Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

03.01.13 1 Kap. 13 – Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "03.01.13 1 Kap. 13 – Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kap. 13 – Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

2 Kai A. Olsen, Kulturelle begrensninger Juridiske begrensninger (som Copyright) Kritisk masse (når alle må skifte tekologi samtidig). Sosiale relasjoner Ny teknologi kan kreve endring i eksisterende maktstrukturer Kunnskap og erfaring. Ny teknologi kan gjøre gammel kunnskap avleggs. Konservatisme. Brukerne er ikke villig til å lære noe nytt. Trussel mot personvern (kap. 15).

3 Kai A. Olsen, © - Copyright Gir rettigheter til forfattere, kunstnere og andre for å beskytte deres kreative produkter. Fikk betydning etter trykkekunsten Statue of Anne (1710) første virkelige copyright- lov. I dag automatisk rettighet i de fleste land, ofte definert som forfatterens levetid + et antall år. I en ansettelsessituasjon vil arbeidsgiver ha copyright (men studenter og universitetsansatte beholder rettighetene selv) ”Fair use” gir muligheter til å sitere og bruke små deler av et arbeide uten tillatelse, eller å utgi andres arbeider f.eks. i blindeskrift. Creative Commons et en alternativ ide, der forfatteren selv setter betingelsene. Ideen er å gjøre flere arbeider tilgjengelig for folk flest. 1710: Whereas Printers, Booksellers, and other Persons, have of late frequently taken the Liberty of Printing... Books, and other Writings, without the Consent of the Authors... to their very great Detriment, and too often to the Ruin of them and their Families.

4 Kai A. Olsen, Juridiske begrensninger Ny teknologi kan gi nye muligheter, men dette kan bli hindret av de som eier rettigheter til data Eksempel: Nedlastning av musikk. Kan gjøres nesten uten utgifter. Kan åpne for abonnementsordninger som kan gi fri nedlastning De som eier rettighetene tror de kan tjene mer på å distribuere musikken via tradisjonelle kanaler Derfor har vi hatt den paradoksale situasjon at piratene i mange år har tilbudt de beste tjenestene Nå er endelig musikkbransjen tvunget til å etablere egne nedlastningstjenester

5 Kai A. Olsen, Forsøk på kontroll Mange land ønsker å ha kontroll med Internettet, som Kina, Pakistan, arabiske land, og noen land i ”østblokken”. En rekke av disse hadde et forslag i den internasjonale telekommunikasjons- foreningen (TCU) om restriksjoner. Store organisasjoner, forlag, film- og musikkdistributører ønsker å styrke patent- og copyright-rettigheter (SOPA).

6 Kai A. Olsen, Kamp for å bevare det ”frie” nettet TCU-vedtaket mistet sin betydning da mange land valgte å ikke støtte dette (etter sterk lobby- virksomhet på nett og av nettorganisasjoner). SOPA ble også stoppet, igjen av nettaktivister. Vi har fått nettbevegelser som ligner på tidligere miljøbevegelser. Sterk folkelig støtte, og som selvfølgelig bruker nett for å rekruttere og aktivisere. The new law was supposed to be about fighting online piracy. Who's going to be against that, right? Answer: Pretty much the whole Internet (CNN) The new law was supposed to be about fighting online piracy. Who's going to be against that, right? Answer: Pretty much the whole Internet (CNN)

7 Kai A. Olsen, Rettigheter skaper problemer Copyright kan skape problemer for de som vil etablere lovlig digitalt salg Ofte er det for komplisert å innhente tillatelse fra alle rettighetshaverne: Skuespillere Filmskaper Komponister/musikkrettighe ter Dette begrenser mulighetene for å tilby mange gamle filmer digitalt

8 Kai A. Olsen, Kritisk masse Eier av den første telefonen hadde ingen å ringe Om vi kopler oss til i dag er det et verdensomspennende nett e-post og SMS blir mest effektiv når alle vi kommuniserer med benytter dette MMS har fortsatt problemet at ikke alle har tjenesten Ny digitalradio kan få et problem med kritisk masse (bare 15 % av alle radioer som kjøpes i dag er digitale, nesten alle biler leveres bare med analog radio)

9 Kai A. Olsen, Felles prosjekt: Sosiale faktorer Mister vi noe når: e-post erstatter telefon videokonferanser (Skype og lignende) erstatter personlige møter vi kan jobbe på geografisk atskilte steder med nettkontakt når B2B løsninger erstatter personlig kontakt

10 Kai A. Olsen, Sosiale nett for næringslivet? Mange mener at næringslivet har mye å hente ved å møte kundene på sosiale nett, som Facebook og Twitter. Men det kan tenkes at disse har en form som ikke passer for bedrifter. McDonald's thought it would get a little of that social media love it had been hearing about in January when it created the #McDstories hashtag - - asking customers to share their favorite McDonald's memories. Then it found out what happens when you give the Internet open access to your advertising effort. McDonald's yanked the campaign after just two hours and countless food- horror stories about fingernails, insects and bouts of food poisoning. Oprah Winfrey had been gushing for weeks about how much she loved the new Microsoft Surface tablet, culminating in this tweet: "Gotta say love that SURFACE! Have bought 12 already for Christmas gifts." Unfortunately for her, those words were followed by... "via Twitter for iPad."

11 Kai A. Olsen, Case: Sensur Fra før til nå: Engang hadde vi sensurmøter der faglærer og sensor møttes fysisk for å komme fram til karakter. Så ble dette gjort på telefon for å spare reiseutgifter. Så forenklet vi med å bruke e-post I dag gir faglærer karakter alene Fordeler: Større effektivitet, reduserte utgifter Ulemper: Vi har mistet en viktig kontaktflate med andre undervisningsmiljøer.

12 Kai A. Olsen, Maktstrukturer Hva skjer med eksisterende maktstrukturer når vi går fra: CD til nettmusikk DVD til nettfilm TV til nett ”papiraviser” blir distribuert elektronisk Når forfatterne produserer bøker selv Trenger vi de gamle institusjonene (forlag, plateselskap…)?

13 Kai A. Olsen, Eksempel: Publisering av bøker Med nye verktøy er det i dag lett å produsere bøker Forfatteren kan gjøre dette selv Bøker kan sendes rett til trykkeriet for trykking, eventuelt til en distributør De kan selges lokalt eller gjennom bokhandlerkjedene (der det før var tusenvis av individuelle bokhandlere er det nå noen få kjeder) Forlagene kan falle ut av verdikjeden Eksempel:

14 Kai A. Olsen, Eksempel: Turbokforlaget Hobbyprosjekt Skriver og publiserer bildebaserte turguider (med et bilde i hvert veikryss og stidele) Til nå 9 bøker, ca i samlet opplag. IT har gjort dette mulig: Bruker tekstbehandlingssystemet Word (som vi har bygget ut) for å lage turbeskrivelsene Digitale kamera Photoshop for bilderedigering Adobe Acrobat for å sette sammen boka. Den ferdige boka sendes trykkeriet som pdf. Distribuerer til bokhandlere med posten og budfirma. Bruker budfirmaets B2C system. Har eget system for å holde orden på leveringer, lager, fakturering, m.m. Vi kan være vårt eget forlag.

15 Kai A. Olsen, Eksempel: Videoproduksjon I dag kan vi få godt filmredigeringsutstyr for en billig penge Alle kan produsere film (snutter) Filmen kan redigeres på en vanlig PC. Distribueres gjennom Youtube og andre kanaler Indirekte konkurranse med de profesjonelle (kundene får mindre tid til film og TV)

16 Kai A. Olsen, Eksempel: Blogger Mange blogger skrives av amatører Noen har likevel større leserkrets på nett enn hva mange aviser har på sine nettsider Vil dette fenomenet vare? Paradoks: En blogg kan være en god trening for en kommende journalist, men på grunn av bloggene kan det bli få jobber for journalister.

17 Kai A. Olsen, Konservatisme Ikke alle er villig til å bruke ny teknologi: Ikke villig til å forsøke noe nytt Manglende motivasjon Liten personlig gevinst Fornøyd med dagens løsninger Manglende kompetanse Manglende utstyr Fører ofte til at ting tar tar tid (brev til e-post, musikk på plater til streaming, kontanter til digitale betalingssystemer)

18 Kai A. Olsen, *Eksempel Er du over 50 hadde du sannsynligvis en ungdom uten datamaskiner Da kan det være vanskelig å ta i bruk PC, avanserte mobiltelefoner, MP3 spillere etc. (personavhengig) Men dette gjelder ikke de som er født fra 1980 og utover. Selv om utstyret skifter kan mange av brukserfaringene tas med til neste utstyrsgenerasjon

19 Kai A. Olsen, Komplisert i bruk Mye nytt utstyr kan være komplisert i bruk, men vi har kalt dette mer en teknisk enn kulturell begrensning – siden det ofte er snakk om å lage et mer brukervennlig grensesnitt. Problemet vil imidlertid kunne øke etter som flere og flere operasjoner krever en viss digital kunnskap (som TV, nedlastning og streaming, Internett bank, kjøp på nett, telefon) Men også reduseres etter som brukerne får erfaring.

20 Kai A. Olsen, Konklusjon Det er sterke krefter i gang for å styre nettet Sterke krefter for å beskytte rettigheter. Forfattere, musikere, designere, oppfinnere og andre vil ha mulighet til å tjene penger på sin kreativitet Men, samtidig en sterk interesse for å åpne opp. Problemet er å finne en balansegang mellom rettigheter og frihet. Riktig vei å gå er nok å myke opp rettigheter. I dag har en ofte eksklusiv rett i 70 år. Få ting har økonomisk interesse i dette perspektivet. Da kan en risikere at mye går tapt for ettertiden. Bokskya.no med tilgang bøker eldre enn 10 år er en strålende idé.

21 Kai A. Olsen, Felles prosjekt: Framtidens teknologi Moderne enheter, fra biler til mobiltelefoner, får stadig mer IT De gir muligheter for en rekke nye innstillinger, avanserte løsninger, m.m. For eksempel hadde en kjenning problemer med å stille vindusviskerhastigheten på sin Kia. Problemet var at bryteren ikke stilte hastigheten, men følsomheten på regnmåleren. Vil dette kunne bli et problem for eldre og andre grupper som har problemer med teknologi? Er det gode løsninger?


Laste ned ppt "03.01.13 1 Kap. 13 – Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google