Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon

2 Man kan ikke ikke kommunisere
Å være i kommunikasjon

3 Grunntrekk i samværs-tenkning
Kommunikasjon er en relasjon mellom mennesker (communis) Kommunikasjon skjer som interaksjon mellom mennesker Kommunikasjon er et sosialt fenomen Definisjon: ”Kommunikasjon er sosial interaksjon gjennom budskap” (Gerbner)

4 Tiden, stedet, personene (Rommetveit)

5 Oppdagelsen av hverdagen
Samvær er selvfølgelig og hverdagslig Det 20. århundre = massenes århundre Legtimt nå: forskning på de vanlige og det vanlige Hverdagen som opplevelses-anker (Schutz)

6 Kommunikasjonen og selvet
Følelsen av et jeg krever at vi ser oss selv utenfra (fra en annens sted) Jeget blir til i samspill med andre, mao. Kommunikativt Jeget er dynamisk, ikke statisk Symbolsk interaksjonisme: Mead, Blumer

7 Sosial interaksjon Hverdagslig sosial interaksjon har seg selv som mål: sosiabilitet Fortolkende sosiologi: Simmel Hverdagslig sosial interaksjon virker tilfeldig, men er rituell Mikrososiologi: Goffman Hverdagslig sosial interaksjon er et samarbeidsprodukt Etnometodologi: Garfinkel

8 Det sosiale i mediene Er mediert samvær mulig? Strengt tatt nei - men:
Opplevd interaksjon finnes: f.eks chat Opplevd kontakt finnes: f. eks kamerablikket Opplevd samvær finnes: f. eks 17. maidekningen

9 Hvordan mediene lærte å være sosiale
Oppfinnelsen av virtuelle sosiale steder Oppfinnelsen av mønstre for medierte sosiale interaksjoner Oppfinnelsen av henvendelse til fraværende parter

10 Medieritualer Bygger på interpersonelle ritualer
Mikroritualer: væremåter som tilpasses mediering. Eks. intervjuet Makroritualer: f. eks konkurransen, seremonien. Nasjonens, politikkens og kulturens høytider. Fra registerering til regi: “pseudobegivenheter” (Boorstin)

11 Interaktivitet Tendens: interaktive medier vokser framfor enveismedier
Fra publikum til bruker og deltaker Konsekvens: flere arenaer og registre for samvær, eks. SMS-TV, chat, blogging


Laste ned ppt "EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google