Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kontroll av publikumsdeltakelse og presseetiske utfordringer Karoline A. Ihlebæk Forelesning 23.mars, 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kontroll av publikumsdeltakelse og presseetiske utfordringer Karoline A. Ihlebæk Forelesning 23.mars, 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kontroll av publikumsdeltakelse og presseetiske utfordringer Karoline A. Ihlebæk Forelesning 23.mars, 2009

2 Publikumsdeltakelse En polarisert debatt... Mulighet: PD står for positivt potensial Mulighet: PD står for positivt potensial Publikum som ekspert Publikum som ekspert Generering av kumulativ kunnskap Generering av kumulativ kunnskap Øker journalistisk kvalitet Øker journalistisk kvalitet Styrker den offentlige samtale Styrker den offentlige samtale Nyhetsproduksjon som samarbeid Nyhetsproduksjon som samarbeid Alternativ til mediemogulenes markedsstyrte makt Alternativ til mediemogulenes markedsstyrte makt Styrker demokratiet Styrker demokratiet Trussel: PD står for forfall og søppel Trussel: PD står for forfall og søppel Publikum som amatør Publikum som amatør Kunnskap gjennom ekspertise Kunnskap gjennom ekspertise Svekker journalistisk kvalitet Svekker journalistisk kvalitet Ødelegger den offentlige samtale Ødelegger den offentlige samtale Nyhetsproduksjon av profesjonelle Nyhetsproduksjon av profesjonelle Dreper tradisjonell kulturindustri Dreper tradisjonell kulturindustri Svekker demokratiet Svekker demokratiet

3 Syv grunner 1. 1. Bygge publikumslojalitet 2. 2. Nye inntjeningsmuligheter 3. 3. Eksperimentering og innovasjon 4. 4. Merkevarebygging 5. 5. Døgndrift 6. 6. Umiddelbar respons 7. 7. Demokratisering (Maasø, Sundet og Syvertsen, 2007)

4 Tre dilemmaer Økonomi: Inntjening og lojalitet versus ”pengemas”, utnyttelse og anklager om juks. Økonomi: Inntjening og lojalitet versus ”pengemas”, utnyttelse og anklager om juks. Kvalitet: Innholdsmessige fordeler versus dårlig kvalitet. Kvalitet: Innholdsmessige fordeler versus dårlig kvalitet. Kontroll: behov for kontroll versus ytringsfrihet og bred Kontroll: behov for kontroll versus ytringsfrihet og breddeltakelse.

5 Medienes økonomi Press for å generere overskudd. Press for å generere overskudd. Økt konkurranse. Økt konkurranse. Nye utfordringer og finansieringsmodeller. Nye utfordringer og finansieringsmodeller. Nytt satsningsområde: publikumsdeltakelse og interaktivitet. Nytt satsningsområde: publikumsdeltakelse og interaktivitet. Skaper også mye gratis reklame og spin-of produkter. Skaper også mye gratis reklame og spin-of produkter.

6 Økonomi: inntjening ”Satsning på publikumsdeltakelse er essensielt i alt du gjør, fordi det handler om inntekter. Uansett om det kommer på tv-skjermen, på Internett, på mobil-tv eller via MMS- eller SMS eller tradisjonelle avstemninger, vil publikumsdeltakelse alltid være et kjempeviktig moment for oss som driver med kommersiell tv. Det er der inntektene ligger, rett og slett.” (Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge) ”Satsning på publikumsdeltakelse er essensielt i alt du gjør, fordi det handler om inntekter. Uansett om det kommer på tv-skjermen, på Internett, på mobil-tv eller via MMS- eller SMS eller tradisjonelle avstemninger, vil publikumsdeltakelse alltid være et kjempeviktig moment for oss som driver med kommersiell tv. Det er der inntektene ligger, rett og slett.” (Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge)

7 Økonomi: lojalitet ”Nytten ligger i at interaktivitet skaper lojalitet. Vi tror at lytterne våre setter pris på å delta i programmer på ulike måter og gjennom det gir kanalen våre lojalitet og bruker Kanal 24 aktivt.” ”Nytten ligger i at interaktivitet skaper lojalitet. Vi tror at lytterne våre setter pris på å delta i programmer på ulike måter og gjennom det gir kanalen våre lojalitet og bruker Kanal 24 aktivt.” (Sebastian Løberg, programdirektør i Kanal 24 ) (Sebastian Løberg, programdirektør i Kanal 24 )

8 Økonomi: prismas ”En åpenbar  negativ konsekvens  som har bekymret meg litt og som sikkert bare blir verre, er at publikumsaktiviteter for en del mennesker nok kan oppfattets som et pengemas. Noen vil oppfatte det som hyggelig å kunne delta i programmene, mens noen nok vil tenke at ”skal de tjene penger igjen nå da”. Hvis man har mange slike aktiviteter på alt man gjør hele tiden vil det som for noen høres ut som en hyggelig invitasjon for andre være en slags dørselger som vil ha penger. Det er en bekymring synes jeg.” (Rune Hafskjær, format- og utvikingssjef i P4) ”En åpenbar  negativ konsekvens  som har bekymret meg litt og som sikkert bare blir verre, er at publikumsaktiviteter for en del mennesker nok kan oppfattets som et pengemas. Noen vil oppfatte det som hyggelig å kunne delta i programmene, mens noen nok vil tenke at ”skal de tjene penger igjen nå da”. Hvis man har mange slike aktiviteter på alt man gjør hele tiden vil det som for noen høres ut som en hyggelig invitasjon for andre være en slags dørselger som vil ha penger. Det er en bekymring synes jeg.” (Rune Hafskjær, format- og utvikingssjef i P4)

9 Økonomi: prisnivå og misbruk ”Du skal være varsom på hvordan du priser disse tjenestene. Å lage interaktivitet rettet mot barn er vi ytterst forsiktige med, i alle fall i forhold til å ta penger for det. Noe av dette er jo regulert via Lotterilovgivningen, men samtidig skal du ha litt etikk på hva du skal ta betalt for og ikke.” (Trygve Rønningen, programdirektør i P4 ) ”Du skal være varsom på hvordan du priser disse tjenestene. Å lage interaktivitet rettet mot barn er vi ytterst forsiktige med, i alle fall i forhold til å ta penger for det. Noe av dette er jo regulert via Lotterilovgivningen, men samtidig skal du ha litt etikk på hva du skal ta betalt for og ikke.” (Trygve Rønningen, programdirektør i P4 )

10 Økonomi: utnyttelse ”Noen misforstår nok og tror de får større meddbestemmelsesrett enn det de kanskje får, og føler de blir utnyttet i form av at de skal betale en høy pris på telefonregninga for noe som egentlig ikke betyr så mye.” (Hans Peter Hognestad, programdirektør i TV3 ) ”Noen misforstår nok og tror de får større meddbestemmelsesrett enn det de kanskje får, og føler de blir utnyttet i form av at de skal betale en høy pris på telefonregninga for noe som egentlig ikke betyr så mye.” (Hans Peter Hognestad, programdirektør i TV3 )

11 Offentlig debatt ”Vi håper at TV-selskapene omsider tar problemene med SMS- konkurransene på alvor. Det er overraskende hvor langt inne dette sitter. Man må nesten kunne stille spørsmålet om hvordan TV- selskapene egentlig praktiserer sitt redaktøransvar i en tid da de skal drive med alle slags medietilbud” ”Vi håper at TV-selskapene omsider tar problemene med SMS- konkurransene på alvor. Det er overraskende hvor langt inne dette sitter. Man må nesten kunne stille spørsmålet om hvordan TV- selskapene egentlig praktiserer sitt redaktøransvar i en tid da de skal drive med alle slags medietilbud” (Rune Timberlid, Lotteritilsynet i E24, 6.6.2007) ”Vi tror mange bruker mer penger enn b 慧 e de og foreldrene egentlig vil” (Bente Øverli, Forbrukerrådet, VG, 11.03.2009) ”Vi tror mange bruker mer penger enn b 慧 e de og foreldrene egentlig vil” (Bente Øverli, Forbrukerrådet, VG, 11.03.2009) Reguleres av Markedsføringsloven, Kringkastingsloven, Lotteriloven og CPA-agreement Reguleres av Markedsføringsloven, Kringkastingsloven, Lotteriloven og CPA-agreement

12 Andre eksempler Skal vi danse, TV2 Skal vi danse, TV2 Holdt avstemning selv om ingen gikk ut Holdt avstemning selv om ingen gikk ut ”Vi ønsket en løsning som var så rettferdig som mulig, uten å miste spenningsmomentet i sendingen. For at ikke seerne skulle føle seg lurt, var vi ekstra vare på hvordan vi formulerte oss - og at det kom tydelig frem at alle stemmene gikk videre til neste program” (Guri Solberg, intervju, 12.11.2008) Galt eller riktig? Galt eller riktig?

13 Økonomisk dilemma Nye inntektsmuligheter og lojalitetsforhold Nye inntektsmuligheter og lojalitetsforhold Utfordringer knyttet til prisnivå, ”prismas” og negativ omtale Utfordringer knyttet til prisnivå, ”prismas” og negativ omtale Kan vende brukere vekk fra tjenesten Kan vende brukere vekk fra tjenesten Mediepolitiske restriksjoner Mediepolitiske restriksjoner Ønske om profitt kan gå utover lojalitet Ønske om profitt kan gå utover lojalitet Må finne balansen mellom profitt og varsomhet overfor sårbare grupper Må finne balansen mellom profitt og varsomhet overfor sårbare grupper

14 Kvalitet: får vite hva folk vil ha ”Nytteverdien er jo også at man ser hva som fenger. Det koster jo for eksempel ingenting å chatte på en nettside, og da kan man bruke det som en løpende kritikk av et programkonsept. Man får jo en viss følelse med hva seerne vil og synes om programmet.” (Hans Peter Hognestad, programdirektør i TV3) ”Nytteverdien er jo også at man ser hva som fenger. Det koster jo for eksempel ingenting å chatte på en nettside, og da kan man bruke det som en løpende kritikk av et programkonsept. Man får jo en viss følelse med hva seerne vil og synes om programmet.” (Hans Peter Hognestad, programdirektør i TV3)

15 Kvalitet: bedrer journalistikken ”Når en journalist, en meget dyktig journalist, skriver en artikkel, vil det uansett alltid tematisk være femti, tusen, kanskje femti tusen mennesker, som vet mer om temaet enn denne journalisten. Fordi journalister er generalister, selv de spesialiserte er ikke fagfolk på høyeste nivå, så vil det alltid finnes mye mer kunnskap enn det en journalist kan sanke inn på en dag eller måned. Og det er jo nettopp det å få tatt med den ressursen og å få bruke den i et frivillig samarbeid med publikum, som gir de aller største forhåpningene.” (Helge Øgrim, redaksjonssjef i dagbladet.no) ”Når en journalist, en meget dyktig journalist, skriver en artikkel, vil det uansett alltid tematisk være femti, tusen, kanskje femti tusen mennesker, som vet mer om temaet enn denne journalisten. Fordi journalister er generalister, selv de spesialiserte er ikke fagfolk på høyeste nivå, så vil det alltid finnes mye mer kunnskap enn det en journalist kan sanke inn på en dag eller måned. Og det er jo nettopp det å få tatt med den ressursen og å få bruke den i et frivillig samarbeid med publikum, som gir de aller største forhåpningene.” (Helge Øgrim, redaksjonssjef i dagbladet.no)

16 Kvalitet: gratis innhold ”En kvalifisert debatt mellom våre lesere, og mellom våre lesere og våre intervjuobjekter, kan i seg selv være verdifullt redaksjonelt stoff, som vi kan ønske å bringe ut til leserne.” ”En kvalifisert debatt mellom våre lesere, og mellom våre lesere og våre intervjuobjekter, kan i seg selv være verdifullt redaksjonelt stoff, som vi kan ønske å bringe ut til leserne.” (Klaus Børringbo, redaksjonssjef i aftenposten.no)

17 Kvalitet: deltakelse ”gjør” programmet ”Publikumssuksesser som Idol der hele fenomenet er basert på deltakelse, gjør programmet bra.” ”Publikumssuksesser som Idol der hele fenomenet er basert på deltakelse, gjør programmet bra.” (Gunnar Stavrum, sjefsredaktør og administrerende direktør i TV 2 Nettavisen og TV 2 Interaktiv)

18 Kvalitet: søppel og støy ”Det er negativt i den forstand at det nødvendigvis fører med seg mye støy, mye som er tøvete.” (Torry Pedersen, ansvarlig direktør i VG Multimedia) ”Det er negativt i den forstand at det nødvendigvis fører med seg mye støy, mye som er tøvete.” (Torry Pedersen, ansvarlig direktør i VG Multimedia) ”Når man åpner portene på vidt gap for publikum, får man en uoversiktlig blanding av nyttige og mindre nyttige innspill. Man risikerer å få falske opplysninger og påstander som blir kastet inn av ikke-ideelle grunner.” (Helge Øgrim, redaksjonsjef i dagbladet.no) ”Når man åpner portene på vidt gap for publikum, får man en uoversiktlig blanding av nyttige og mindre nyttige innspill. Man risikerer å få falske opplysninger og påstander som blir kastet inn av ikke-ideelle grunner.” (Helge Øgrim, redaksjonsjef i dagbladet.no)

19 Problemområder: Rasisme og personvern ”Det var et sånt slags vepsebol som ble slått hull på, ikke sant. Og det flommet over av mange engasjerte og indignerte innlegg som var veldig innvandringskritiske og noen var muslimfiendtlige. Det var veldig, veldig vanskelig i begynnelsen [...] Får vi en haug med hetsende innlegg mot muslimer i Norge, så er det klart at vi har et problem.” ”Det var et sånt slags vepsebol som ble slått hull på, ikke sant. Og det flommet over av mange engasjerte og indignerte innlegg som var veldig innvandringskritiske og noen var muslimfiendtlige. Det var veldig, veldig vanskelig i begynnelsen [...] Får vi en haug med hetsende innlegg mot muslimer i Norge, så er det klart at vi har et problem.” (Mina Hauge Nærland, journalist i dagbladet.no)

20 Offentlige debatter

21 Debatt på Litteraturhuset

22 Litteraturhuset...

23 Hva slags nivå skal forventes? ”Jeg mener vi må tåle en tøff tone i de debattene, at de er annerledes. Kanskje likner de mer på samtaler i kantina eller hverdagspraten som folk har. De har ikke en sånn dannet form, men det ser jeg bare på som positivt egentlig.” (Mina Hauge Nærland, journalist i dagbladet.no)

24 Medienes feil? ”Det er interessant at det er en av Norges største tabloidaviser som tar opp denne debatten. For er det noen som er årsak til oppblomstringen av smårasistiske holdninger, så må det jo være mediekonsernene. Den tabloide pressens ureflekterte og unyanserte formidling av sensasjonsnyheter, herunder ofte nyheter hvis hovedpersoner er av utenlandsk opprinnelse, bidrar til stadig mer negative holdninger til det som ikke lengre kan kalles minoriteter, men utgrupper. ” ”Det er interessant at det er en av Norges største tabloidaviser som tar opp denne debatten. For er det noen som er årsak til oppblomstringen av smårasistiske holdninger, så må det jo være mediekonsernene. Den tabloide pressens ureflekterte og unyanserte formidling av sensasjonsnyheter, herunder ofte nyheter hvis hovedpersoner er av utenlandsk opprinnelse, bidrar til stadig mer negative holdninger til det som ikke lengre kan kalles minoriteter, men utgrupper. ” (”Mulleh”, nettdebattant, dagbladet.no)

25 Dårlig journalistikk? ”Du får ikke gode debatter på søplejournalistikk. Det er en del forskjellig som publiseres hos oss og ikke alt er like bra. Vi kan ikke forvente at når vi er en sånn knallhard tabloid avis, så skal alle debattene bli geniale når vi lager tåpelig kjendisjournalistikk over en lav sko. Det blir ikke bedre enn det vi gjør det til.” (Mina Hauge Nærland, journalist i dagbladet.no) ”Du får ikke gode debatter på søplejournalistikk. Det er en del forskjellig som publiseres hos oss og ikke alt er like bra. Vi kan ikke forvente at når vi er en sånn knallhard tabloid avis, så skal alle debattene bli geniale når vi lager tåpelig kjendisjournalistikk over en lav sko. Det blir ikke bedre enn det vi gjør det til.” (Mina Hauge Nærland, journalist i dagbladet.no)

26 Kvalitetsdilemma Redaksjonelle gevinster: nærhet til publikum, gratis innhold, bedre journalistikk. Redaksjonelle gevinster: nærhet til publikum, gratis innhold, bedre journalistikk. Forskning viser at kritikken er unyansert (Skogerbø og Winsvold, 2008) Forskning viser at kritikken er unyansert (Skogerbø og Winsvold, 2008) Problem: dårlig kvalitet og/eller dårlig omdømme. Problem: dårlig kvalitet og/eller dårlig omdømme. Mediebedrifter kan miste troverdighet og deltakelsen reell påvirkningskraft. Mediebedrifter kan miste troverdighet og deltakelsen reell påvirkningskraft. Stikkord: kontroll og styring. Stikkord: kontroll og styring.

27 Kontroll:Demokratiserende potensial ”Vi mener det ligger en demokratisering – og det er et gode – i at folk får ytre seg og får delta.” (Espen Egil Hansen, redaksjonssjef i VG Multimedia) ”Vi mener det ligger en demokratisering – og det er et gode – i at folk får ytre seg og får delta.” (Espen Egil Hansen, redaksjonssjef i VG Multimedia) ”Heller enn at noen få aktører […] skaper mediebildet eller mediehverdagen, tror jeg det vil verdiøke hele mediebildet dersom vi får flere aktører inn på banen – og da gjerne også privatpersoner – til å fortelle hva som skjer og gi andre vinklinger.” ”Heller enn at noen få aktører […] skaper mediebildet eller mediehverdagen, tror jeg det vil verdiøke hele mediebildet dersom vi får flere aktører inn på banen – og da gjerne også privatpersoner – til å fortelle hva som skjer og gi andre vinklinger.” (Bjarne André Myklebust, teknologisjef i NRK Utvikling )

28 Kontroll: sortering Innenfor nyhetsproduksjon så er det å finne de riktige stemmene og sørge for at de gode tingene kommer fram, at de ikke blir ”biased” på noen måte. Det er en utfordring å få til at det ikke forfaller til en søppelhaug av meninger. Det er den ene hovedutfordringen. Den andre er knyttet til at det er en virtuell møteplass, og at vi må regulere atferden og de tingene som foregår […] som overgrep. Alle de problemstillingene jobber vi aktivt med å finne løsninger på (). Innenfor nyhetsproduksjon så er det å finne de riktige stemmene og sørge for at de gode tingene kommer fram, at de ikke blir ”biased” på noen måte. Det er en utfordring å få til at det ikke forfaller til en søppelhaug av meninger. Det er den ene hovedutfordringen. Den andre er knyttet til at det er en virtuell møteplass, og at vi må regulere atferden og de tingene som foregår […] som overgrep. Alle de problemstillingene jobber vi aktivt med å finne løsninger på (Rune Røsten, ansvarlig redaktør i dagbladet.no).

29 Kontroll: Hvor skal grensen gå? ”Jeg mener en av utfordringene er å kunne leve med at vi gir rom for folk til å uttrykke meninger og holdninger, samtidig som vi har redaksjonell kontroll. Det ser jeg på som en utfordring for oss.” (Are Nundal, avdelingsleder i NRK nettkringkaster ) ”Jeg mener en av utfordringene er å kunne leve med at vi gir rom for folk til å uttrykke meninger og holdninger, samtidig som vi har redaksjonell kontroll. Det ser jeg på som en utfordring for oss.” (Are Nundal, avdelingsleder i NRK nettkringkaster )

30 Kontroll: Redaktøransvar ”Den negative konsekvensen er jo at vi hele tiden balanserer på kniveggen, både når det gjelder moralske og etiske verdier og regelverket. Jeg tror at den løypa vi skal gå opp der må vi være veldig bevisste i og med at vi har et redaktøransvar for hva vi sender ut, uansett hvilken plattform. Vi følger jo i dag Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Men der har vi en utfordring tror jeg. Jo mer det sprer seg, jo vanskeligere blir det å kontrollere.” (Portalsjef Peder O. Krogh i TVNorge)

31 Offentlig debatt: Manglende kontroll?

32 Under kontroll?

33 Mediepolitikk og presseetikk

34 Presseetiske ansvar Vær Varsomplakaten: Vær Varsomplakaten: 2.1. Den ansvarlige redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold. 2.1. Den ansvarlige redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold. 4.17. Dersom redaksjonen velger ikke å forhåndsredigere digitale meningsutvekslinger, må dette bekjentgjøres på en tydelig måte for de som har adgang til disse. Redaksjonen har et selvstendig ansvar for så snart som mulig å fjerne innlegg som bryter med god presseskikk. 4.17. Dersom redaksjonen velger ikke å forhåndsredigere digitale meningsutvekslinger, må dette bekjentgjøres på en tydelig måte for de som har adgang til disse. Redaksjonen har et selvstendig ansvar for så snart som mulig å fjerne innlegg som bryter med god presseskikk. Redaktørplakaten: Redaktørplakaten: Gjennom sitt medium skal redaktøren fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling. Gjennom sitt medium skal redaktøren fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling.

35 Forhånd vs etterhåndskontroll Forslag til revidert VVP, 4.17, 2005: Forslag til revidert VVP, 4.17, 2005: ”Digitale meningsutvekslinger er underlagt samme redaktøransvar som annen debatt. Som hovedregel skal innlegg underlegges redaksjonell vurdering før publisering, der hvor dette er teknisk mulig. Digitale debatter må overvåkes fortløpende, og krenkende innhold fjernes og sperres så raskt som mulig.” (Revisjonskomiteen, 2005) ”Digitale meningsutvekslinger er underlagt samme redaktøransvar som annen debatt. Som hovedregel skal innlegg underlegges redaksjonell vurdering før publisering, der hvor dette er teknisk mulig. Digitale debatter må overvåkes fortløpende, og krenkende innhold fjernes og sperres så raskt som mulig.” (Revisjonskomiteen, 2005)

36 Ytringsfrihetskommisjonen Når skal en ytring vurderes opp mot ytringsfriheten, før eller etter? Når skal en ytring vurderes opp mot ytringsfriheten, før eller etter? Forhåndskontroll: historisk sett brukt til å undertrykke kontroversielle meninger Forhåndskontroll: historisk sett brukt til å undertrykke kontroversielle meninger Bryter med prinsippet ”frihet under ansvar” Bryter med prinsippet ”frihet under ansvar” Skjult verdigrunnlag Skjult verdigrunnlag Uheldig form for sanksjon mot ytringer Uheldig form for sanksjon mot ytringer

37 Den vanskelige anonymiteten ”Jeg tror at løsningen på det ikke er forhåndsredigering, men det at folk identifiserer seg. For med en gang du identifisere deg så er det grenser for hva du på en måte, hvor mye du skal lire av deg.” (Unn Conradi Andersen, tidligere prosjektleder for Dagbladet.no/debatt) "Hvis du har bygd opp en identitet med eierskap til forskjellige meninger på nett (gjennom å ha vært innlogget med nick eller fullt navn i meningsutvekslingen), vil du verne mye mer om denne identiteten enn om du skrev helt anonyme innlegg.” (Magnus Hoem Hagen, prosjektleder BLINK)

38 Ulike kontrolltiltak Begrenset ”åpningstid” Begrenset ”åpningstid” Selektiv utvelgelse av temaer Selektiv utvelgelse av temaer Ulik grad av identifisering av brukere Ulik grad av identifisering av brukere E-post verifisering E-post verifisering Tekniske løsninger og poengsystemer Tekniske løsninger og poengsystemer Moderatorer: Moderatorer: brukere brukere journalister journalister moderator som yrke moderator som yrke

39 Kontrolldilemma Demokratisk deltakelse versus redaktøransvar Demokratisk deltakelse versus redaktøransvar Ulike kontrolltiltak kan iverksettes Ulike kontrolltiltak kan iverksettes Hvem har ansvaret? Hvem har ansvaret?

40 Må finne balansen Tre dilemmaer: økonomi, kvalitet og kontroll Tre dilemmaer: økonomi, kvalitet og kontroll Skaper presseetisk debatt Skaper presseetisk debatt Utfordringer med legitimitet og omdømme Utfordringer med legitimitet og omdømme Medieledere uansett positive til publikumsdeltakelse Medieledere uansett positive til publikumsdeltakelse


Laste ned ppt "Kontroll av publikumsdeltakelse og presseetiske utfordringer Karoline A. Ihlebæk Forelesning 23.mars, 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google