regression>Linear Dependent: WEEK7 Independent: WEEK1, GROUP

12 P-verdien for gruppe-effekt (0.366) høyere enn for
den parvise testen (0.220).

13 Problematisk model GAIN=WEEK7-WEEK1 Forslag GAIN=B0+B1*WEEK1+B2*GRUPPE
Dette er et dårlig alternativ fordi WEEK1 forekommer på begge sider av likehetstegnet og dermed introduserer avhengighet.

14 Oppsummering Analyse basert på oppsummeringsmål er noen ganger tilstrekkelig og ofte et viktig supplement. Å tenke gjennom mulige oppsummeringsmål kan ha en egenverdi.


Laste ned ppt "Repeterte målinger - analyse av oppsummeringsmål"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google