Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral

2 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Effektive IT læringsverktøy IT har ikke økt effektiviteten i samfunnet generelt, hvorfor skulle den gjøre det innen læring? Kilde : Thomas Landauer: The Trouble with Computers, MIT 1995 Hva betyr effektive –At de bidrar til å løse oppgaven (læring) –At de bidrar mer for samme innsats / like mye for mindre innsats enn andre verktøy

3 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Man løser ingen problemer ved å kaste IT på det ”Bredbånd til folket” er løsningen, er det noen som har oppfattet hva problemet er? ATM er løsningen, øhhh har noen et problem? Mer IT i skolen er løsningen, øhh hva var spørsmålet igjen? Hypotese: Hvis man vet hva man vil, kan verktøy gjøre det ”mer effektivt” å få det til

4 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Brukerkrav og kravspesifikasjoner Hvis Steve Jobbs hadde spurt brukerne hva de ville ha, hadde vi bala med MS-DOS ennå Kunden har alltid rett Scenariobasert utvikling Hypotese: Tradisjonelle kravspesifikasjoner er konserverende, scenarier er framtidsrettet

5 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Verktøyet må ha et intuitivt brukergrensesnitt? ”Den blinkende 00:00 generasjonen” SMS Da sønnen min flyttet til Barcelona for å studere, lærte kona seg ICQ Hypotese: Brukergrensesnitt er mer av- gjørende jo mer ”marginal” applikasjonen er.

6 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Verktøyet må være lett å bruke/lære En telefon er enkel å bruke, … for folk som husker 8- siffrete tall lettere enn navn En avis er lett å bruke, … for folk som kan lese ”Kunst er det man ikke kan, for det man kan, det er jo ingen kunst” Hypotese: Systemer som er ”lette å lære/bruke” kan ikke brukes til kompliserte oppgaver

7 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Når kan IT være effektivt? 1. Brukerne må anse systemet som nyttig –Mobiltelefoner –Systemer for dokumentstyring i flyfabrikker 2.Brukerne får beskjed om at systemet MÅ brukes (og innse at det er nødvendig) –Dokumentstyringssystemer i offentlige etater –Fly-cockpit –Økonomisystemer

8 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva er Agora Ikke ”tilbake til skolebenken” Ikke ”digitalt klasserom” Ikke brevkurs på nettet Ikke ”læring på arbeidsplassen”

9 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Læring i arbeidssituasjon Integrert i arbeidsprosessen Integrert i sikkerhetssystem Integrert i kvalitetssystem Integrert med kunnskapsledelse Basert på mester-lærling pedagogikk

10 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Anser brukerne Agora som nyttig NEI

11 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva kan vi gjøre med det Innse at det var en dårlig ide? Finne ut hva som skal til for at det anses som en god ide?

12 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Funksjonaliteten er for liten Agora bygges opp under bruk, og må ha en kritisk masse av ”innhold” for å være nyttig Agora er tenkt integrert med eksisterende system (kvalitet, sikkerhet…), det er ikke forsøkt Vi introduserte aldri Agora i full skala

13 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva kan vi gjøre Strategi 2 må brukes Integrasjon i full skala Senke smertegrensen siden systemet ikke oppfattes som nødvendig nok (f.eks. utvikle som del av msn-klient)

14 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Var Agora bortkastet Fagarbeidere fortjener og trenger et godt læringstilbud Læring foregår i arbeidssituasjon på alle arbeidsplasser Et godt verktøy kan effektivisere denne læringen Vi har lært mye som kan anvendes videre

15 Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google