Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon 4424 Kriminaljournalistikk og presseetikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon 4424 Kriminaljournalistikk og presseetikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon 4424 Kriminaljournalistikk og presseetikk

2 Plan for forelesningen Tabloidjournalistikkens nyhetskriterier Kriminalstoffet som melodrama Mafiafilmen og innvandrerkriminalitet

3 Kriminalstoff - en tabloid genre? Tradisjonelle nyhetsverdier versus tabloide nyhetsverdier. Sensasjoner, personfokusering og spekulasjoner. Bruk av anonyme kilder og rekonstruksjon. VG har størst andel krimstoff, og markerte seg med ’blålysjournalistikk’. Kriminaljournalistikk likevel ikke per definisjon tabloid, men inneholder ulike underkategorier

4 Melodrama Et melodrama kjennetegnes ved å ha et tydelig rollegalleri, å involvere sterke følelser, og gjerne familiekonflikter. Enkelte krim-saker har ingredienser som til å overgår fiksjonen, og blir brukt som råstoff av f. eks. kriminalforfattere. Populærkulturen er besatt av (volds)kriminalitet, og inkorporerer det ’forbudte’ i narrative strategier.

5 Orderud-saken ( )

6 NOKAS-saken

7 Moralisme Krim-stoffet - et melodramatisk univers preget av moralisme. Mediene skaper sosiale konstruksjoner og oppfatninger om verden. Populistisk inndeling i ’oss’ versus ’dem’ forsterker eksisterende stereotypier.

8 Baudrillard’s begrep ’hyperheal’ henviser til et opphevet skille mellom fiksjonen og virkeligheten: ”The distinction between what the media shows and the reality it represents, is collapsed, or impoded into a one-dimensional universe which is image-saturnated” (Richard Osborne 1995). Summegruppe: Oppgave

9 Sopranos

10 Mafiafiksjonen The Godfather (Puzo) - startet samspillet mellom virkelig krim og media krim: Intertekstualiteten førte til at Frank Sinatra truet Buzo med søksmål og at mafiaen gratulerte forfatteren. Mafiafiksjonen er fortellinger om ”immigrant gangsters” som strever med å finne sin identitet: ”A generic paradigm og the modern fable of creating a new self and a new place in society” (Nochimson 2007:8).

11 Rashool-familien - Norges mafia? En familie-fortelling om kriminalitet: Rashool- brødrene dominerer B-gjengen (VG 28 juli 2007). Referanser til mafiafiksjonen: gjeng-bildet, familiesamholdet, luksusen og pengene, gangster- estetikken. Uthevet: ”At man hjelper sine foreldre er ikke hvitvasking. Det er pakistansk kultur og plikt” Rasool-broren (26).

12 Oppsummering Kriminaljournalistikk som melodrama Låner bildebruk og referanser fra fiksjonen Forsterker eksisterende stereotypier


Laste ned ppt "Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon 4424 Kriminaljournalistikk og presseetikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google