Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og."— Utskrift av presentasjonen:

1 Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og skole på alle trinn og nivåer… Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

2 Digital kompetanse ikke et ferdigdefinert begrep l Varierer om en er: –Barn i barnehagealder –Elev i småskolen, på mellomtrinnet, i ungdomsskolen eller vgs. –Lærerstudent –Lærer i grunnskolen –Lærerutdanner l Digitale ferdigheter kontra digital kompetanse –Ikke nok for en lærer å kunne digitale ferdigheter!

3 Bevisst bruk gjennom valg og vurdering av digitale læremidler l Ta kontroll over IKT i barnehage og skole –Ikke overlever barna og elevene til seg selv! IKT er ikke et tryllestøv! l Felles base med ressurser –DidIKTikk – skjema for valg og vurdering l Et FoU-prosjekt: MathWhiz – planlegging, gjennomføring og evaluering (Globs)Globs –Lærerstudenter og elever ved praksisskoler –Utvikle/tilpasse nye animasjoner i tråd med uttestingsresultater –[Undersøkelse|Automatiske resultater]UndersøkelseAutomatiske resultater

4 Problemstilling 1 og 3: Ny pedagogikk, ny metodikk? Initierer digitale læremidler nye læringsformer? Digitale læremidler – merverdi for læring? l Ikke nødvendigvis! l Avhenger av læreren/pedagogen + + –Bevisst del av konteksten: ”Putter” IKT inn i læringsprosesser slik de alltid har vært eller utnytter teknologien og endrer ordinær læringsprosess? –Remediering: –Varierte læringsformer viktig, kompetanse i bruk av digitale læremidler = overførbar kompetanse til mange områder –Viktig med støtte i nasjonale planer, skoleeier og ledelse!

5 Problemstilling 2: Følger for lærerrollen, profesjonell autonomi eller instrumentelt verktøy? l Lærer må ta kontroll l Synlighet og tydelighet fra lærerens side viktig! l A) Lærerne selv trenger gode praktiske eksempler på hvordan bruke sin digitale kompetanse i praktisk undervisning l B) Mange lærere har behov for heving av egen digital kompetanse

6 Oppgaver for Utdanningsforbundet? l Stortingsmelding på vei om ny lærerutdanning: –Være ”vaktbikkje”, passe på at IKT og digital kompetanse er langt framme –Hvordan da ivareta og praktisere den femte basisferdigheten i Kunnskapsløftet ”å kunne bruke digitale verktøy”? –Jobbe for etterutd/videreutd. av lærere i IKT »Ikke kun IKT i fag, ikke nok! –Jobbe for at fordypning i IKT og læring blir obligatorisk i lærerutdanninga »LUI: ”IKT og læring 1” integrert i obl. fag (Oslomodellen). »Ny utfordring: Gjøre ”IKT og læring 2” obligatorisk


Laste ned ppt "Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google