Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del robust kunnskap om bruk av IKT i utdanning Historisk perspektiv: –IKT har vært gjennom en ’hype’ –Får vi en motreaksjon nå hvor fokus blir rettet mot pugg og tester? –Sp.målet: Om vi skal gå tilbake eller om vi skal bygge videre på forskningsbasert kunnskap Skolesektoren fokuserer mot elevenes aktiviteter

2 Skole - innhold E-lærings innhold = ’rett i koppen’ –Banalt: Oppskrifter, veiledninger og manualer Hva slags læringsaktivitet skal dette innholdet inngå i (et viktig sp.mål) –Nærmeste utviklingssone (Vygotsky) –Elevene som kunnskapsprodusenter- øve seg på å hente inn innholdselementer og sette disse sammen (prosjektarbeid) –Konsentriske sirkler-egenprodusert innhold, lek og gjøringer (enaktive), begreper. Må overlappe ikke skilles ad Aschehoug innovasjonsprosjekt: samarbeid mellom BedriftsUniversitetet og InterMedia Hva skal læres? Kan skille mellom enkle og mer avanserte oppgaver Undervurderte betydningen av kontekst- trygghet i læringssituasjoner er viktig Suksesskriterier: Funke teknisk, eksplisitt pedagogisk design, oppdatert innhold og høy interaktivitetsgrad (eks: søkefunksjon)

3 Skole - teknologi Teknologi skal støtte læreprosesser –Fungere, støtte, være usynlig, teknologien skal være moden (tålmodighet nødvendig ved bruk av betaversjoner) Nytte av LCMS/LMS? –Må først løse en del basale ting: Hvordan skaffe maskiner –Oppdragsgiverne har vært for lite interessert i bruken av teknologi –’Management-systemer’ kommer sannsynligvis –Sideeffekter ved virtuelle møter? Viser til rapporten fra ’Senter for adferdsforskning’ om økende mobbing- utvikling av empati på nett? –Tror vi kan utvikle empati på nett hvis den nettbaserte omgivelsen støtter en slik aktivitet ’When we create technology- technology creates us’ (Sherry Turkle)

4 Skole - organisasjon Trenger en leder/ledere som evner å få ansatte til å forstå en visjon Organisasjon er det stedet man starter- pedagogisk grunnlag. Endre organisasjonen den basale endringen Hvor viktig er det å få med elever og lærere nedenfra? –Elever som regel motivert for å bruke data –Lærere brukte mer tid. Eks. Utg.punkt i egne interesser, sende bilder via mail el. Uheldig å skille for sterkt mellom distribuert og ’face to face’ for å forstå hvordan e-læring virker. Må forstå samspillet og ikke isolere delene Motiverende å se at teknologien angår meg.... Kombinasjon virtuell og samlokalisert Satsning på lærerutdanning


Laste ned ppt "Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google