Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal Tone Haraldsen Høgskolen i Lillehammer tone.haraldsen@hil.no www.hil.no

2 INNHOLD Hva er kulturnæringene? –Begreper ”Facts and figures” –Norge –Oppland Plattformtilnæringen

3 Begreper Kreative næringer –Politisk konstruksjon –Fokuserer på kreativitet, men det er vanskelig å identifisere en næring eller aktivitet som ikke er kreativ –Det er også vanskelig å utvikle kriterier som gjør det mulig å skille kreative fra ikke-kreative produkter Opplevelsesnæringene –Vanskelig å definere på en meningsfull måte – i siste instans er det konsumenten som definerer om et produkt er en opplevelse eller ikke

4 Begreper Kulturnæringer –Det er mulig å skille ut spesifikke aktiviteter og produkter som kulturelle Kulturelle aktiviteter –Har å gjøre med intellektuelle, moralske og artistiske aspekter ved menneskenes liv –Innebærer en eller annen form for kreativitet hvis formål er å generere symbolsk mening Kulturelle produkter –Produkter som kommuniserer gjennom estetiske symboler, bilder, bevegelser, lyder, foretellinger (symbolsk kommunikasjon) –Fremstilling av kulturelle produkter forutsetter symbolsk kunnskap –Avkastning forutsetter som regel at produktene juridisk sett må konverteres til opphavsrett (IPR)

5 Bruttoprodukt, milliarder NOK, (løpende priser, Kilde: SSB) 199619971998199920002001Change Advertising 2,0 2,4 3,2 2,9 3,2 2,80,8 (39%) Broadcast media 3,7 4,2 4,6 4,8 1,1 (30%) Film, video, photo 0,6 0,7 0,8 0,9 0,3 (48%) Print media 13,5 14,7 14,6 14,9 16,0 16,4 2,9 (21%) Design - - - - - - - Architecture 1,6 1,8 1,7,7 1,9 2,3 0,7 (43%) Music 0,6 0,7 0,8 0,7 0,2 (34%) Art & art works 1,8 2,1 2,6 2,8 3,0 3,2 1,4 (77%) Libraries, museums, heritage 1,8 1,9 2,1 2,3 0,6 (34%) Total 25,7 27,8 29,8 30,2 32,4 33,6 7,9 (31%)

6 199619971998199920002001 Endring 1996- 2001 Annonse, reklame595667526373685070316699(12%) 743 TV, radio106041155211558118251164211789(11%) 1185 Film, video, foto362938254167410541673944(9%) 315 Bøker, aviser, etc.327543668536687360953530733416(2%) 662 Design0000000 Arkitektur328436143623376539564125(26%) 841 Musikk223723522483247123562148(-4%) -89 Kunstn. virsomhet678072278707879094689559(41%) 2779 Bibl., museum, etc.547353285423566258486110(12%) 637 Totalt707177733579022795637977577790(10%) 7073 Antall sysselsatte 1996-2001, privat sektor (kilde: SSB)

7 Bedriftsstørrelse, antall bedrifter i hver gruppe, 2004 (kilde: SSB) 0 1-45-9 10- 19 20- 49 50- 99 <100Totalt Annonse, reklame188970116997411132911 TV, radio554448258121711551472 Film, video, foto2366406972220402915 Bøker, aviser, etc.3687140159535015164456293 Design238927835160002718 Arkitektur10974011617224201757 Musikk9113351134612001417 Kunstn. virksomhet1006368928057217411121 Bibl., museum, etc. 8210052401823297 Totalt23038475917608213581056030901

8 Sysselsatte i KN I % av antall sysselsatte I fylket, 2002 (kilde: SSB)

9 Oppland fylke 183 200 innbyggere 25 190 kvadratkilometer Befolkningskonsentrasjon sydøst Gjøvik og Lillehammer de største byene Reisleiv viktigste næring –10,4% (direkte og indirekte) av sysselsettingen, (Dybedal 2007) Landbruket viktig i distriktene Konkurransedyktig industriklynge i Gjøvikregionen To høgskoler, Gjøvik og Lillehammer KN 2,9% av sysselsettingen

10 Employment in the cultural industries in Oppland 2002 (source: Statistics Norway) Annonse og reklame Arkitektur Kunstnerisk virksomhet TV, radio Design Film, video, foto Bibliotek, museer, etc. Musikk Bøker, aviser, blader, etc. KN totalt Naturbaserte aktiviteter Spill og organiserte opplevelser Sport KON totalt Lillehammer-regionen 23435914551413617188630926158823 Nord-Gudbrandsdal 112294341524112925828218306 Midt-Gudbrandsdal 202161900914411112036159 Gjøvik regionen 1533378811276144464942073991 114 Hadelands regionen 14329312529383199069214 Valdres regionen 113541052951102271143383 19 Oppland fylke 2228424636012662887110182 367601503582 935

11 HOVEDUTFORDRINGER Hvordan satse på kulturnæringene utenfor de store byene? Hvordan utvikle strategier for kulturbasert –Næringsutvikling? –Økonomisk utvikling? –Regional utvikling? PLATTFORMTILNÆRMINGEN

12 Plattformtilnærmingen en forenklet illustrasjon basert på Asheim et al 2006 SKI JAKT SAFARI SYKLING RAFTING FISKE TRANSPORT OVERNATTING BESPISNING REGIONENS KUNNSKAPSBASE LANDBRUK NATUR REISELIV KULTUR IKT SMÅSKALA MAT SETERDRIFT KULTURLANDSKAP KULTURMINNER FESTIVALER ARKITEKTUR DESIGN BOOKINGSYSTEMER E-HANDEL INTERNET SOFTWARE (F. EKS. MOBILTELEFONER) PLATTFORM- TILNÆRMING SEKTOR- TILNÆRMING KUNNSKAPSBASE symbolsk kunnskap syntetisk kunnskap analytisk kunnskap RELATERT VARIASJON ”related varieties” (potensielt) komplementære næringer


Laste ned ppt "Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google