Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og."— Utskrift av presentasjonen:

1 Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og sånn

2 Klassedefinisjon public class Bil{ Her skriver man klassedefinisjonen }  Alle klassenavn skrives med stor bokstav!

3 Teknisk informasjon  En klasse lagres i en fil. Filen må hete det samme som klassen. Dvs: Hvis klassen heter Bil må filen hete Bil.java

4 Synlighets modifikatorer  Public – Klassen er tilgjengelig for alle program  Private – Klassen er bare tilgjengelig fra seg selv. Eller fra klassen den ligger inni: public class Bil{ private class Girkasse{ } }

5 { }  Starter/slutter kodeområder. Dvs starter slutter:  Klasser  Metoder  Løkker

6 Variabel deklarasjon Bil minBil = new Bil(); Klasse variabelnavn = new Klassenskonstruktor;  Variabelnavn begynner med liten bokstav. Hvis navnet består av flere ord har skrives alle senere ord med stor bokstav.

7 Variabletyper ferdigdefinerte variabeltyper:  int – heltall lite  long – heltall stort  float – desimaltall lite  double – desimaltall stort  char – bokstav  boolean – boolsk verdi true/false

8 String klassen  Ferdiglaget verktøy for bruk med ord og setninger  Måter å lage en ny String på:  new String(”Dette er en string”);  = ”Dette er også en string”;  Hvis du trenger å henge sammen to Stringer:  String sammensattString = ”Første del”+”og andre del av stringen”;

9 API  ex.html ex.html  Oversikt over alle pakkene og klassene i java.  Frivillig oppgave: Finn klassen String

10 Finn 5 feil: public Class Bil{ public String bilmerke = ”ford; private int motorVolum = 1.2; private int antallHjul = 4 private string farge = ”rød”; }

11 Metodedeklarasjoner  public void kjor(){ Her skriver du koden }  public boolean gir(int nyttGir){ Her skriver du koden }  synlighetsmodifikator returtype metodenavn(argumenter){ Her skriver du kode }

12 Metodenavn  Metodenavn skal begynne med liten bokstav. Hvis navnet er satt sammen av flere ord, så skrives senere ord med stor bokstav: detteErEtLangtMetodenavn()

13 Returtype  Alle metoder returner en returtype eks:  public int leggTilEn(int tall){ int innTall = tall; innTall = innTall +1; eller innTall++; return innTall; }  public int nyttTall = leggTilEn(2);

14  Hvis metoden din ikke skal returnere en type skriver du void der returtypen skulle stått

15 Argumenter  Informasjon som metoden trenger  En metode kan ha ingen, ett eller flere argumenter  En klasse kan ha flere metoder som heter det samme, med forskjellig antall argumenter:  Person(String navn)  Person(String navn, int hoyde)  Person(String navn, int hoyde, String haarfarge)

16 Finn 6 feil: public leggTilEn(int tall){ tall++; retur tall; } public void ingenting(per){ return 2 } void endaEnMetode(String gammeltNavn,){ String etNyttNavn = gammeltNavn; }

17 Første ordentlige klasse:

18 public class Person{ private String navn; private int hoyde; private String haarFarge; public Person(String nyttNavn){ navn = nyttNavn; } public Person(String nyttNavn, int nyHoyde){ navn = nyttNavn; hoyde = nyHoyde; }

19 En klasse til:

20 public class Person{ private String navn; private int hoyde; private String haarFarge; public Person(String nyttNavn){ navn = nyttNavn; } public Person(String nyttNavn, int nyHoyde){ navn = nyttNavn; hoyde = nyHoyde; } fortsetter på neste slide…

21 public void skiftHaarfarge(String nyHaarFarge){ haarFarge = nyHaarFarge; } public String hentNavn(){ return navn; } public int hentHoyde(){ return hoyde; } public void settHoyde(int nyHoyde){ hoyde = nyHoyde; }

22 Spørsmål 1  Hva kan slags ting kan man plassere inni en java klasse?  Hva er et argument?  Hva er en returtype?  Når bruker man return  Skal metodenavn skrives med stor eller liten bokstav?

23 Spesielle tegn  () brukes bak alle metoder. Hvis metoden har argumenter skrives disse inni parantesene: gir(1)  ; Alle linjer avsluttes med dette tegnet: System.out.println(”Skriver ut dette”);  {} brukes til å avgrense løkker, metoder og klasser  ++ / -- brukes til å legge til / trekke fra en av en variabel: per++; er det samme som per = per +1;  // Brukes til å skrive kommentarer

24 Løkker  if  while

25 Logiske tester  Må være en sammenligning som enten er sann eller usann eks:  2>3 -> usann  2<3  Sammenligning for likehet: == TO likhetstegn  Sammenligning av Stringer: Sjekke om har lagret navnet Lise. String per = ”Per”; per.equals(”Lise”); //Her kommer det ut true/false

26 If if(test){ Koden her kjøres bare hvis testen er sann/true } if(test){ koden kjøres hvis testen er sann/true } else{ koden kjøres hvis testen ikke er sann }

27 Et lite eksempelprogram1:

28 private alder = 12; if(alder>18){ System.out.println(”Velkommen inn”); } else{ System.out.println(”Du er ikke gammel nok”); }

29 while while(test){ Denne koden kjøres så lenge testen er sann. }

30 Et lite eksempelprogram2: int teller = 0; while(teller<10){ teller++; }

31 Spørsmål 2:  Hva er forskjellen på en if og while løkke?  Finn på et eksempel på når man kan bruke if  Finn på et eksempel på når man kan bruke while


Laste ned ppt "Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google